Şah la regi

Încleştarea regilor – George R.R. Martin

Nemira, 2008. Trad. Laura Bocancios 

 

 

 

Inclestarea Regilor - Volumele I Si Ii

 

 

Este destul de dificil să scriu despre a doua parte a seriei “Cântec de gheaţă şi foc”, pentru că am fost leneşă la bloggerit şi între timp am terminat şi Iureşul săbiilor – există atât continuitate, cât şi întrepătrundere temporală între ele.

Nu vreau nici să pun prea multe spoilere, ar fi păcat pentru cei care n-au trecut încă prin serie.  Spun “încă” datorită faptului c-am ajuns la concluzia că e o lectură aproape obligatorie pentru fanii genului, nu cred c-o va rata cineva.  Pe de altă parte, în Încleştarea regilor e o aşa încrengătură şi un talmeş-balmeş de nume, familii, bătălii, întâmplări, incât nu cred c-ar fi cineva în stare să tragă prea multe concluzii dintr-o simplă însemnare pe blog…

A nu se înţelege că nu este pasionant, altfel n-aş fi sărit de 2500 de pagini odată cu partea a doua şi nici n-aş fi continuat cu cele aproape 2000 din partea a treia!  Dacă mi-ar fi spus cineva nu mai departe de acum câteva luni că mă apuc să citesc ceva de asemenea dimensiuni, aş fi râs două zile!  Nu de altceva, dar mă sperie înfiorător şi celelate volume din În căutarea timpului pierdut şi Omul fără însuşiri exact din acest motiv.  Dar povestea e poveste…

Per total Încleştarea… mi-a plăcut mai puţin decât prima parte a seriei, în special datorită dificultăţii de a urmări acţiunea.  Se desfăşoară pe foarte multe planuri (vezi perspectiva, însă abia spre sfârşit) şi nu prea întrevezi balanţa, nici unde vrea să meargă Martin.  Poate este firesc la asemenea dimensiuni, însă nu se poate nega că te frustrează.  În plus este şi mai dificil să te ataşezi de vreun personaj, conform comentariilor mele la prima parte – parcă se întâmplă prea mult şi se rezolvă prea puţin.  Pe câteva puncte:

  • Apar doi povestitori noi, Davos Seaworth şi Theon Greyjoy.  Davos e tare plicticos la început, iar Theon e atât de idiot, că-ţi vine să-ţi pui mâinile în cap!  Însă ce-i al lor e-al lor, sunt foarte credibili şi foarte umani. 
  •  Mi-a plăcut foarte, foarte mult întâlnirea şi discuţia dintre Jaime şi Catelyn Stark. 1-0 pentru Jaime, aş zice eu… Te face să priveşti lucrurile altfel.
  • Aventurile Aryei m-au pierdut…Nu se pot urmări, sunt prea multe personaje prin cetatea aia, in fine
  • In continuare cea mai frumoasă poveste rămâne a lui Jon; la început părea plicticoasă tare incursiunea dincolo de zid, însă trecerea la sălbatici din final face toţi banii
  • Joffrey ăla e complet idiot, iar Cersei devine necredibilă – sau, mă rog, proastă, prin prisma faptului că-i ţine partea aberant
  • Tyrion rămâne cel mai interesant personaj, abia aşteptam să văd ce mai pătimeşte
  • Stannis Baratheon şi zeul lui cel nou rămân cam în ceaţă, în special uciderea lui Renly cu umbra aia

Am început, totuşi, să gust imprevizibilitatea seriei, deşi mă plâng continuu:)  Poate această impresie este dată de faptul că am citit şi Iureşul, dar şi partea finală din Încleştarea regilor şterge din impresia de confuzie şi sminteală.  Omul are un plan, e clar, numai că este cu totul atipic, iar asta este, în fond, o calitate. 

5 Comments

  1. voicunike said,

    10/09/2009 at 9:58 pm

    Ehehe si inca nu ai citit nimic! 🙂 Surprizele se vor tine lant in partea a treia! 😀 Sunt neste chestii care te vor da peste cap!

  2. capricornk13 said,

    11/09/2009 at 8:19 am

    @voicunike: ba am citit, domne, inca n-am scris:)

  3. adinab said,

    11/09/2009 at 8:23 am

    A doua carte mi s-a parut si mie un pic mai slabutza. Sunt curioasa daca ti-a placut a 3-a 🙂

    Ca sa-mi dau cu presupusul despre planul lui GRRM, senzatia mea e ca nu vor exista personaje importante de la un capat la altul al seriei – cred ca si cei care is “mari sperante” acum o sa lase loc altora, si tot asa.

  4. capricornk13 said,

    11/09/2009 at 8:33 am

    @adina: mi-a placut mult, termin insemnarea astazi si o sa vezi:)
    cu personajele asta e si senzatia mea, dar daca mi-l matraseste si pe Jon Stark sar la bataie, pe cuvant!

  5. 19/07/2013 at 12:20 am

    […] a mai scris si despre vol. 1 (Urzeala tronurilor) si vol. 2 (Inclestarea regilor), pe care eu nu le-am […]


Leave a Reply

