O altă faţă a lui Reverte

Pictor de război – Arturo Pérez-Reverte

Polirom, 2008. Trad. Ileana Scipione

Îmi era dor de spaniol şi mi-am adus aminte că mai am o ultimă carte de-a lui în teancul uriaş de necitite.  Deja vorbim de mai mult de două săptămâni în urmă, nu m-am mai învrednicit să scriu nimic din motive de preumblări, mici încercări de vacanţă.

 Pictor de război este o surpriză pentru cititorii de Reverte. Poate cea mai profundă şi cu cea mai mare miză carte a lui de până acum, distilând experienţa lui de jurnalist în zone conflictuale (printre altele a venit şi la Bucureşti imediat după 21 decembrie 1989). O faţă a naturii umane pe care nu doream neapărat s-o cunosc, o propunere de explicaţie pentru cruzimea şi răutatea din noi pe care nu ştiu dacă vreau s-o accept: însăşi inteligenţa.

Povestea din roman este a unui fotograf de război, de un succes extraordinar, cu fotografii care au făcut coperţi de Newsweek et alia, care, după moartea iubitei sale lângă Vukovar se retrage într-un turn pe o coastă spaniolă. Revine la pictură, ceea ce studiase de fapt, şi compune “opera vieţii” lui, o frescă pe interiorul turnului cu toate scenele de război care l-au impresionat în picturile marilor maeştri, încercând să surprindă în fiecare o trăire de-a lui, din fotografiile pe care le făcuse.

Descrierea mea este foarte simplistă. Reverte, ca în toate romanele lui, este de o erudiţie fabuloasă în ceea ce priveşte tehnicile de pictură şi fotografie, explicând geometriile şi expunerile şi axele şi perspectivele într-un detaliu halucinant. Cum face şi cu istoria reală a poveştii din tablou, istoria picturii şi tehnica şahului în “Tabloul flamand”, istoria căutătorilor de comori şi a tehnicilor de navigaţie în “Harta sferică”, istoria Sevillei şi a familiilor ei aristocratice, a Vaticanului şi a intereselor lui în “Conspiraţia din Sevilla” ori cu istoria şi tehnica scrimei în “Maestrul de scrimă”.  Este de-a dreptul umilitoare aria vastă a research-ului pe care-l face pentru fiecare carte, fiindcă refuz să cred că toate aceste cunoştinţe îi stăteau deja la îndemână.

Marea diferenţă între “Pictor de război” şi celelalte constă în abordare şi în idee. S-a terminat cu poveştile frumoase în care se celebrează intensitatea vieţii, puterea dragostei, femeile fascinante, pofta de a trăi şi de a simţi până dincolo de graniţele probabilului.  Aici dăm peste spectrul morţii, semnificaţia omorului, reflectarea omuciderii în creierul şi inima celui care o face şi celui care priveşte, problema indiferenţei sau a lucidităţii în calitate de spectator (angajat?) la un război, carnagiu, măcel, distrugere.  Ce transformări se petrec în spatele cortinei puse de lentila aparatului de fotografiat? Câtă cruzime poate produce şi poate duce un om? Ce-ţi face moartea ca spectacol şi ca parte din viaţa ta?

Partenerul pictorului pe parcursul romanului este un croat pe care el îl făcuse celebru cu ani în urmă, pozându-l în prim plan când revenea dintr-un atac împotriva sârbilor pe lângă Vukovar, în primul conflict izbucnit în fosta iugoslavie (croaţi-sârbi).  Fotografia câştigase un mare premiu, contribuind la succesul şi celebritatea tânărului fotograf – devenise imaginea soldatului croat de la Vukovar, dar era legată şi de zilele în care iubita lui fusese ucisă de o mină rătăcită pe marginea unui şanţ.  Pentru croat aceeaşi fotografie reprezentase declanşatorul unei tragedii personale teribile.  Şi după zece ani de căutări croatul ajunge la turnul pictorului…să-l ucidă.  Să înţeleagă şi să-l ucidă.

Vă las să aflaţi şi motivele şi deznodământul din roman, care este categoric un must-read.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: