Blogging-ul trebuie să aibă principii?

Lume, lume…

Priveşte şi te minunează ce am descoperit la gingav şi, cu voia domniei sale, am poftit să preiau:

“…four underlying ethical principles (are) important to bloggers: truth telling, accountability, minimizing harm and attribution.

Truth telling involves honesty, fairness and completeness in reporting.

Accountability involves being answerable to the public, bearing the consequences of one’s actions and revealing conflicts of interest, and

minimizing harm underlies issues involving privacy, confidentiality, reputational harm, consideration of others’ feelings, and respecting diversity and underprivileged groups.

Attribution covers issues such as avoiding plagiarism, honouring intellectual property rights and giving sources proper credit.”

Copyright © physorg, sage

La el pe site principiile au link la sursă, pe care vă invit s-o vizitaţi: http://www.physorg.com/news165156796.html

Personal nu mă omor după corectitudinea politică, deci nici după partea cu respectul pentru diversitate şi grupuri defavorizate, dacă asta înseamnă ipocrizia aia penibilă de a spune că negrii sunt coloraţi (că nu sunt) sau că ţiganii sunt nişte fiinţe extraordinare, a căror valoare în diversitate n-o pricepem noi (că nu sunt aşa nici 50% dintre cei din România, conform statisticii mele personale, bazate pe cei pe care i-am cunoscut).

Însă m-am gândit că restul sunt extrem de relevante şi, mai ales, importante pentru blogosfera românească, în care arta bălăcărelii este dusă pe cele mai înalte culmi. Mi-aş dori să existe un bun simţ (da, gingav, exact ăsta este cuvântul, bravo!) generalizat printre bloggeri, astfel încât enunţarea acestor principii să fie inutilă. Ei bine, în opinia mea nu este cazul. N-are rost să discutăm acum că nici în presa românească nici în politica sau societatea civilă românească nu se respectă aceste principii. Vorbeam despre blogosferă. Şi cum şi eu şi voi facem parte din ea, vă propun să mai tragem din când în când cu ochiul la cele de mai sus, în special când ne apucă amocul să mai aruncăm cu noroi în dreapta şi-n stânga de dragul sublimei noastre persoane al cărei orgoliu a fost puţin pişcat.

Şi să medităm puţin la preferata mea dintre cele de mai sus: “a spune adevărul”… Să ne amintim că asta presupune s-o facem şi când nu ne este favorabil şi când trebuie să le dăm credit unora pe care nu-i înghiţim. Şi că adevărul nu mai este chiar adevăr când e fardat sau întors din condei astfel încât să susţină ideile sau credinţele noastre.

N-aş vrea ca cele de mai sus să sune ritos, n-aş vrea să credeţi că dau lecţii de etică şi echitate:)) – vă rog doar să luaţi aminte – eu cred că merită. Nu neapărat pentru “imaginea blogosferei româneşti” sau alte lozinci a gol sunătoare, ci pentru noi înşine. Să ne facem un bine către interior, ca să nu se adune zgură. Blogul este oricum o oglindă deformată, în care ne străduim să arătăm frumos şi nu ne dezbrăcăm în pielea goală:) Dacă tot suntem un pic ipocriţi, de dragul imaginii noastre, poate merită să avem bun simţ şi dincolo de ceea ce ţine strict de augustul “eu”.

Nu fac o pledoarie pentru exprimări a la Patapievici sau pentru limitarea conflictelor şi discuţiilor în contradictoriu – n-ar avea niciun farmec. Aş vrea să ne exprimăm cu toţii cu naturaleţe, iar când ne certăm s-o facem straşnic, cu pasiune, culoare, dar şi cu obiectivitate şi o ţâră de bun gust…

29 Comments

  1. afreuda said,

    01/07/2009 at 10:04 am

    da, subscriu.
    Am observat ca pe net in general conflictele se intensifica foarte mult, incepem sa ne injuram fara nici un motiv, ne inflamam la marea meserie. Ar trebui sa invatam sa facem un mic exercitiu. Cand te-apuci sa schimbi replici acide cu cineva, inainte sa dai raspunsul, sa astepti vreo 15 minute. Ca primul impuls e sa injuri de mama focului, ceea ce probabil nu s-ar intampla intr-o confruntare in lumea reala, dar daca-i dai timp de ‘potol’, s-ar putea sa iasa cu totul si cu totul altceva. In sensul bun.

  2. afreuda said,

    01/07/2009 at 10:05 am

    Si, uitai sa te intreb: cum gasesti wordpress-ul? e mai misto ca weblogul? e ca e?

  3. capricornk13 said,

    01/07/2009 at 10:39 am

    @afreuda: mai, si daca schimbi replici acide nu e nicio nenorocire; pot fi foarte misto, conditia e sa ataci ideile cu ironie, sarcasm sau whatever; daca-i spui aluia doar ca el e idiot si ca ma-sa-i curva…
    Da, normal ca wordpressu’ e mai misto, in primul rand n-a cazut niciodata; in al doilea rand e mult mai usor de scris insemnari, nu te crizeaza autosave-ul ala din cauza caruia ma trezeam de nu stiu cate ori scriind prin alte parti sau trebuia sa reiau customizarea fonturilor:)

  4. afreuda said,

    01/07/2009 at 12:37 pm

    da, exact, si eu pe weblog ma trezeam ca imi muta cursoru la mama dracu’ in susul paginii si ma enerva ingrozitor, imi intrerupea sirul ideilor.
    Plus de asta nu avea statistici, a trebuit eu sa alerg dupa google-analytics, si avea chestia aia cu ‘favoritele’ de, in loc sa ti le treaca in ordine alfabetica, le trecea in ordinea ultimul venit primul servit.
    Si mai avea problema la poze, ca nu puteai sa-ti alegi elegant aliniamentul, trebuia sa umblii sa-ti murdaresti mainile prin html. Pentru mine care-s web-developer nu era mare nenorocire, dar pentru altii care nu au nici in clin nici in camasa cu astfel de chestii…

    Cat despre replici acide, da vad si eu ca se infoaie lumea ca la mahala, se injura de mama, de pix, de ochelari… Dar eu cred ca le si place. E o metoda destul de safe de defulare. Pentru ca, daca te-ai apuca sa injuri de mama fatza in fatza, probabil ca ai fi in pericolul real de a-ti lua o scatoalca. Pe cand de la adapostul calculatorului orice bleg devine un zmeu si are curajul sa verse orice, si sa descarce orice agresivitate. Mai ales sub acoperamantul anonimitatii, sau al unei pseudoidentitati.

    • capricornk13 said,

      01/07/2009 at 11:21 pm

      foarte tare si in inima data asta cu “la adapostul anonimitatii orice bleg devine zmeu”; mai exista, insa, o specie la fel de deranjanta: cei care semneaza cu nume, prenume si toata tarla si tagma de lingiurisme si pupaturi in cur pe care le-au primit de la sarantoci in suflet asemenea lor; care sufera atat de tare de ei insisi si de propria celebritate, incat ti se apleaca; cei ce lupta cu un singur gand: sa iasa ei bine si duca-se dracului adevarul, responsabilitatea, nobletea, sentimentele, frumusetea din interiorul celor din jur…

  5. boladenieve78 said,

    01/07/2009 at 4:49 pm

    ei na, unde ai vazut tu cearta “cu obiectivitate” ? 🙂 vezi, nu te apuca sa vb despre conflictele din blogosfera, o sa te certe lumea ca nu vezi partea frumoasa si blogurile geniale, ca n-ai statistici cu care sa demonstrezi ca pe net se cearta lumea mai abitir ca-n viata, ca esti reactionara si tii cu “cultura offline” etc etc. been there, done that 😉

    • capricornk13 said,

      01/07/2009 at 11:08 pm

      pai “cultura offline” e cel putin la fel de plina de conflicte:) corect, e grea cearta cu obiectivitate, insa macar putin bun gust, daca e mistocareala sa fie buna si sa fie legata de subiect:) bloguri misto sunt slava lu’ darwin, da’ pana la geniu…

  6. balinferi said,

    01/07/2009 at 7:52 pm

    Bun venit în războiul împotriva morilor de vânt…
    Îţi dau dreptate Capricoarno numai că asta nu ajută. Cei temperaţi şi cu bun simţ nu au nevoie de sfaturi pentru că oricum respectă acea limită a bunului simţ, iar cei lipsiţi de bun simţ şi cu înclinaţii spre scandalul purtat cu orice preţ, aceia nu asculta de nimeni şi de nimic, de regulă nici măcar nu au ce li se spune aşa că de unde întelegere?

  7. balinferi said,

    01/07/2009 at 7:53 pm

    * nu aud

  8. capricornk13 said,

    01/07/2009 at 11:12 pm

    @feri: draga don quijote, asa este; n-am putut sa ma abtin si-mi fac mea culpa cu plecaciuni:) insa eu, in naivitatea mea nu ma adresam celor temperati (nici eu nu sunt temperata); ma adresam celor cu jaratic sub fund, ca poate-om strange mai abitir de o gasca pasionata, da’ cu argumente car’ va-sa-zica…

  9. wonderboy said,

    01/07/2009 at 11:23 pm

    Imi cer scuze, treceam pe-aici si-am zarit cu coada ochiului semnele unei discutii interesante. Caci, drept sa spun, cam putine dialoguri la care merita sa te opresti in lumea blogurilor (poate de-asta or fi si pretioase). Mi se pare ca necesitatea respectarii unui “cod deontologic” in interventiile blogistice, ceva mai onorabil si mai respectabil decat simpla teama de a primi un ban, este o dezbatere care ar trebui sa ocupe mai mult timp si resurse din partea celor cu adevarat pasionati de aceasta forma de exprimare/comunicare. Si eventual sa molipseasca o buna parte a blogosferei. Ne trebuie sau nu principii? Oh, afurisita retorica…
    Ca sa arunc si eu o piatra, cred ca nu e vorba, in cazul interventiilor agresive numai de curajul pe care ti-l da anonimatul. Intervine pesemne si dorinta ascunsa a fiecaruia dintre noi de a fi ALTCINEVA. De ce, nu ma intrebati, caci desi am cedat eu insumi acestei ispite in cateva randuri (a se citi “repetate”) n-am fost in stare, ori nu m-am sinchisit sa identific o explicatie. De-aia castiga bani cu roaba psihiatrii, nu?
    Totusi, ma intreb: decat sa fii altcineva, sub un pseudonim, e mai pagubos sa fii tu insuti/insati, sub numele tau?

    • capricornk13 said,

      01/07/2009 at 11:39 pm

      @wonderboy: daca te uiti putin in textul meu, ne intalnim foarte bine la parerea ca bloggerul doreste sa se prezinte drept ‘altcineva’ – eu spun ca oglinda e deformata:)
      insa la intrebarea ta – daca e mai pagubos sau nu – exista mai multe explicatii ale anonimatului pe blog, cred eu; una este dorinta ca (o data in viata, in sfarsit) sa spui tot ce-ti trece prin cap fara a putea fi acuzat nominal, deci fara responsabilitate; a doua este ca nu-ti poti permite (social, meserie etc.) sa declari cine esti; a treia ca esti timid, n-ai curaj, ti-e jena, crezi ca opiniile tale sunt inadcvate; despre alte explicatii…va invit…

    • gingav said,

      02/07/2009 at 6:02 pm

      “decat sa fii altcineva, sub un pseudonim, e mai pagubos sa fii tu insuti/insati, sub numele tau?”

      da.

      [ de unde pina unde “sa fii altcineva, sub un pseudonim”?!? esti tu insuti, sub un pseudonim. ]

      aici poti fi cine vrei sa fii. presiunile sociale sint de alta natura decit cele din viata reala. anonim, poti fi jigodie sau om. ierarhiile, aici, sint altfel – deseori mai corecte decit cele din realitate; parerea mea.

      pentru ca de obicei devine urgent clar cine-i jigodie si cine-i om. cine n-are scoala dar are bun simt, cine e un nemernic cu diplome si renume de om de cultura. cine e capabil de abjectie, cine are substanta dar e-n burduf de ciine, si cine e simpla lichea.

      [ problema pe care-o vad e ca virtualii “negativi” nu sint blacklisted. ]

      pentru foarte multi, anonimatul e o evadare de sub reflectoare. evitarea caninilor opiniei publice. a hienelor presei.

      si inca… aducind identitatea reala, nu obtii decit o prelungire a realitatii. nu iti poti permite sa fii tu insuti. esti restrictionat de aceleasi reguli comportamentale impuse de ochiul celorlalti: de dorinta de a fi asa cum cred cei din grupul social (real) ca esti. daca n-ai face asa, ai fi exclus (oare e clar de ce?…). in realitate, esti ce vor ceilalti sa fii. in virtual, mai ai o sansa…

      o sansa sa fii tu insuti.

  10. afreuda said,

    02/07/2009 at 11:23 am

    O chestie care se intampla online este uniformizarea statusurilor. Practic pe internet ne vedem si ne simtim toti la fel, indiferent ca suntem un pustan de 16 ani sau un venerabil de 60, indiferent ca esti Dorel sau Doctor Docent. Pe net devii o suma de litere sub un pseudonim. Chiar si cei care incearca sa contracareze efectul asta insirandu-si toate titlurile alaturi de nume si activeaza asa, nu au o prea mare reusita. De-asta fiecare ‘nimeni’ se-apuca sa-si dea cu parerea ‘avizata’ pe tot felul de subiecte, si se ia la hartza cu oricine, nestiind de fapt cu cine sta de vorba. Practic toti avem fix aceeasi investitie cu autoritate, nimeni nu este ‘mai egal’ decat ceilalti. Ceea ce este sensibil diferit fata de viata reala.

    Cat despre jocul cu identitatile… da, consider ca pe net ne putem asuma alte comportamente, dar ele sunt practic tot ale noastre, doar ca in viata reala le mai tinem sub control, le refulam. Si, chiar si in lipsa unor statistici, efectele de inflamare, dezinhibitie si altele isi fac simtita prezenta cu o evidenta izbitoare. Si e chiar si explicabil.

    Am citit o carte foarte interesanta pe subiectul asta, scrisa de un tip specializat pe psihologia ‘ciberspatiului’. O puteti gasi integral aici: http://www-usr.rider.edu/~suler/psycyber/psycyber.html daca va intereseaza.

    • gingav said,

      02/07/2009 at 5:48 pm

      “De-asta fiecare ‘nimeni’ se-apuca sa-si dea cu parerea ‘avizata’ pe tot felul de subiecte, si se ia la hartza cu oricine, nestiind de fapt cu cine sta de vorba. Practic toti avem fix aceeasi investitie cu autoritate, nimeni nu este ‘mai egal’ decat ceilalti. Ceea ce este sensibil diferit fata de viata reala.”

      nu inteleg: deplingi situatia, sau doar o etalezi?

  11. capricornk13 said,

    02/07/2009 at 1:54 pm

    @afreuda: maaaama, ce mai psihanaliza pe tine! multam de link, cred ca e foarte interesant, dar poate pe la birou sa ciupesc ceva, in rest citesc vreo trei carti in paralel si nu termin niciuna:(

    • afreuda said,

      02/07/2009 at 2:17 pm

      pai da, mai mama, ca asta-i meseria ce-o voi presta cand o sa ma fac mare 😉

    • afreuda said,

      02/07/2009 at 2:19 pm

      ce carti, ce carti? o sa le termini tu, stai linistita! or should I say: citeste linistita :D. Si eu citesc mai multe carti in paralel. Beletristica o am in geanta, citesc in pauza de pranz, psihanaliza e lectura de seara pentru acasa, iar la birou m-am apucat sa citesc psihologie transpersonala. Cica explica ea niste chestii la care psihiatria da din umeri 😉 Ramane sa vedem cat de multumitor…

    • afreuda said,

      02/07/2009 at 2:20 pm

      a, te-ai descurcat cu contorul ala cu flaguri, sau ce ziceai ca vrei sa pui?

  12. capricornk13 said,

    02/07/2009 at 3:20 pm

    @afreuda: in ordine: m-am prins eu:)
    am scris in cealalta insemnare ce carti, ai si zis deja ca vrei contact
    multumesc mult! mult! da, m-am descurcat; faza este ca exact asa incercasem si eu sa fac, insa nu pusesem decat widet-ul ala, crezand ca le salveaza automat pe cele care sunt deja; nu e asa, nu-mi aparea decat counterul, asa ca in final am renuntat:)

  13. strelnikov said,

    02/07/2009 at 9:14 pm

    jeez ce colectie de Principii 🙂

    adevaru e ca numa’n Engleza putea scrie cineva d’astea: limba aia parca’mbie la cheesy preaching, pana si pe net.

    o clipa am avut impresia ca’L aud pe chomsky 🙂

    misto blogu nou btw.

  14. capricornk13 said,

    03/07/2009 at 10:17 am

    @strelnikov: da, ai perfecta dreptate, e cheesy de-a binelea si in romaneste ar suna ca porcu’; insa trecand dincolo de limbaj tare mi-as dori sa fie mai mult bun simt; multumesc frumos!
    p.s.: unde ai gasit fotografia cu maimutele, e senzationala!

  15. gingav said,

    03/07/2009 at 11:40 pm

    mie mi s-au parut foarte clar si precis formulate. exista corespondente romanesti care transmit acelasi lucru. zeflemeaua ar fi in regula, daca n-am sti cu totii, daca n-am fi fost martori cu totii, la ce se poate “face” cind principiile nu exista.

    “minimizing harm”. think of it.

  16. strelnikov said,

    05/07/2009 at 7:29 am

    @capricorn: am o dambla cu maimutzoii in general [mai ales babuinii]. cre ca putem invata de la ei mai mult decat din 2-3 romane de dosto 😛

  17. danutchidon said,

    06/07/2009 at 9:56 pm

    normaaaaaaaaaal !

  18. capricornk13 said,

    09/07/2009 at 12:13 am

    @gingav: daca n-as fi fost de acord cu ideile fireste ca nu leas fi preluat! insa exprimarea este intr-adevar un pic in limba lor de lemn, parca e de manual
    @strelnikov: eu nu cred:) cred ca depinde in ce stadiu de evolutie te afli:)
    @danutchidon: normal cu babuinii? sau cu dosto?:)
    @toata lumea: scuze de lipsa de reactie, am fost plecata fara laptop cu treaba, alergatura si avioane de dimineata pana seara

  19. gingav said,

    09/07/2009 at 9:24 pm

    neste poze calde din tirana, ceva?…

  20. capricornk13 said,

    10/07/2009 at 2:18 pm

    @gingav: n-am facut poze deloc la tirana, mi-am pierdut de mult incarcatorul de baterie de la aparat, n-am niciodata timp sau uit sa-mi cumpar, asa ca nu mai fac poze de ceva vreme:(


Leave a Reply

