Creieri în pioneze

Căderea lui Hyperion – Dan Simmons

Nemira, 2009, 2 vol. Trad. Mihai Dan Pavelescu

Trage poza in cos pentru a cumpara produsul

Ar fi mult spus că mi-a fost greu să termin cartea, mi-a luat mult timp fiindcă aşa s-a nimerit – pentru mine în ultima vreme a fost numai o amăgire că citesc mai mult dacă am zile libere, de unde?  În zilele respective îmi găsesc altceva de făcut: jucat iams, băut beri, stat la bârfe şi poveşti, holbat la mare şi la stele în miez de noapte.

Căderea lui Hyperion urma să-mi lămurească frustrarea din primul volum al seriei, despre care v-am scris că m-a lăsat cu ochii în soare.  O face destul de bine, reuşeşte să închidă sau măcar să lumineze cercurile descrise de poveştile pelerinilor Shrike. Însă mi se pare acum că lumea lui Dan Simmons din saga Hyperion este atât de complicată, că n-o să-mi amintesc niciodată detalii şi din cauza asta nici nu voi înţelege până la capăt anumite concepte sau anumite fire.  Omul are o minte diabolică şi o imaginaţie fecundă, asta este de necontestat, însă am impresia că uneori asta merge în detrimentul plăcerii lecturii, te oboseşte.

Câteva lucruri în sprijinul a ceea ce spun mai sus:

1. conversaţiile Johhny-Brawne Lamia-Ummon-Severn te scot din minţi; bine că Simmons are bunul simţ să traducă din ele la sfârşit, că la chestiile alea Zen (care pe mine mă plictisesc teribil, mă scuzaţi) n-ai nici cum să ţii şirul, darmite să tragi concluzii

2. salturile acelea temporale ale Monetei, Kassad şi Shrike, unul după altul, înaintea celuilalt etc. sunt imposibil de urmărit şi păstrat logica în acelaşi timp; eu citeam, uitam imediat, nu reuşeam să-mi reamintesc legăturile pe care ar trebui să le fac şi rămâneam aşa cu o înţelegere vagă

3. iar m-am enervat că n-a rezolvat misterul Templierilor: cine era Muir ăla (un fel de Yahve, ok) şi care era de fapt treaba lor? Ce sunt arborii ăia-nave, sunt chiar arbori, mă ajută cineva? De ce li se spune conducătorilor Adevăratul Glas al Arborelui? Bine, aveau o treabă cu copacii, erau ecologişti, dar chiar eram curioasă, mi-ar fi plăcut să dezvolte firul ăsta…

Ca să nu fiu cârcotaşă complet, că de fapt mi-a plăcut mult saga asta şi nu prea se vede din însemnări: este o lume absolut nouă pentru mine cea creată de Simmons. Şi reuşeşte să comunice extrem de frumos ideea de umanitate condusă de iubire, se joacă impecabil cu inteligenţa finală a maşinilor versus dumnezeul oamenilor, partea empatică a trinităţii dumnezeu care fuge pentru că nu suportă distrugerea omenirii sau ideea morţii ei înşişi.

Atee fiind, mi-au dat lacrimile când Dure a primit mesajul că a fost ales papă, v-am spus că era personajul meu preferat. Personajul Kassad este de asemenea construit extrem de bine, nu este schematic, deşi reprezintă arhetipul Războinicului. Keats-Severn-cibridul, simbolul care străbate întreaga carte te face să te înfiori, să te apuci de poezie, să gândeşti în alţi termeni. Realmente Simmons face o treabă excepţională. De-aia sunt în continuare frustrată, că mi se pare că sunt filoane de aur în carte, însă a complicat-o un pic mai mult decât ar fi fost cazul.

Nu ştiu dacă să-mi comand şi următoarele două cărţi ale seriei de pe Amazon, să nu stau până se traduc la noi… Dacă mă uit pe birou la teancurile de necitite şi-mi aduc aminte şi de cea mai recentă comandă la Nemira cred c-ar fi cazul să mă potolesc…

În concluzie seria Hyperion este ceva ce nu poate fi ratat dacă eşti cât de puţin fan SF. Frustrările mele provin mai degrabă din lipsă de răbdare (sau de inteligenţă?) decât din vina romanelor, le recomand cu căldură.

2 Comments

  1. 21/08/2009 at 4:00 pm

    Multumesc ! O sa incerc sa fac rost de carte…

  2. capricornk13 said,

    21/08/2009 at 4:57 pm

    cu multa placere, ma bucur intotdeauna daca cineva da banii pe o carte din pricina mea:)
    insa nu uita ca trebuie sa-ti iei si Hyperion, prima carte a seriei; un sfat: comanda-ti-le de pe http://www.nemira.ro, le iei cu reducere de 10% fata de pretul de librarie; este adevarat ca eu, de fiecare data cand intru pe site, comand inca vreo zece:)), au foarte multe la 5 si 10 lei, dar poate tu esti mai prudent…


Leave a Reply

