O leapşă şi ceva şoping

Dragoş c a inventat o leapşă de autor, ca să zic aşa, provocându-ne să ne aducem aminte de ceva personal în legătură cu o carte sau mai multe ale lui Mihail Sebastian, să dezvăluim ce înseamnă pentru noi.

Hm, am avut şi eu o perioadă destul de lungă după 89 în care am fost fascinată, conform trendului, de interbelici. Redescoperiri, dezvăluiri, o grămadă de jurnale.  Curiozitatea era justificată după atâţia ani de mistificări şi aberaţii oficiale – practic noi, cei ce ne-am trăit adolescenţa la sfârşitul anilor 80, nu ştiam mai nimic adevărat despre perioada respectivă. 

Îmi aduc aminte că cel mai trendy era Eliade, toată lumea făcuse brusc o pasiune pentru el şi se dădea de ceasul morţii după înţelepciunea orientală, budism, zen, yoga şi mai ştiu eu ce. 

Sebastian a intrat şi el în trend ceva mai târziu, odată cu publicarea Jurnalului la Humanitas.  Nu mi l-am cumpărat atunci, eram în altă epocă, aveam mult de recuperat din literatura universală şi publica RAO în neştire în colecţia Secolul XX, Nemira lansase colecţia Nautilus, deci aveam treabă.  Citisem Accidentul pe la 16 ani şi mă impresionase foarte tare, avea exact aerul acela parfumat, interzis cumva în comunism şi plin de misterul unor relaţii sociale apuse, despre care aş fi vrut să aflu mai multe.  Apoi am citit una sau două piese prin clasa a XII-a fiindcă se făcea la şcoală şi eram curioasă.  Nu mi-au plăcut cine ştie ce, probabil nu din vina lui Sebastian, ci a mea, mi-e foarte greu şi acum să citesc piese de teatru dacă nu sunt Caragiale sau Shakespeare, mi se pare oarecum nefiresc să citesc dramaturgie, prefer să mă duc la teatru.

Singura amintire personală puternică şi oarecum inedită e legată de Jurnal. În 2000 am plecat pentru prima dată din România în vest, la Paris.  Stăteam în casa unor prieteni români şi băteam oraşul de dimineaţa până seara cu frenezia aceea de care nu ştiu câţi ne mai aducem aminte, aşa umblaţi cum suntem acum:)  În ciuda faptului că hotărâsem să mă bucur exclusiv de oraş şi de senzaţiile noi (eram în luna de miere) şi nu-mi luasem nicio carte cu mine, n-am rezistat şi am făcut o vizită bibliotecii gazdelor, unde am descoperit Jurnalul lui Sebastian.  Ei bine, l-am devorat în câteva seri şi dimineţi (mă trezeam mai devreme decât iubitul meu) în grădina minusculă şi cochetă din spatele casei. Simt şi acum parfumul florilor din grădină şi-mi răsună în urechi ciripitul franţuzesc al vecinilor din timpul lecturii la cafea.  Am trăit foarte puternic jurnalul, îmi plăcea la nebunie şi savuram nefirescul lecturii într-un asemenea cadru, când te-ai fi aşteptat să fiu cufundată în Baudelaire, Rimbaud sau mai ştiu eu ce:)

Nu v-am spus ce mi-am mai comandat eu de pe la Nemira ultimele două dăţi, ca să vedeţi dimensiunile maniei (de, erau reduceri…) şi influenţa lui voicunike, care-mi face liste şi-mi spune la telefon, ca un drag ce este, zeci de titluri pe care trebuie neapaărat să le citesc:) Iată lista:

Ereticii şi Canonicatul Dunei – Frank Herbert (nu mai am prima ediţie, firesc, şi pe celelalte le-am cumpărat de două ori)

Coşmar de închiriat, Haita – Serge Brussolo

Vatican, ultimul Conclav – R. Silverberg

Ubik, Furnica electrică, Cele trei stigmate ale lui Palmer Eldritch – P.K. Dick

Lumea lui Rocannon – Ursula K. LeGuinn

Viaţă scurtă, Şantierul fantomă – Juan Carlos Onetti

Spectatorul angajat – Raymond Aron

Teoria norilor – Stephane Audeguy

Călătorie la capătul nopţii – Celine

O pisică, un bărbat şi două femei – Junichiro Tanizaki

Poftele – Dan-Silviu Boerescu

Moştenirea Heorot – Niven, Pournelle, Barnes

Atlasul secret, Hărţile prevestitoare – Michael A. Stackpole

Evanghelia după Satana – Patrick Graham

Iureşul săbiilor – George R.R. Martin

Dacă la astea le adăugăm pe cele cumpărate la târg, din care n-am reuşit până acum să citesc decât vreo cinci, vă daţi seama ce iese… Am material pentru cel puţin un an:)

26 Comments

  1. dragos c said,

    26/08/2009 at 10:09 am

    o la la, dar ce proustiane amintiri ai cu jurnalul. grdina, mirosuri, paris… misto!

    citeste teoria norilor ACUM! 🙂

  2. capricornk13 said,

    26/08/2009 at 10:14 am

    sa traiti sefu’! nu pot acum, am de terminat seria cantec de gheata si foc, insa o iau vineri cu mine…ai citit-o, e atat de misto?

  3. Vlad Puescu said,

    26/08/2009 at 10:28 am

    Da, e teribil de misto Teoria norilor!

  4. capricornk13 said,

    26/08/2009 at 12:37 pm

    multumesc de recomandare, mai ce-o fi cu focul asta? si nici nu mai stiu ce m-a facut sa cumpar cartea, ca nu stiu nimic despre autor…

  5. M3 said,

    26/08/2009 at 3:11 pm

    Apropos de Teoria norilor… “Teoria oglinzilor” a lui Nicholas Schoffer, o ştii? A apărut într-o revistă “Secolul 20″ din ’83-’84. Sau pe site-ul lui, în franceză.

    • capricornk13 said,

      27/08/2009 at 6:13 pm

      bine ai venit! nu, n-o stiu…nu stiu nici cine este Schoffer. E misto?

      • M3 said,

        27/08/2009 at 6:20 pm

        Mulţumesc de primire.
        Schoffer e mişto, cum zici tu, eu spun că e esenţial.

        • capricornk13 said,

          27/08/2009 at 6:50 pm

          corect, scuze de exprimarea triviala:) multumesc pentru recomandare, am sa caut

  6. voicunike said,

    26/08/2009 at 5:42 pm

    Eu recomand Atlasul Norilor de David Mitchell,este o carte de o frumusete sfisietoare la granita dintre sf si mainstream,cine nu a citit-o a pierdut o parte din farmecul vietii s-asa destul de putin intilnit!
    Neaparat de citit! 😉

    • capricornk13 said,

      27/08/2009 at 6:21 pm

      tu sa nu-mi mai recomanzi nimic o vreme, ca altfel te pun sa-mi cumperi rafturi de biblioteca!:)

  7. dragos c said,

    26/08/2009 at 9:02 pm

    @voicunike – ba eu am auzit ca e cam naspa, si mai e si groasa 😦 …

    • capricornk13 said,

      27/08/2009 at 6:22 pm

      ia uite cine vorbeste, fanul lui Proust:) cate pagini zici ca are?:)

  8. balinferi said,

    26/08/2009 at 11:59 pm

    Eu garantez 🙂 pentru trei cărţi din lista asta (excluzându-l din start pe Philip K. Dick pe motiv că a-l recomnada pe el este o discuţie inutilă) . Cele trei sunt :
    – Moştenirea Heorot
    – Iureşul săbiilor
    – Lumea lui Rocannon.
    La toate celelalte aş putea aminti puncte slabe ( mai puţin Evanghelia după Satana şi Spectatorul angajat, pe care înca nu am avut onoarea de a le ţine în mână), dacă nu m-aş teme că iar voi fi acuzat de răutăţi.
    Însă gusturile mele diferă atât de mult de ale majorităţii încât nu merită nici măcar luate în calcul la selecţia unor titluri recomandabile. Spun asta pentru că (recunosc) am păreri cel puţin ciudate despre cărţi şi autori aproape în unanimitate apreciate. ( Dostoievski este un bun somnifer, Proust ilustrează perfect vorba multă degeaba, Mann ar fi interesant dacă nu ar ocoli atât de mult subiectul iar Umberto Eco ar fi excelent dacă s-ar strădui mai puţin să fie erudit)
    Fac cum fac şi tot la răutăţi ajung! 🙂

    • capricornk13 said,

      27/08/2009 at 6:24 pm

      multam fain de recomandari! nu esti rautacios, ai niste gusturi mai altfel, atat!:) de ceilalti mai inteleg, dar de dostoievski…

      • gingav said,

        27/08/2009 at 10:26 pm

        eu as adauga Celine la lista lui balinferi…

        • gxg said,

          24/10/2009 at 12:25 pm

          si eu! 🙂

          • capricornk13 said,

            27/10/2009 at 12:41 pm

            vezi c-am si postat o insemnare despre Moarte pe credit 🙂

    • gingav said,

      27/08/2009 at 10:25 pm

      fantastic!

      • capricornk13 said,

        27/08/2009 at 11:35 pm

        ok, s-a notat:) mi-am mai cumparat si Moarte pe credit la targ; cu care sa incep?:)

  9. voicunike said,

    27/08/2009 at 5:36 pm

    @dragos c – eu zic ca gura lumii este cam naspa,citeste si apoi discutam! nu este mainstream ,nu este sf, dar nu este nici fantastica e un melanj super!
    Incearca!
    Astept pareri pro si contra!

    • capricornk13 said,

      27/08/2009 at 6:24 pm

      oho, mai am pana ajung si la asta:)

  10. strelnikov said,

    29/08/2009 at 5:45 pm

    poate scrii ceva dupa ce bifezi celine. pe mine cartea aia m’a lecuit de beatnici 🙂

    • capricornk13 said,

      06/09/2009 at 10:17 am

      imi pare rau, insa in vacanta m-am ocupat exclusiv de seria lui Martin; nu m-am apucat de Celine inca; de ce “beatnici” spui ca te-a lecuit Celine si care este motivul?

  11. voicunike said,

    31/08/2009 at 9:31 pm

    Atlasul Norilor-editura Humanitas
    numar pagini-636
    Traducator- Mihnea Gafita
    Roman cistigator al British Book Literary Fiction Award
    Nominalizat la Nebula ,Arthur C.Clarke,Booker Prize
    @dragos c=ti-se pare suficient?te incita sa citesti acest roman?

    • capricornk13 said,

      06/09/2009 at 10:18 am

      mai bine recomanda-i lui dragos niste SF romanesc, nu asta era vorba dupa articolul lui?:)


Leave a Reply

