Minciuna Reloaded

Iată ce scriam pe blogul vechi pe 24 februarie 2008:

“La ora asta nu mai scriu despre carti, pentru ca n-am mai terminat inca nici una. La ora asta scriu despre intoarcerea acasa, in Romania. E-adevarat, doar in vizita o saptamana, ceea ce ma bucura si ma intristeaza in aceeasi masura… Romania a devenit pentru mine tara minciunii. O iubesc pe Romania, dar e o mica ipocrita.
 
Cu totii mintim – sau pacalim – pe cei pe care-i iubim, pe cei pe care-i uram, pe cei care ne sunt indiferenti…O facem din diverse motive: orgoliu, prostie, vanitate, instinct de conservare, instinct de supravietuire, mila, compasiune, sete de glorie, profunda dorinta de a fi acceptat de ceilalti sau dispretul total fata de ei. Culmea este ca toate aceste sentimente coexista pasnic in calitate de determinanti ai minciunii de foarte multe ori.
 
Cu toate acestea, avem incredibila ipocrizie de a ne mania ca Zeus atunci cand suntem noi, la randul nostru mintiti de cei pe care i-am iubit. Vintrele ni se umplu de vibratia “indreptatita” a dezamagirii, suferintei psihice insuportabile, colcaiala scarboasa a vanitatii ranite. Rarunchii ne sunt biciuiti, lacrimile urca in gatlej si incepem murdarul proces psihic de victimizare in fata oglinzii, ignorand cu trufie si nesimtire micul glas al constiintei ce incearca sa ne reaminteasca imensa vinovatie din noi insine.
 
Insa atunci cand esti mintit de un om in care credeai cu adevarat, chimia creierului, a sufletului, pana si a constiintei tale sufera modificari ireversibile. Sinapsele functioneaza la stimulii altor hormoni, iar instinctele sunt determinate de un ADN ce prelucreaza alte informatii decat de obicei. Devii chintesenta ipocriziei, este adevarat, insa este inuman, imposibil sa continui sa gandesti rational.
 
Atunci cand esti mintit de un om in care credeai, el se transforma instantaneu. Din imaginea splendida, din constructia pe care, slab si mic cum esti, ai ridicat-o cu lacrimi si durere in ani de zile, din universul tau stramt si ridicol, dar al tau, nu mai ramane decat pulbere…Si el devine arhitectul distrugerii, vinovatul primordial, dusmanul de moarte. Iar tu esti sterp, imobil, si simti doar un ghem de durere si tipat si furie care nu se mai poate desface si coboara din ce in ce mai adanc in strafundurile fiintei tale.
 
Si trebuie sa uiti ca sa te salvezi. Trebuie sa lupti ca sa te salvezi! Dar ghemul nu pleaca, se duce din ce in ce mai adanc, se ascunde printre amintiri si sinapse si intestine si nervi, si isi iteste cate o tentacula exact atunci cand crezi ca, in sfarsit, ai iesit din labirint.
 
Pentru mine, acum, Romania este tara minciunii. A acestei minciuni al carei cap trebuie sa-l tai ca sa pot reveni printre oameni.”
Adevărat grăiam atunci.  Şi, totuşi, nu mă potolesc să cred în oameni.  Aceiaşi oameni.
Mare tolomacă mai sunt…
31 Comments

  1. razvan said,

    21/09/2009 at 3:08 pm

    Ei, daca zici ca esti tolomaca fiindca mai crezi in oameni, inseamna ca te-ai re-romanizat, in spiritul celor spuse de tine mai sus. Naspa. 😛

  2. capricornk13 said,

    21/09/2009 at 3:20 pm

    @razvan: accentul era pe “aceiasi”; nu pe oameni…

  3. 21/09/2009 at 3:35 pm

    Nu e prostia ta că le-ai mai dat o şansă, e prostia lor că n-au ştiut să aprecieze.
    Nu le mai da o a treia şansă. Oricum e pierderea lor.

  4. razvan said,

    21/09/2009 at 3:46 pm

    @ capricornk13: Ma rog, daca insisti sa fii tolomaca… 😀
    Nu mai lipseste sa spui decat ca ai gleznele groase. :))

  5. capricornk13 said,

    21/09/2009 at 4:17 pm

    @dreamin’: 😀
    @razvan: sinceritatea nu e apreciata? 😀

  6. voicunike said,

    21/09/2009 at 6:47 pm

    Crud si sfisietor Adevarul! Ii multumesc lui Dumnezeu ca existi si ca te-am cunoscut!
    Atita poezie si durere in text mi-a adus lacrimi in suflet!
    Fa ce vrei dar ramii cu noi! Niciodata sa nu iti pierzi credinta in oameni,citeodata e singurul lucru care ne face umani.

  7. razvan said,

    21/09/2009 at 6:58 pm

    @ capricornk13: Numai fetele de 13 ani care raspund in oracole spun ca la un baiat apreciaza cel mai mult sinceritatea. 😀

  8. capricornk13 said,

    22/09/2009 at 8:14 am

    @voicunike: stai linistit, ca nu plec nicaieri! 🙂 iti multumesc pentru cuvintele bune…
    @razvan: iar o dai pe langa, ca vorbeam de sinceritatea mea 😀
    propui sa apreciez cel mai mult sarcasmele ieftine si datul cu bata in balta? 😀 sau poate o partida buna de sex, ca sa fiu demna sa join the club? 😀

  9. gingav said,

    22/09/2009 at 10:18 am

    ha! excelenta remarca lui razvan.

    spuneam undeva ca menajamentele lubrifiaza comunicarea. or, menajamente sint si minciunile inofensive, adevarurile nespuse, abtinerea de la sentinte.

    banuiesc insa ca suspinul tau, capricorniţo, are cauze mult mai (g)rele. sorry.

    [ exista un alt adevar neacceptat, anume ca ne indragostim de fapt de imaginea din mintea noastra, nu de persoana reala. de-un ideal – de-o iluzie.

    si-atunci percepem ca pe niste socuri “devierile” de la imaginar ale realitatii.

    cum zice ecleziastul: fericiti cei care nu vor sa schimbe persoana iubita. ]

    • capricornk13 said,

      22/09/2009 at 3:35 pm

      care dintre remarcile lui Razvan e excelenta?
      dupa cum ai vazut, si eu fac o analiza destul de dura a modului in care reactionam atunci cand suntem mintiti; nici nu sunt deloc adepta lamentarilor excesive si a suferintelor din amor, mi se par stupide si lipsite de demnitate; am o mare toleranta fata de minciunile normale, de lubrifiere, asa cum le numesti tu – sunt necesare;
      si nu ma dau deloc de ceasul mortii; spuneam doar ca sunt cam toanta, ca inghit aceleasi minciuni (sau adevaruri nespuse) de la aceiasi oameni in aceleasi contexte; atata tot…

      • gingav said,

        22/09/2009 at 5:36 pm

        cea cu fetele care-ar aprecia sinceritatea baietilor, desigur! (:

        • capricornk13 said,

          22/09/2009 at 6:43 pm

          daca nu mi-ar fi scos cuvintele din context, da, si pe mine m-ar fi amuzat copios; textul meu nu spune ca eu apreciez cu orice pret sinceritatea la sexul opus, ci ce anume se intampla in fiecare dintre noi cand suntem mintiti in ceva grav; e o mare diferenta; iar atunci cand l-am intrebat cu smiley daca nu e apreciata sinceritatea ma refeream la sinceritatea mea de a dezvalui toate aceste lucruri; care, iata, ma expune la glume de trei lei… parerea mea e ca am cojones sa-mi expun vulnerabilitatea, precum si dispozitia sa fac misto de ea; cu conditia ca mistourile sa fie indreptate corect, nu ca nuca-n perete

          • gingav said,

            22/09/2009 at 8:13 pm

            oh… si eu am citit-o (replica lui razvan) scoasa din orice context; n-am facut nici o paralela cu textul tau, si nici cu celelalte comentarii. sorry daca am lasat sa se inteleaga altfel.

            stiu ca trebuie sa treci niste obstacole interioare ca sa poti scrie ce-ai scris tu. de-aceea (thanks for sharing!) pot doar citi cu gratitudine blog-entry-ul tau. si – ideal – in tacere.

            imi cer scuze pentru probabila ireverenta.

  10. M3 said,

    22/09/2009 at 10:21 am

    Eşti normală; nu e nimic deosebit în a fi dezamăgit/ă de anumiţi oameni, dar e trist. Minciuna, vai de capul ei, e alternativa oamenilor slabi.
    Să nu încetezi să-ţi iubeşti ţara (pare un clişeu, dar fără identitate naţională,culturală etc., nu exişti, nu existăm).

    • capricornk13 said,

      22/09/2009 at 3:38 pm

      eu nu incetez s-o iubesc, se pare ca ea a incetat sa ma iubeasca pe mine:) ca totul e praf si pulbere de cand m-am intors…

      • gingav said,

        22/09/2009 at 5:37 pm

        sa-ti iubesti tara e ok. dar natiunea??? think again! ((:

        • capricornk13 said,

          22/09/2009 at 6:45 pm

          eu nu pot iubi in niciun caz o natiune, ci doar indivizi! asta cu turma ma indispune grav

      • mami said,

        24/09/2009 at 1:22 pm

        nu stiu cat te iubeste tara asta, dar sunt oameni care te iubesc cu siguranta. fiecare cum stie mai bine, poate nu asa cum ti-ar placea… si da, platim gras greseli cu sau fara de voie…

        • capricornk13 said,

          24/09/2009 at 1:41 pm

          stiu ca sunt oameni care ma iubesc, altfel n-as fi rezistat trei ani sumbri…:) si eu ii iubesc pe ei, si nu numai pe ei, asta stii si tu!
          cat despre platit, asta nu cred; nu platim greselile noastre niciodata decat in fata noastra insine, in cazul in care avem suficienta minte, sensibilitate si dragoste; nu exista soarta, intoarcerea norocului si alte prostii; exista realitate, minte/suflet si vointa; tu insuti iti determini realitatea, nu soarta; de asta si sunt atat de trista: cand mi-am folosit cele trei, mintea, sufletul si vointa, strict in scopuri egoiste, cu ceilalti pe locul doi, am avut numai de castigat; singurele doua dati din in viata mea cand le-am folosit altruist, catre altcineva, am determinat o realitate extrem de nefavorabila mie; asta vorbind obiectiv; subiectiv, ma simt mai bine in interior acum decat atunci; si continuu sa cred ca daca dai bine, bine, bine in jurul tau, este imposibil sa ti se intoarca numai rau; repet, pana acum realitatea imi infirma credinta, insa imi mentin convingerile for better or worse…

  11. razvan said,

    22/09/2009 at 4:16 pm

    @ capricornk13: Am lasat eu sa se-nteleaga ceva despre vreo partida de sex? Iar esti optimista? 😛

    • capricornk13 said,

      22/09/2009 at 5:54 pm

      la prima intrebare: nu, eu am adus-o in discutie ca sa te scutesc de efortul de a crea urmatoarea glumitza; vad c-am esuat, tot l-ai facut, damn… 😀
      la a doua intrebare: in ce te priveste nu, in general foarte! 😀

      • razvan said,

        22/09/2009 at 7:14 pm

        Argumentarea ta imi aduce aminte de Sinteza zilei 😀
        Te-ai gandit sa intri in politica? 😛

  12. capricornk13 said,

    22/09/2009 at 8:05 pm

    @razvan: nu stiu ce e sinteza zilei; nu, te las pe tine, probabil ca ai o “argumentatie” mai convingatoare; si oricum, esti barbat, deci mai destept prin definitie 😀

  13. to-morrow said,

    22/09/2009 at 9:47 pm

    Ba mai da-le o sansa, doua, zece… E frumos sa crezi in oameni, aceiasi sau altii. 🙂

  14. capricornk13 said,

    23/09/2009 at 8:08 am

    @gingav: oh, nu e nicio ireverenta, fii serios! incercam numai sa clarific intentiile si raspunsurile mele, nu ma supar ca vacarul pe sat! 🙂 comentariul e al naibii de amuzant, de ce sa nu recunosc; incercam sa-mi amintesc ce raspundeam eu in oracole ca apreciez, mi-e teama ca la 13 ani era “inteligenta” – uau… 😀
    @to-morrow: pai n-ai observat c-am scris “sunt”? 🙂 la cum ma cunosc o sa le dau sanse pana-n veci, doar doar o “invinge binele” pana la urma! 🙂 e si asta o forma de autocunoastere si terapie, poate intr-o buna zi nu voi mai reactiona asa cum descriu aici, voi trece la urmatorul nivel de competenta emotionala 🙂 pana acum am nota doi in primul moment, incep sa-mi revin abia dupa 24 de ore… 🙂

  15. Vlad Puescu said,

    23/09/2009 at 2:38 pm

    Am trecut si eu prin ce descrii. Am plecat m-am intors, am plecat. m-am intors. Am crezut in oameni, m-au dezamagit. Totul in bucla, on and on again (partea cu dezamagitul, ca momentan sunt “blocat” intre granite). Dar, in ciuda dezamagirilor repetate, cand nu mai poti sa crezi ai intrat in cea mai trista lume interioara cu putinta. Si de asemenea nu trebuie sa uiti ca si tu ai constituit pentru altii un prilej de dezamagire.

  16. capricornk13 said,

    23/09/2009 at 4:08 pm

    nu uit, tocmai de-aia arata textul asa cum arata 🙂

  17. cosânzeana said,

    26/09/2009 at 3:22 pm

    am fost o venetica-n bucuresti, am cunoscut multi oameni, multi romani, si cativa dintre ei s-au dovedit a fi comori. E mult potential in romania, doar ca tranzitia in care se afla acum ii cam deruteza pe multi, dezbatandu-i de la drumul cel drept 😉
    p.s. ferice de cei ce au speranta, cred si iubesc oamenii. pacat de cei, dezamagitii, care-si macina viata din cauza imbecilitatii celor din jur

  18. capricornk13 said,

    30/09/2009 at 5:36 pm

    @cosanzeana: adevarat ai grait:)

  19. afreuda said,

    10/10/2009 at 6:30 am

    draga mea capricoarna… pe vremea cand eu si vara-miu al mic nu implineam inca varsta la care lui sa-i fi dat tuleiele, redactam noi doi de mana un ziar… ii zicea ‘Ziarul Minciuna’, parodie dupa “Adevarul” care dupa revolutie de-abia aparuse…

    Mai am cateva exemplare… le tine Bunica bine la Ploiesti. Daca vrei ti le scanez si mi le public pe WP la mine…

    Sunt tipic romanesti, nu s-a schimbat nimic de-atunci…

    Te sarut! si unde tot pleci ca eu tot nu am citit Contactul ala…

    Auzi dane! imprumuta-mi bre si mie Contactul ala cu extraterestrii & stuff ca de-atata rrrrRomanie imi vine sa trec prin masinaria aia diavoleasca de intalnit cu mortii vii bre!

    Imbratisari calde!

  20. capricornk13 said,

    10/10/2009 at 10:35 am

    @afreuda: cred ca m-ar amuza copios sa va citesc ziarul! 🙂
    cat despre plecat, daca e sa plec, ma voi intoarce in tara de unde provine al tau falnic pseudonim
    Contactu’ iti sta la dispozitie daca vrei, scrie-mi pe mail
    Returnez imbratisari plus caldura! 🙂


Leave a Reply

