Reconciliere?

Contact – Carl Sagan

Nemira, 2006. Trad. Radu Pavel Gheo

Cum sunt convinsă că aproape tot poporul a văzut ecranizarea din 1997, în regia lui Robert Zemeckis, cu o fenomenală (ca de obicei) Jodie Foster în rolul principal, am să încerc să evidenţiez mai degrabă diferenţele faţă de povestea din film – că sunt destule.

Cartea lui Sagan este, evident, mult mai complexă decât filmul. Viaţa lui Ellie Arroway este descrisă pe larg şi arată cu totul altfel decât ţi-o imaginezi în ecranizare. Saga construirii maşinii despre care se primeşte mesajul se desfăşoară pe ani şi ani, nu se construieşte o a doua de către Hadden himself, ci e folosită una care se construia oricum în Japonia, există povestea cu savantul rus care o ajută mult pe Ellie (cartea e scrisă înainte de căderea Cortinei de fier).

Una dintre cele mai mari diferenţe este că maşina nu este construită pentru un singur om, ci pentru cinci, iar în carte pleacă cinci. Toţi îşi întâlnesc cel mai iubit şi dorit personaj din viaţă acolo, iar personalităţile lor sunt extrem de interesante şi de frumos de urmărit. Povestea acoperirii adevărului de autorităţi şi a şantajului rămâne, însă are o perspectivă mai largă datorită multiplicităţii experienţelor celor cinci. Finalul este mult, mult mai deschis decât în film, aş spune chiar că are cu totul alt sens.  Iar Palmer Joss (Matthew McConaughy) nu este iubitul lui Ellie, se apropie mai tare spre final, însă pe plan spiritual – ceea ce are mult mai mult sens, însă, evident, e mai puţin comercial:)

Mult mai interesantă este ipoteza propusă în carte despre “vegani”, care nu sunt deloc vegani, acolo era numai un avanpost de sateliţi de comunicaţie. Cei cinci îi regăsesc în cu totul altă parte, în “centrul universului”.  Interesant este că nu ei au creat căile de transport, nici celelalte civilizaţii inteligente existente (foarte multe), ci altă specie extrem de veche, ce a dispărut deja (s-a mutat în alt univers?) şi a lăsat un mesaj că secretul creării universului, de fapt mesajul de la creator, va putea fi găsit investigând numerele fundamentale, pi, e etc.

Trecând de poveste şi revenind la sensul profund al cărţii lui Sagan, acesta are pe tot parcursul demonstraţiei argumente foarte puternice pentru evoluţionism, anti-teiste, pentru a finaliza cu descoperirea mesajului de la creator prin studierea zecimalelor lui pi. După calcularea câtorva milioane, Ellie şi echipa ei descoperă într-adevăr o succesiune de zero şi unu care nu poate fi aleatoare, ci creează prin dispunere corectă un cerc perfect de unitati incadrat de zero-uri, pe care îl regăseşti oriunde şi care te duce mai departe la altele şi altele. 

Sagan încearcă să reconcilieze, astfel, ştiinţa cu credinţa, transmiţându-ne că numai prin limbajul celei dintâi am putea fi capabili, vreodată, să dovedim existenţa unui creator. Ideea este emoţionantă şi dacă nu eşti de acord cu Sagan, care-şi exprimă prin finalul cărţii opţiunea pentru creaţionism.  E o carte bine scrisă, bine argumentată, pasionantă şi provocatoare.

 

25 Comments

  1. d said,

    16/07/2009 at 11:50 am

    am o idee de sondaj
    ne intrebi despre ce carti vrem sa scrii, ca sa nu mai scrii numai despre carti pe care eu nu le-am citit si sa ma simt cea mai inculta persoana din romania ;D

  2. voicunike said,

    16/07/2009 at 12:08 pm

    @D-de ce nu te apuci de citit,vezi ca Nemira are niste oferte foarte faine luna asta,cumpara Contact=doar 10 lei ,se merita! si daca vrei niste liste cu lecturi obligatorii nu ezita sa-mi ceri ajutorul!te voi ajuta cu cea mai mare placere!

  3. d said,

    16/07/2009 at 12:15 pm

    haide, da-mi lista
    dar nu multe, 5 carti
    obligatorii

  4. capricornk13 said,

    16/07/2009 at 1:21 pm

    @d: tot n-am aflat cum se publica sondajele – heeeeelp! – insa n-ai tu idee cat de inculta ma simt eu; daca te iei dupa voicunike si te uiti la listele lui, de exemplu, te apuca ameteala! si asta numai in materie de sf…

  5. d said,

    16/07/2009 at 1:39 pm

    am intrat acum in cont, vad ai undeva in “panoul meu de control” optiunea sondaje. si trebuie sa te inscrii pe un site
    pana aici ajunsesesi si tu?

  6. d said,

    16/07/2009 at 1:47 pm

    gata, am descoperit
    deci nu treb sa te inscrii nicaieri- sau ma rog, se poate si fara
    intri la sondaje (din panou) si dai adaugare noua
    apoi scrii sondajul, apoi scrii o insemnare si ai acolo add poll (parca era ultimul “emoticon” de sus)
    si selectezi ce sondaj
    si gata
    dar iti apare in insemnare, nu undeva in afara, ca pe weblog

    s-a inteles ceva? ;D

  7. d said,

    16/07/2009 at 1:59 pm

    vai, ce frumos mi-a iesit
    nu mai pot de dragul lui ;D

    ia uite
    http://anibalector.wordpress.com/2009/07/16/14/

    cred ca nu se pune spam, ca n-am nici o insemnare pe blogul asta 😀

  8. capricornk13 said,

    16/07/2009 at 5:27 pm

    @d: esti foarte tare, multumesc! gata, bag sondajul meu despre personajele din LOTR!!! e numai amuzant:)

  9. voicunike said,

    16/07/2009 at 6:28 pm

    @D-iata lista:
    1.Dune toata seria +seria caselor+Jihadul butlerian
    2.G.R.R.Martin-seria Cintec de gheata si foc
    3.Arkadi&Boris Strugatki-orice sunt bestiali
    4.Philip K.Dick-orice
    5.Larry Niven-seria Heorot
    asta am facut-o in scurt,ideea este ca nu stiu multe despre ce citesti si daca citesti si in engleza ,si daca cumperi cartile ?! Oricum ai ce citi! 😉 eventual cere-i Capricornului adresa mea de mail,si mai vorbim!

  10. d said,

    17/07/2009 at 9:24 am

    wow…
    ca sa-ti raspund la intrebari citesc si in engleza, imi cumpar cartile, nu prea citesc sf – de fapt o vreme am avut si idei fixe (si urate:D) pe tema asta, pana cand am avut un curs despre vonnegut si mi s-a parut interesant ce am auzit si apoi m-am dus intr-un anticariat si am gasit abatorul nr. 5 si scria pe spate SF si am pus-o incetisor si cu un aer dezgusttat inapoi in raft, ca vreo 2 ani mai tarziu sa ajung intamplator -iar- la vonnegut si sa devin obsedata de el.. ce de timp pierdut. poate viata mea ar fi fost cu totul alta. poate chiar luam examenul ala, poate terminam si facultatea :))

    o sa incep cu boris strugatki, ma invarteam de ceva vreme in jurul ‘piciului’ dar nu stiu de ce n-am cumparat-o niciodata

    multumesc mult:)

  11. capricornk13 said,

    17/07/2009 at 10:11 am

    @d: picnic la marginea drumului si calauza de a&b strugatki; insa eu as zice sa incepi cu dune; in felul asta sigur ramai indragostita de SF forever!

  12. d said,

    17/07/2009 at 10:16 am

    dune sa fie atunci!
    sa vedem dc ma indragostesc de SF ;D
    multumesc si tie

  13. voicunike said,

    17/07/2009 at 1:12 pm

    @capricorn-calauza e filmul ! 😀
    @d-poti incepe cu Dune dar si cu Strugatki! 😉 Doamne! cum ai putut sa nu citesti Vonnegut? de unde ideea ca ce este sf nu este bun??! SF&F este mult mai bun decit mainstream-ul ! Parol! 🙂 Cind le termini contacteaza-ma si iti voi da o lista si cu noutati dar si cu clasicii corifei ai genului! Daca vrei intr-adevar dragoste de sf citeste Mike Resnick=Travels With My Cats -e colosala ,absolut superba! dupa ce citesti astept parerea ta!

  14. capricornk13 said,

    17/07/2009 at 2:42 pm

    @voicunike: da, draga, stiam, nu sunt chiar asa inculta, am facut o varza acolo, trebuia sa precizez, intr-adevar:)
    ahhhhh si am uitat din nou de Travels with My Cats!

  15. kyodnb said,

    18/07/2009 at 10:07 am

    eu as recomanda China Mieville si Perdido Street Station, Statia Pierzaniei de la Tritonic…si Piciul e buna, dar rusii au un stil usor diferit fata de restul…sa nu-ti taie elanul :D, depinde acum si ce te-ar motiva sa citesti un roman de sf pina la capat.

  16. kyodnb said,

    18/07/2009 at 10:18 am

    Si revenind la Sagan traiam cu impresia gresita ca filmul e ca si cartea :D…Acum asteapta cuminte pe aici sa-i dau atentie

  17. capricornk13 said,

    19/07/2009 at 9:55 am

    @kyo: mai am tot auzit de china mieville asta, e chiar atat de tare?
    o sa-ti placa mai mult cartea, ai sa vezi – la Contact;

  18. d said,

    20/07/2009 at 11:04 am

    am citit Travels with My Cats. mi s-a parut f sensibila
    si frumos scrisa
    acum chiar ca nu mai inteleg ce inseamna SF
    asteptam sa tasneasca vreun robot ucigas din vreo pagina
    nici macar unul..

  19. capricornk13 said,

    20/07/2009 at 1:19 pm

    @d: vezi ce am scris in insemnarea despre timpul dezarticulat:)

  20. Jen said,

    22/07/2009 at 6:51 pm

    daca vrei mieville spune-mi, am si-n romana, si-n engleza.
    (eu una nu ma innebunesc dupa stilul lui, dar recunosc ca scrie bine… putin cam obositor, din pacate, i-am citit o carte acum 4 ani si acolo m-am oprit :P)

    • capricornk13 said,

      23/07/2009 at 11:18 am

      multumesc mult, pai da, poate asa facem, ca parca n-as vrea sa-l cumpar si dup-aia sa plang:)

  21. voicunike said,

    24/07/2009 at 6:35 am

    @capricorn-iti spun eu ca nu o sa plingi dupa bani! merita! e o trilogie care sigur o sa-ti placa! daca nu ,suna-ma si accept cu seninatate injuraturile! 😀 😉

  22. 24/07/2009 at 9:32 am

    […] CAPRIKORNK13 – Reconciliere? […]

  23. kyodnb said,

    26/07/2009 at 10:31 pm

    Nu trilogia…Doar Perdido Street Station, primul volum…eu zic ca prinde pe oricine..
    si abia apoi daca ti-a placut poti testa si volumul 2, The scar, care desi mai slabut ca primul are si el ceva magie imaginativa din loc in loc. Iar treiul a cam fost un esec neasteptat.

    Din ce imi pot da seama nu a mai reusit nici pina la momentul de fata sa egaleze valoarea lui Perdido. Si ar mai fi autori…

    George Martin cu saga “Cintec de gheata si foc” sigur ti-ar placea.mergi la sigur

  24. capricornk13 said,

    27/07/2009 at 11:00 am

    @voicunike: ok, am inteles:)
    @kyo: merci de recomandare, george rr martin mi-am luat primele doua bucati la targ, parca urzeala tronurilor si inclestarea regilor, mai trebuie sa-mi iau iuresul sabiilor, nu? acum sunt adancita in hyperion si-mi place


Leave a Reply

