Insuportabila povară

Moarte pe credit – Louis-Ferdinand Céline

Nemira, 2006. Trad. Maria Ivănescu

Trage poza in cos pentru a cumpara produsul

Ce carte insuportabil de greu de citit!  La început… Apoi te prinde la fel cum o face o perversiune, o cloacă sordidă de care nu te poţi dezlipi fiindcă degajă o fascinaţie a oribilului – ca atunci când nimereşti cu telecomanda peste una din acele emisiuni în care se bălăcăresc nişte indivizi la un mod atât de abject, că uiţi să butonezi mai departe… Dacă acest roman este de inspiraţie autobiografică (personajul central, copil, se numeşte Ferdinand) încep să înţeleg de ce Céline a fost pro-nazi.  Cred că cineva crescut aşa ar fi fost pro orice promitea schimbarea fundamentală a societăţii franceze, curăţarea ei.  Dacă ai fost crescut printre nişte creaturi atât de diforme psihic, atât de urâte şi atât de rele, care ţi-au călcat în picioare spiritul cu atâta prostie şi nepăsare, cred că ideea că cineva vrea să eugenizeze, să purifice lumea devine atât de atrăgătoare, încât omiţi să mai fii atent la amănunte ca modalităţile în care-şi propune s-o facă…

Limbajul romanului este de o asemenea duritate şi inventivitate în termeni argotici şi colocviali, încât cred că traducătoarea a avut o muncă de Sisif (de care, dealtfel, mi se pare că s-a achitat în mod cel puţin onorabil).  Céline trebuie să fi fost un mare şoc pentru lumea literară şi pentru cititori la vremea lui, nu cred că-mi aduc aminte de multe opere literare din perioada respectivă care să folosească un limbaj atât de frust, de brutal, de desprins din stradă şi viaţa cartierelor rău-famate.

Deşi scriam acum ceva vreme că nu-i mai suport pe francezi cu fanfaronadele lor intelectualistice, elitiste, cu angoasele lor interminabile de artişti neînţeleşi, cu viziunea lor neagră asupra condiţiei umane, deşi mi s-a părut iniţial că Moarte pe credit se înscrie în aceeaşi tradiţie, cartea mi-a plăcut mult. Da, e o încriminare a condiţiei umane, e multă mizerie şi nedreptate, durerea şi confuzia ating pe alocuri paroxismul, valorile sunt răsturnate, oamenii sunt clowni şi au un egoism atavic, stupid, uneori criminal. Însă este literatură în cel mai bun sens al cuvântului, te ţine lipit de pagini cu obstinaţie, face o demonstraţie de virtuozitate.

Nu ştiu dacă aş mai rezista la o tură, n-am să mă apuc acum de Călătorie la capătul nopţii, ci poate mai încolo. Pentru că simt că am nevoie de ceva sublim, serafic, ceva care să-mi uşureze povara pe care Céline ţi-o aşterne în spinare pentru simplul motiv că eşti om. Nu vreau să ader aşa, dintr-o dată, la ideea că viaţa e suferinţă şi chin, nu vreau să cred că răul din oameni îşi întinde tentaculele atât de complet încât maculează întreaga existenţă şi îi întunecă sau devalorizează total scopul.  E categoric un mare scriitor, însă nu pot să cred în fructele imaginaţiei lui – mi se pare că sunt fructele mâniei…

19 Comments

  1. bogdanm said,

    26/09/2009 at 10:34 am

    Nu ti recomand Calatorie..decat daca faci vreun studiu de caz despre razboi:)..si lupta pentru supravietuire din Africa..nu am citit Moarte pe credit si dupa Calatorie nici nu o voi face ca vad ca e la fel..sincer m am luat dupa jurnalul lui Cartarescu cu Celine, dar vad ca nu avem aceleasi gusturi, nici macar Salinger

  2. capricornk13 said,

    26/09/2009 at 10:44 am

    @bogdanm: hm, da, probabil ca m-ar indispune si pe mine… poate intr-o zi, cine stie?

  3. Kvala said,

    30/09/2009 at 9:59 pm

    Nu numai ca este o carte buna. In opinia mea este o carte brutal de sincera.
    In alta ordine de idei, nu ai fost printre noi sambata trecuta. E si vina mea, recunosc. Sper ca daca in octombrie e vreme buna nu ai sa ne ignori.

  4. C. SÎRB said,

    01/10/2009 at 11:10 am

    EXCEPTIONAL SPUS! Nu altfel am simtit si eu. Acum 2 saptamani am ispravit lectura Mortii pe credit. Te felicit! Si pentru ca ai ales aceasta carte, si pentru ca ai prins exact spiritul ei.

    Iar “Calatorie la capatul noptii” e inca si mai faina – de fapt, cred ca e capodopera lui! Nu te lua dupa ce scrie Bogdanm. Lamureste-te singur. Te rog!

    “Ce carte insuportabil de greu de citit! La început… Apoi te prinde la fel cum o face o perversiune, o cloacă sordidă de care nu te poţi dezlipi fiindcă degajă o fascinaţie a oribilului – ca atunci când nimereşti cu telecomanda peste una din acele emisiuni în care se bălăcăresc nişte indivizi la un mod atât de abject, că uiţi să butonezi mai departe…”

  5. hiperbol said,

    01/10/2009 at 11:42 am

    Le-am citit pe ambele. dupa “Calatorie..” Mi-am zis ca trebuie sa cumpar si sa citesc tot ce a scris Celine. “Moarte pe Credit” mi s-a parut fascinanta, tradusa exemplar – felictari doamnei Maria Ivanescu. Am devorat cartea pentru ca ajunsesem sa depind de cuvintele acelea – pe multe dintre ele le redescopeream ca pe niste bijuterii prafuite intr-un sertar vechi .

  6. capricornk13 said,

    01/10/2009 at 11:48 am

    @kvala: acum am vazut comentariul tau, dintr-un motiv care-mi scapa ieri nu aparea…
    da, cartea e brutal de sincera, daca nu chiar prutala pur si simplu…
    imi pare tare, tare rau ca n-am venit sambata – nu vad de ce ar fi fost vina ta, mi s-a transmis invitatia; sper si eu sa pot veni in octombrie; multumesc mult ca te-ai gandit!
    @c.sirb: iti multumesc mult pentru aprecieri; declar in insemnare ca am sa citesc si Calatoria, doar ca am nevoie de o gura de aer! am sa ma lamuresc singurA 🙂

  7. C. SÎRB said,

    01/10/2009 at 11:51 am

    Nu am terminat: ai merita să scrii pe un site gen bookblog, liternet… 🙂 De mult nu am citit o recenzie mai aplicată, mai onestă, mai lipsită de emfază!

    Cât despre dl Celine, el este cu adevărat părintele romanului nou franţuzesc, nu sterilul, pur experimentalul, gratuit-şocantul R-Grillet. Lui Celine îi sunt datori şi alţii – cum ar fi G. Grass!

  8. capricornk13 said,

    01/10/2009 at 11:55 am

    @hiperbol: hm, eu nu cred c-am reusit sa retin cuvinte, ma apasa atmosfera cu totul… e clar, trebuie sa ma apuc si de Calatorie la un moment dat; poate-mi vine curajul dupa ce termin onetti si mai bag vreo doua-trei SF-uri, sa ma indulcesc…

  9. capricornk13 said,

    01/10/2009 at 12:01 pm

    @c.sirb: iti multumesc frumos inca o data pentru cuvintele bune; cu riscul de a parea aroganta, prefer, totusi, sa scriu pe ‘capricorn’ – si asta nu pentru ca nu m-ar invita nimeni pe celelalte :), ci pentru ca-mi place coltisorul meu mic, dar personal; ma bucura mult constatarea (sper ca nu e numai un compliment) ta cu emfaza, este exact ceea ce intentionez…

  10. C. SÎRB said,

    01/10/2009 at 12:12 pm

    Nu te cunosc, nu am nici un “interes” să te “complimentez” gratuit. Ce aş putea obţine în schimbul aprecierilor mele? Nimic. Nu cer “schimb de linkuri” ca orice idiot dintre cei care ne spamează zilnic. Pur şi simplu, sunt un mare admirator Celine, Mihaela B te-a recomandat pe BB, mi-a părut că EŞTI cea mai pertinentă recomandare a ei din ultimele luni! Blogosfera e şi aşa plină de nechemaţi care cred că au talent de recenzenţi. România întreagă recenzează, it makes me sick. “Hormoneuţi” fără patalama. Păcat că ai nickname, vezi, aşa am făcut regretabila confuzie de gen. Eu nu agreez născocirea cu nicknames, eu apar cu numele tatălui şi al moşului :).

    Nu cunosc dacă te invită sau nu cineva să scrii pe site-uri “celebre”. Poate că stau la coadă să te invite, whatever. Şi nu îmi pari deloc arogantă! Fii sigură că nu mi-ar fi fost ruşine să o constat, dacă ar fi fost cazul.

    Sunt atât de entuziast în privinţa dumitale şi pentru că-s excedat de inşi şi inse care nu fac altceva decât să facă paradă de sine în ceea ce cu greu ar putea fi numite recenzii… Scrisul tău nu dă neplăcuta şi prea des întâlnita impresie de inautenticitate, de făcătură cu scop de captare a simpatiei, de joc căznit, de naivitate jucată.

    Şi ca să aduc exuberanţa acestei întâlniri şi mai departe. În comparaţie cu felul în care scrii tu despre cărţi, Lucia T nici nu există. Şi nu are sens să ripostezi! Eşti mult mai bună.

  11. C. SÎRB said,

    01/10/2009 at 12:16 pm

    Ah, vrei şi o critică: “să achiesez”. Verbul acesta nu există în limba română. E sinistru. Na. 🙂

  12. capricornk13 said,

    01/10/2009 at 12:37 pm

    @c. sirb: multumesc de critica, am sa-l modific, nici mie nu-mi suna bine, dar asta mi-a trecut prin cap in momentul respectiv, si ma fura valul; la recitire mi-a sunat aiurea dar mi-a fost lene;
    hm, eu stiu destui recenzenti care nu fac parada de sine…
    nu am cum sa nu ripostez la comparatia nedreapta cu terorista; mere cu pere; ea scrie rational (si mult mai educat, mai lucid, cu mai multe referinte, plecand de la un bagaj mult mai mare), eu emotional; ceea ce scriu eu nici nu se poate numi recenzie, ci impresie;
    in ceea ce priveste nickname-ul, explicatia este foarte simpla – nu doresc sa-mi fac reclama mie personal, pe de o parte; pe de alta parte nu doresc sa expun in niciun fel compania la care lucrez; cineva stupid sau rau-intentionat s-ar putea folosi de ceea ce scriu eu pe blog pentru a face o legatura cu pozitia companiei mele fata de anumite persoane si fapte;
    ma bucura ca-ti place ce scriu, deci inca o data multumesc!

  13. C. SÎRB said,

    01/10/2009 at 1:05 pm

    Scuze, acel verb există în română, dar e folosit (din fericire!) doar în domeniul juridic.

    OK, e dreptul tău să refuzi comparaţia,dar nu e chiar mere cu pere. “Educat, lucid şi cu referinţe”? 🙂 Eşti drăguţă. Oricum, discuţia despre tero nu face obiectul intervenţiei mele aici. Eşti mult mai cu miez (la scris, la recenzat, la a-ţi transcrie impresiile), punct.

  14. capricornk13 said,

    01/10/2009 at 6:34 pm

    @c.sirb: se pare, deci, c-am invatat ceva la facultatea in urma careia am dobandit o meserie pe care nu am practicat-o niciodata 🙂
    ca n-a fost ceva util…asta e! 🙂

  15. 01/10/2009 at 7:53 pm

    hehe, de parcă eu aş practica meseria pentru care am studiat ani buni… şi eu-s ”multinaţional”. lasă, faci bine, asta cântăreşte enorm!

  16. turisticus said,

    23/11/2009 at 10:35 pm

    O carte superba, nu ratati, nu veti regreta!

  17. capricornk13 said,

    24/11/2009 at 11:36 am

    merci de vizita – da, e o carte care trebuie citita…

  18. 15/05/2016 at 8:01 pm

    are cineva un link unde pot gasi cartea caci, stocul e epuizat?!


Leave a Reply

