Herta Müller – Entschuldigung!

Stimată doamnă Müller,

Ştiu bine că nu veţi citi rândurile acestea niciodată, dar mă simt datoare şi deja vinovată faţă de dumneavoastră. Gândindu-mă la avalanşa de ipocrizie, linguşeală, penibil şi grotesc pe care o veţi simţi revărsându-se asupra dumneavoastră o vreme din partea naţiunii în mijlocul căreia v-aţi născut, îmi vine să cred că veţi ajunge la greaţă, şoc, şi în cele din urmă, cu greu, poate indiferenţă.  Noi, care n-am ştiut să vă cerem iertare că v-am alungat, noi, care v-am ignorat cu desăvârşire, ne vom gudura acum pe lângă dumneavoastră, doar doar veţi binevoi să aruncaţi ţărişoarei un oscior din celebritatea de nobelizată.  Vom uita că aţi plătit această tardivă răsplată, care nici măcar nu vine vreo picătură de la noi şi care se datorează muncii dumneavoastră de o viaţă în ţara care a ştiut (poate imperfect) să vă adopte, să vă dea o şansă, cu zbuciumul unei vieţi marcate de teroarea pornită de aici, de lângă noi, de la părinţii şi bunicii noştri.

Sehr geehrte Frau Müller, eu nu admir stilul dumneavoastră literar. Nu-mi place cum scrieţi, cred că e prea puţină literatură şi prea multă vrajbă, deznădejde şi lacrimă în pagină.  Vă rog să mă iertaţi pentru francheţe, poate nu e nimerită a doua zi după un Nobel.  Ce nu pot nega este abnegaţia şi pasiunea cu care v-aţi urmărit obsesia, încercând, probabil, s-o exorcizaţi.  Vroiam doar să vă spun că românii (poate sunt rea, oamenii în general) nu admiră cu adevărat figurile solitare ca dumneavoastră decât atunci când sunt în lumina reflectoarelor. Nu vă lăsaţi păcălită de osanalele care vi se vor ridica din mii de piepturi patriotarde: doamnă Müller, nu le pasă de dumneavoastră, ci de ei, de figura pe care o vor face în ochii presei, ai prietenilor, ai lumii literare de pe mapamond.  Vor încerca să se scalde în gloria dumneavoastră şi să-şi aroge meritul de a vă fi cunoscut şi descoperit când nimeni cu gândul nu gândea…

Aş îndrăzni să vă felicit, dar ceva mă reţine – eu cred că premiul dumneavoastră, ca multe alte Nobeluri, v-a fost dat pentru atitudine, nu pentru literatură.  Pentru dumneavoastră ca om este o mare reuşită, poate mai mare decât dacă recunoaşterea ar fi venit pentru ceea ce scrieţi.  Îndrăznesc, deci, doar să mă înclin, în numele acelora dintre români care văd în dumneavoastră altceva decât un prilej de a ne făli zângănitor cu ceva ce nu ne aparţine de drept.

Advertisements

83 Comments

  1. daxinte said,

    09/10/2009 at 9:27 am

    mda…eu cred ca e o facatura

  2. C. SÎRB said,

    09/10/2009 at 9:50 am

    Când am scris şi eu cam acelaşi lucru (ca mai sus), dar cu mai puţine cuvinte, despre cum este acordat, în genere, Nobelul, chiar aici, pe acest blog, am fost ignorat politicos. 🙂 Sper ca textul tau să fie savurat aşa cum merită, ai subliniat foarte pertinent!

  3. capricornk13 said,

    09/10/2009 at 9:54 am

    @daxinte: nu inteleg ce spui cu facatura
    @c. sirb: presupun ca te referi la mine si te rog sa ma ierti; ieri a fost, intr-adevar, o avalansa de comentarii si am raspuns tarziu sau incomplet la toate; insa mie mi s-a parut ca ti-a raspuns, destul de pe larg (si dealtfel de acord cu tine) altcineva – n-as fi facut decat sa te repet; am vazut si la tine pe blog, dealtfel, scris acelasi lucru inca dinainte de Nobel; serios, sa comentez ce-ai spus tu era pueril, n-as fi facut decat sa zic bravo, asa este; regulile politetii imi impuneau, insa, s-o fac, asa ca te rog sa accepti, inca o data, scuzele mele

  4. 09/10/2009 at 10:00 am

    Excelenta insemnare, lady, ca de obicei!

    • capricornk13 said,

      09/10/2009 at 11:33 am

      saru’mana; considera ca m-am inrosit

  5. sabina said,

    09/10/2009 at 10:09 am

    corect ! si … frumos zis.

    • capricornk13 said,

      09/10/2009 at 11:34 am

      multumesc frumos, sabina

  6. C. SÎRB said,

    09/10/2009 at 10:13 am

    Uite, am vizitat câteva bloguri (suficiente, pe acest subiect deja obositor!) şi mi-e clar că însemnarea ta este cea mai sintetică, cea mai dreaptă, mai realistă, mai refuznică la autoiluzionare. Fără festivism, ba, au contraire, mustind de un sarcasm bine temperat, aşa cum şade bine în asemenea prilejuri. O să o recomand la bookblog pentru a fi inclusă în revista săptămânii viitoare.

    • capricornk13 said,

      09/10/2009 at 11:34 am

      c. sirb: ma coplesesti si chiar nu cred ca ai dreptate; nu fac pe modesta
      multumesc pentru incredere

  7. gingav said,

    09/10/2009 at 11:10 am

    indraznesc sa nu fiu de acord, pe ici pe colo prin citeva puncte esentiale, dar… nu mi-a cerut nimeni parerea. (:

    • capricornk13 said,

      09/10/2009 at 11:35 am

      ba eu ti-o cer cu mare drag; chiar te rog! deja ma simt penibil ca ma lauda toata lumea 😦

      • gingav said,

        09/10/2009 at 11:59 am

        “ceva mă reţine – eu cred că premiul dumneavoastră, ca multe alte Nobeluri, v-a fost dat pentru atitudine” – sigur, vezi la zum cui se da premiul pentru literatura: “the person who shall have produced in the field of literature the most outstanding work in an ideal direction”; important e sa accepti ca retinerea ta e in primul rind subiectiva (acel “eu cred ca” e necesar acolo).

        ceea ce urmeaza insa e uncalled for: “nu pentru literatura. […] o mare reuşită, poate mai mare decât dacă recunoaşterea ar fi venit pentru ceea ce scrieţi”. recunoasterea a venit pentru ceea ce scrie; si cum scrie; pentru literatura ei. si nu a venit acum, cu nobelul: cartile i-au fost de mult apreciate si premiate serios.

        vezi tu, ai doua ascendente asupra mea: ai citit o carte a hertei, si sint banatean. (: orice as spune ar fi privit cu suspiciune; probabil indreptatita, fiindca sint inevitabil biased. la fel cum si tu esti: primele doua paragrafe din blog-entry-ul tau sint grele. simti. simti in circa pacatele neamului; parca-ti vine sa-ti ceri scuze, sa te dezvinovatesti ca romanii tai sint capabili de asa ceva. poate gresesc; sper sa gresesc. sper sa nu te “imbolnavesti” si tu (ca mine) de boala asta, de boala de-a fi roman. mie mi-a trecut de mult, dar n-a fost usor.

  8. capricornk13 said,

    09/10/2009 at 12:56 pm

    @gingav: m-am gandit si eu (foarte sincer) la ceea ce spui tu, c-am facut o greseala atunci cand am scris ca premiul nu i s-a dat pentru literatura – ba da, i s-a dat pentru literatura asa cum a scris-o ea; ceea ce vroiam eu sa spun, de fapt (si iarasi ai dreptate, pentru ca este 100% subiectiv) este ca nu i s-a dat premiul pentru calitatea inalta a literaturii sale;
    nu, nu ma imbolnavesc, din (ne)fericire sunt prea egoista pentru asta; am momente in care ma doare, momente de ambiguitate, in care nu stiu daca sa le dau dreptate denigratorilor Romaniei sau sa le sparg capul… in austria am incercat sa fiu rationala si sa ofer de fiecare data feedback si opinii echilibrate, sa fie eu un model pentru cum as vrea sa fie perceputi romanii afara; nu stiu cat am reusit, dar momente de amaraciune am avut in mod regulat…

  9. Cristian S. said,

    09/10/2009 at 1:14 pm

    Nu mai fi modestă cu mine, cel puţin. 🙂 Te rog, nu modifica nimic. Tocmai mulţumită fermităţii elegante cu care ai conceput “scrisoarea” netrimisă meriţi să fii citită şi de mulţi alţii, care poate au căzut mai repede în conformismul specific lingăilor. Nu m-ar fi interesat dacă în această scrisoare ai fi început să-i găseşti scuze şi să o explici pe d-na Mueller sau Academia suedeză. Să dai o fadă dreptate tuturor, adică, aşa cum văd pe alte site-uri.

    Fii egoistă în continuare. Fii, de fapt, cum eşti, este, cel puţin, pe placul meu. Şi al altora (mai ştiu eu câţiva). Dacă stai să menajezi sensibilităţi, blogul va sfârşi prin a avea gustul sălciu (de care eu, unul, sunt peste cap sătul de când îs în blogosferă) al celor care scriu pentru ‘fani’ şi nu, în primul rând, pentru sine.

    În plus, România, ca ţară, se denigrează şi singură. Nu cred că VORBELE rele o fac să arate aşa. Nu ridicarea preşului pentru a fi zărit gunoiul ne face rău, ci însăşi ascunderea gunoiului acolo, practicată pe scară largă la noi. Nu mă pot vindeca de România decât atunci când ea însăşi se va vindeca, iară mie nu-mi va fi lehamite să ies pe o stradă, să intru într-un restaurant, să circul cu un tren.

    capricornk13, tocmai o voce care, în corul majoritar format din yesmen-i halucinând, sună pertinent ALTFEL mă atrage pe acest blog. Cu acest post nou, îmi confirmi!

    • capricornk13 said,

      09/10/2009 at 2:51 pm

      nu pot sa mai raspund nimic…
      decat, poate, ca Romania nu e o notiune abstracta, deci nu se denigreaza singura, NOI o denigram

  10. Cristian S. said,

    09/10/2009 at 1:16 pm

    Herta Mueller NU este ‘românca noastră’, come on!!

    • capricornk13 said,

      09/10/2009 at 2:52 pm

      nu, nu este; dar are o bucatica de Romanie in ea, o bucatica ce n-o lasa sa doarma si care, iata, a dus-o a Nobel

  11. 09/10/2009 at 1:35 pm

    […] Un punct de vedere diferit găsiţi aici. […]

    • 09/10/2009 at 2:44 pm

      Diferit şi foarte valabil. Numai că, dacă mă gândesc mai bine, nu sunt de acord cu generalizările pentru că, la grămadă, rişti să bagi în oală şi o serie de nevinovaţi. Adică acum ce-o să facem, o să le cerem oamenilor să aducă dovezi că au citit-o pe Herta Muller înainte de nobelizare, că altfel sunt ipocriţi şi oportunişti? Mi-e că, în loc să descoperim o scriitoare sau în loc să analizăm cauzele pentru care n-am descoperit-o până acum, o să ajungem la o vânătoare de vrăjitoare: “cine eşti şi ce-ai citit în ultimii cinci ani?”.
      Deşi, evident, cred că mulţi o vor cumpăra pe Herta Muller numai pentru că dă bine în bibliotecă şi nici nu vor termina de citit cărţile respective, căci sunt, probabil, o oglindă incomodă.

      • capricornk13 said,

        09/10/2009 at 2:56 pm

        Sigur ca trebuie sa descoperim o scriitoare. Sa avem bunul gust si bunul simt sa judecam cu capul nostru, dincolo de valva starnita.

  12. Cristian S. said,

    09/10/2009 at 2:16 pm

    Gata “diferit” a scris deja capricoarna. 🙂

    • 09/10/2009 at 2:46 pm

      Evident, răspunsul de mai sus era pentru tine dar skin-ul ăsta m-a indus în eroare. Ia să văd dacă măcar acum am nimerit-o.

  13. 09/10/2009 at 2:16 pm

    felicitari pentru post, e foarte tare! mi-a placut mult. 🙂

    • capricornk13 said,

      09/10/2009 at 2:57 pm

      multumesc, dragos 🙂

  14. lilanda said,

    09/10/2009 at 2:38 pm

    capricornk, abia acum citesc postul tau si iti admir franchetea. Stiu ca nu-ti place cum scrie Herta Muller!!

    Ceea ce nu pot pricepe (si are doar o mica legatura cu postul tau) e inversunarea cu care romanii discuta, in ultimele doua zile, despre persona Hertei Muller si nu despre cartile ei. Ba ca-i romanca noastra, ba ca nu e!! Ba ca ne face cinste, ba ca ne face de rusine!!! Gizazzz… si sint persoane care nu i-au rasfoit nici macar o carte!! Ce se intimpla, oameni buni si carturari???

    • capricornk13 said,

      09/10/2009 at 3:04 pm

      stiu ca stii, ca doar tu m-ai contracarat cand am scris despre ea anul trecut! 🙂
      ei, e o chestie senzationala, e firesc sa se discute apartenenta sau neapartenenta la kultura romaneasca; despre cartile doamnei cred ca e greu sa se discute, nu prea le-a citit multa lume – nu stii ce putine insemnari sau pareri erau? abia acum se va apuca lumea sa le citeasca;
      mi-aduc aminte de faza similara cu imre kertesz; manolescu a recunoscut atunci cinstit ca habar n-avea cine e tipul… ma intreb care va fi efectul, eu mi-am luat kertesz atunci (nu mi-a placut), presupun ca se va cumpara si Muller…

      • 09/10/2009 at 3:46 pm

        Ar fi bine să se grăbească lumea care vrea să le cumpere, doar sunt la reduceri toate cele trei cărţi publicate la Polirom ;).

        • dragos c said,

          09/10/2009 at 7:34 pm

          nu cred ca mai sunt. cel putin pe sait…

          • capricornk13 said,

            09/10/2009 at 8:13 pm

            Normal, doar nu erau fraieri sa le lase la reduceri! 😀

  15. mariusmioc said,

    09/10/2009 at 5:37 pm

    Nişte analize literare făcute de Securitate asupra operei proaspetei laureate Nobel: http://mariusmioc.wordpress.com/2009/10/09/securitatea-romana-despre-herta-muller/

    • capricornk13 said,

      09/10/2009 at 8:26 pm

      multumesc pentru link, foarte interesant

  16. 09/10/2009 at 6:50 pm

    Oricum, dragoş c a pierdut de data asta ocazia. Adevărata discuţie despre Frau Mueller se desfăşoară aici!

    România se denigrează singură fiind AŞA cum e! Noi, odată cu ea. Ne denigrăm priun faptele noastre, nu prin vorbe teribiliste. Cuvintele nu pot face mai mult rău decât faptele reprobabile.

    Pentru a schimba tonul puţin:
    -Partea bună a aşteptatei năvale a snobilimii către cărţile doamnei HM e că, citindu-i opera, vor mai afla câte ceva (în mod exact, neîndurător) despre Vremea Delaţiunii, vreme când chiar unii dintre părinţii noştri îşi turnau prietenii şi colegii la Securitate în schimbul obţinerii unor favoruri din partea Statului – un post mai bun, o avansare, un premiu, un doctorat.

    • capricornk13 said,

      09/10/2009 at 8:28 pm

      nu-mi place sa se vorbeasca de pierdut ocazii si alte cele, dragos c are mai multe lucruri de impartasit, de obicei, decat mine, si o face foarte bine
      hm, da, cu faptele de obicei, insa si cuvintele ne-o mai iau pe dinaintea gandirii de multe ori 🙂
      da, asta cu aflatul lucrurilor ma bucura, in special pentru cei mai tineri ca noi, care probabil c-au avut mai putina curiozitate; eu am fost disperata sa gasesc, sa citesc marturii despre comunism, represiune, mi-am dorit enorm sa stiu ce s-a intamplat cu oamenii aceia fermecatori despre care citeam in proza interbelica, intrebandu-ma cu stupefactie unde sunt si unde le-au disparut manierele si stilul… eu crescusem printre mojici si intelectuali dezabuzati…

  17. dragos c said,

    09/10/2009 at 7:37 pm

    @cristian sirb – si ma bucur tare mult. capricornk a scris un post suuuper! 🙂

    • capricornk13 said,

      09/10/2009 at 8:34 pm

      🙂 inteleg ca platesc eu berea aceea?

  18. ionut said,

    09/10/2009 at 7:46 pm

    Felicitari lady, foarte reusita scrisoarea ;))

    • capricornk13 said,

      09/10/2009 at 8:36 pm

      multumesc, bine ai venit in vizita pe la capricornici 🙂

  19. to-morrow said,

    09/10/2009 at 8:06 pm

    Poate interviul acesta va clarifica de ce a primit Herta Muller premiul Nobel. Imi permit sa te contrazic: si sentimentele dureroase pe care spui ca le-ai gasit in scrierile ei pot fi literatura; eu am citit “Regele se-nclina si ucide” si nu e o carte confortabila dar e literatura. Am inteles de ce scrie astfel – nu poate uita cat a persecutat-o Securitatea. Cea mai buna prietena dadea informari despre ea etc. Nu i-a fost usor aici.
    Gata cu vorbaria, pun linkul de la interviu.

    • capricornk13 said,

      09/10/2009 at 8:40 pm

      sigur ca e literatura, to-morrow; chiar ma faci sa ma simt prost; nu este genul de literatura pe care s-o gust eu si pe care s-o consider demna de o recunoastere formidabila… asta e cu totul altceva;
      merci mult de interviu, nu apucasem sa-l ascult, este impresionant; m-am emotionat tare, recunosc…

      • zum said,

        09/10/2009 at 8:59 pm

        @ capricornk13: vezi, asta-i mereu problema cu premiul asta. toti vrem sa-l ia un scriitor care sa ne placa noua. toti credem ca stim cine il merita si de ce. dar criteriul imi place / nu-mi place nu e tocmai cel mai nimerit in astfel de cazuri. ca sa nu mai zic ca judecatile definitive si taioase facute cand n-am citit nici macar o carte a unui autor (desi si daca am citit una tot putin e, eu n-am curaj sa emit opinii ferme si de neclintit in astfel de cazuri, nu mai ferme decat “mie asta nu mi-a placut, mai incerc / nu mai incerc”) nu-s nici ele prea… hm, nu stiu ce sa pun dupa prea 🙂 oricum, scriitorii cu Nobel n-au cum sa ne placa tuturor, toti. ar fi chiar culmea. eu am insa incredere in juriul ala, nu cred ca l-ar da oricui. ce-mi place mie e o alta poveste. da’ stiu ca tu esti mai navalnica 🙂

        • capricornk13 said,

          10/10/2009 at 10:00 am

          hm, nu stiu ce sa zic; criteriul imi place nu-mi place n-o fi nimerit pentru un scriitor si o circumstanta; dar: 1. insemnarea este a mea, deci e clar personalizata si subiectiva, nici nu pretind altceva; 2. atunci cand acest premiu se da de cateva ori pentru scriitori care mie nu-mi plac si pe care vad ca nici altii ca mine nu-i citesc cine stie ce sau nu se omoara dupa ei, cred ca am dreptul sa-mi formez o parere si sa iau o atitudine; exemple de sciitori nobelizati pe care i-am citit si nu mi-au placut: Winston Churchill (n-are nicio treaba cu literatura, memoriile sunt foarte interesante dpdv istoric), V.S. Naipaul, Imre Kertesz, Elfriede Jelinek; dupa cum vezi ultimele trei sunt date in ultimii zece ani; daca-l mai adaug si pe Coetzee, care mi-a placut, insa nici pe departe cat douazeci altii pe care i-am citit in anii astia… si pe Gao Xingjian pe care nu l-am citit, dar nici n-am de gand… se formeaza un trend;
          da, ma apuca amocul din cand in cand!!! 😀

  20. Oanacris said,

    09/10/2009 at 10:05 pm

    Mărturisesc că nu am citit-o pe Herta Muller. Prin urmare, o să mă abţin de la orice comentarii la adresa literaturii ei, până când mă învrednicesc să ronţăi (măcar) una din cărţile domniei sale. Dar (şi sară-mi în cap cine o vrea!) nu pot să nu privesc cu neîncredere şi vag dezgust o instituţie care acordă premiul său pentru pace lui Barack Obama. It’s an amount of bullshit care în ochii mei discreditează orice alte întreprinderi ale “trustului” Nobel…

    • capricornk13 said,

      10/10/2009 at 10:02 am

      Mie imi place Obama!
      Ca n-aveau de ce sa-i dea Nobel cam ai dreptate…

  21. mariusmioc said,

    10/10/2009 at 12:51 am

    “Acţiunea de compromitere şi ripostă împotriva pretinşilor scriitori, originari din Timişoara, William Totok, Richard Wagner şi Herta Muller” http://mariusmioc.wordpress.com/2009/10/10/actiunea-de-compromitere-si-riposta-impotriva-herta-muller/

  22. 10/10/2009 at 9:20 am

    […] propos : blogosfera musteşte de articole excelente pe temă. Iată unul aici. Altul aici. […]

  23. insemnaridinsubterana said,

    10/10/2009 at 5:45 pm

    Într-adevăr, excelentă postare! 🙂 Din ce am văzut până acum, tu şi Veronica Niculescu sunteţi cele mai tari pe tema asta. Nu menajaţi şi nu vă pierdeţi în problema dacă Herta e sau nu a noastră. O spui pe şleau: e a noastră doar conjunctural.(Teodora)

    • capricornk13 said,

      11/10/2009 at 9:51 am

      multumesc, teodora si bine ai venit 🙂
      nu stiu cine este veronica niculescu, nu-mi dai un link?

  24. andrei said,

    10/10/2009 at 6:24 pm

    chiar era nevoie s-o jignesti? sa-i spui ca, dupa parerea ta, premiul e pentru atitudine, nu pentru literatura? tie ti-ar placea sa ti se intimple una ca asta, daca ai lua un premiu dupa o viata de munca? stii in ce ritm publica herta muller? iti dai seama cit munceste la o carte? si, daca tie nu-ti place cum scrie, nu crezi ca ar trebui sa ai rezerve fata de judecata ta, in primul rind? ti-ai spus vreodata “oi fi eu proasta”, in loc de “femeia asta scrie prost”.

    hai, ca putina oglinda nu strica nimanui

    • capricornk13 said,

      11/10/2009 at 9:45 am

      cred ca nu am jignit-o deloc pe d-na Mueller, sunt convinsa ca o femeie inteligenta, fina, curajoasa, asa cum se dovedeste a fi in interviurile pe care le-am citit si in ceea ce scrie este constienta de faptul ca nu este posibil ca toti cititorii din lume sa rezoneze la stilul domniei sale;
      mie mi-ar placea, dupa ce am luat un astfel de premiu, sa gasesc reactii sincere; fiind constienta de failibilitatea mea, acestea nu pot fi exclusiv laude;
      imi dau seama cat munceste la o carte;
      peste tot, atat in aceasta insemnare, cat si in insemnarea pe tema cartii domniei sale de acum un an, ma exprim astfel: “eu cred”, “parerea mea este…” etc; nu fac judecati de valoare, iar daca citesti la “about” vei vedea si ca eu sustin ca nu scriu critica, recenzii, ci impresii; in consecinta, cine doreste sa citeasca aici, stie ca imi asum propria subiectivitate, care este, evident, supusa unui miliard de tipuri de greseli; intrebari asupra prostiei sau erorilor mele imi pun in fiecare zi; imi infranez pornirile folosind acest criteriu si ma lupt contra propriilor prejudecati in permanenta;
      insa, draga andrei, asta nu cred ca te intereseaza pe tine; tu esti gica contra la tot ceea ce scriu eu, pe orice tema; deci indraznesc sa te rog sa folosesti si tu oglinda in ceea ce ma priveste, caci antipatia ta este destul de transparenta, in special datorita modului de exprimare 🙂
      astept cu interes reactiile tale in continuare 🙂

      • andrei said,

        13/10/2009 at 12:45 am

        te blestem sa fii avansata si pe urma sa ti se spuna ca s-a intimplat pentru cum dai din solduri cind mergi. nu-i nevoie sa-mi spui azi cum o sa te simti. zi-mi dupa ce o sa se intimple. 😀

        si nu toata lumea care nu-i de acord cu tine te antipatizeaza. citeodata chiar ai pantofi draguti 😛

        cit despre defecte, ai unul singur si mare: esti capricorn 😦

  25. 10/10/2009 at 10:43 pm

    Subscriu în totalitate la ce ai scris. E clar că premiul Nobel nu mai e ceea ce-a fost (o garanţie a valorii, printre altele), iar literatura ca vrajbă, ori literatura ca interes pentru deznaţionalizare, nu sunt valori în sine (am şi argumente). Îi doresc doamnei Müller multă sănătate.

    • capricornk13 said,

      11/10/2009 at 9:49 am

      ha, nici eu nu mai subscriu in totalitate la tot ce am scris! 🙂
      multumesc si bine ai venit

  26. 11/10/2009 at 1:48 am

    […] Nobelul pentru literatura Securitatea română despre Herta Muller Nobelul care îmi bate obrazul Herta Müller – Entschuldigung! Despre Herta Müller, scurt si cu mahnire Imaginea României câştigă Premiul […]

  27. insemnaridinsubterana said,

    11/10/2009 at 11:00 am

    E clar că Andrei a fost răutăcios iar pe blogul LUI, fiecare postează ce vrea, FĂRĂ rezerve. Veronica Niculescu este o prozatoare excelentă, locuieşte la noi, în Sibiu, ultimul ei volum se numeşte “Orchestra portocalie” iar blogurile ei se regăsesc în majoritatea blog-roll-urilor: Floribunda şi SMSpentru domnul Mann. Articolul cu pricina se intitulează “Asa e corect. Dar ceva e gresit (despre Festivalul Oskar Pastior)”, însoţit şi de fotografii ale unor scriitori din generaţii diferite: Nora Iuga, Herta Muller, Constantin Acosmei, Radu Vancu etc.

    • capricornk13 said,

      11/10/2009 at 12:45 pm

      a! stiu de blogurile respective, firesc! nu facusem legatura cu persoana, atat! si mie imi place foarte, foarte mult cum scrie “vera”! 🙂

      • zum said,

        11/10/2009 at 11:59 pm

        a, nu, nu, nu, SMS pentru domnul Mann e blogul unei alte Vera. 🙂 Veronica Niculescu are floribunda 1 si 2 🙂 (gresesc? ca eu asa stiam…)

  28. insemnaridinsubterana said,

    11/10/2009 at 12:01 pm

    A, cum de am uitat! Nu Orchestra portocalie e ultima carte a Verei, ci Basmul prinţesei Repede-Repede, scris împreună cu Emil Brumaru. 🙂

    • capricornk13 said,

      11/10/2009 at 12:45 pm

      e pe lista de cumparaturi 🙂

  29. insemnaridinsubterana said,

    11/10/2009 at 1:41 pm

    Ştiam că ştiai de bloguri… 🙂

  30. balinferi said,

    11/10/2009 at 3:22 pm

    Să fiu surprins de Hertha după ce premiul Nobel pentru Pace s-a acordat lui Obama pentru că este preşedinte SUA şi nu pentru că ar fi făcut ceva întradevăr remarcabil? Oare mie nu-mi dau ĂŞTIA un premiu de încurajare, dacă tot aşa stă treaba?

  31. capricornk13 said,

    12/10/2009 at 8:38 am

    @feri: pai nu-ti dau, ca tu esti in SRSFF si vii la Prospect’art sa citesti, stiu ei ca te incurajeaza lumea la greu acolo! bine, intai fac putin praf textul tau, dar la sfarsit toata lumea te bate pe spate! 😀

  32. vera said,

    12/10/2009 at 1:03 pm

    capricornk & others:
    tin sa precizez ca eu, vera cu sms-urile, nu-s deloc aceeasi cu veronica niculescu, pe care nu o cunosc, dar pe care o simpatizez foarte mult (de altfel, eu am si scris despre ea pe blogul meu, adica am trimis un SMS, iar ea mi-a raspuns si va asigur ca nu e dedublare de personalitate :-).
    deci sintem “vere” diferite!

    • capricornk13 said,

      12/10/2009 at 10:11 pm

      am inteles, sa traiti! 🙂

    • 30/10/2009 at 8:20 am

      Da, azi am văzut şi eu confuzia creată, mi-a semnalat Teodora Coman, de la Insemnari din subterana.
      Blogurile mele au titlul Floribunda şi conţin numele meu întreg.
      Salutări, Vera – SMS!

      • capricornk13 said,

        30/10/2009 at 9:28 am

        multumesc pentru vizita, si succes cu floribundele, sunt infloritoare! 🙂

        • 30/10/2009 at 7:37 pm

          Multumesc la fel si scuze pentru precizarea tirzie. Pur si simplu mi-a cam intrat timpul la apa. 🙂

  33. catalina said,

    13/10/2009 at 9:13 am

    Cata polemica!!
    Excelent scris postul tau. Si inversunat. Probabil te enerveaza si pe tine modul in care romanii devin brusc patrioti cand unul dintre noi, plecat de mult de prea mult bine, devine figura publica. Aceea este clipa magica de extaz. Clipa in care creste sufletu-n noi ca suntem romani. Clipa in care cineva ofteaza ” De, tot un romanas de-al nostru!”
    Excelent post, o repet. Felicitari! Eu n-am citit-o pe Muller iar acesta zarva m-a provocat sa spun si de ce.

  34. alin patrascu said,

    13/10/2009 at 11:12 am

    Tot despre Herta Muller:

    http://altedependente.blogspot.com/2009/10/nenea-ma-mai-tii-minte.html

  35. capricornk13 said,

    13/10/2009 at 8:57 pm

    @catalina: multumesc mult;
    totusi, te-as sfatui s-o citesti pe Herta Mueller, e posibil ca tie sa-ti placa foarte mult;
    @alin patrascu: multumesc pentru link; haios titlul…

  36. 15/10/2009 at 1:22 pm

    Valeu! 😉

    • capricornk13 said,

      18/10/2009 at 3:38 pm

      chiar atat de grav? 🙂

  37. akCaroll said,

    17/10/2009 at 12:24 am

    Scrisoarea citita mai sus, este o mica forma nationalista de invidie la adresa sasilor Germani care in perioada in care poporul Roman in frunte cu regele Mihai si cu alti milogi de pe la Palat au fost curve!!! Tind sa cred ca aceasta scrisoare adresata doamnei Muler este o forma de incpabilitate emotionala care in aparenta vrea sa respecte niste aspecte dand gust de critica Literara. Nu am citit nici o carte a doamnei Muler, nu gasesc pe net, dar cand voi ajunge in Romania voi ateriza direct in sala Dales pentru a ma pune in posesia ei.
    Am convingerea ca acest tip de scrisori sunt scrise cu tendinta de a ranii in mod direct protagonista in cauza… Oamenii sunt rai, invidiosi si penibili, si atunci cand vad cat sunt de ridicoli incep sa si ofere scrierile prin bloguri, in care sa traga ei concluzii, rabufneliile rautatii venite din interior, rezultatele suferintei interioare nationaliste care zac in acesti oameni!
    Noi Romanii, am fost, suntem si vom fii pentru todeauna un popor de cacat, si imbecil…. unica noastra concurenta fiind in partea de vest a Europei mai precis Portugalia!!! Nu avem nici o treaaba cu realitatea, acum? ca si pe timpuri, nici o diferenta, fiecare are Protocolul (smen) sau, fiecare are lipeala lui, atata timp cat invidual merge ok?! ce mi pasa mie de restuu!!!! Sa mers pe aceasta premiza pana ne a cazut si piticuu boc in cacat cu comisioanele lui de trei lei si cu invartelile lui de la Guvern Parlament, tot ce a fost in Romania a fost un Smen, incepand de la lumea politica, pana la ultimuu copil de strada care si ala la randul lui este smecher in fata altuia…. Asta este sistemul in care nu reusim sa ne obisnuim, si cautam sa ne ratacim in diferite critici literare…. Pai femeia asta critica perioada comunismului, critica momentele in care nu puteai sa vorbesti la telefon cu germania despre ceva ca ti venea securitatea la usa te invitau la sectie si iti spargeau ficatii in tine, pana spuneai tot…. Uiti ce l mai iubit dintre Pamenteni???
    Nu poti cricita stilul acesti doamne de a cricica perioada prin care a trecut, NU DOAMNA MULER SIA DAT ACEST PREMIU NOBEL…….!!!
    Chiar nu va este greata de voi si ale voastre critici care emana un miros caracteristic ideilor voastre???
    Va multumesc
    akCaroll
    Pianist, compozitor muzica de film, ambientala, irlandeza industrial, progresiv sinfonic…
    http://www.myspace.com/akcaroll
    http://www.myspace.com/kissercaroll
    http://www.akcaroll.com

    • capricornk13 said,

      18/10/2009 at 3:44 pm

      dvs. n-ati inteles nimic din ce am scris eu; in schimb ati lasat aici o lalaiala fara cap si coada pe care a trebuit s-o scot din spam pentru ca v-ati lasat trei site-uri personale, in caz ca e cineva curios; nu e nimeni curios, poate dupa ce invatati sa conjugati verbul “a fi” si sa scrieti cuvantul “simfonic” mai discutam…

  38. 23/10/2009 at 12:56 pm

    […] discutat mult săptămînile astea despre Nobelul acordat Hertei Müller. Pe mine m-a impresionat însemnarea scrisă de Capricornk13. Nici comentariile nu sunt de trecut cu […]

  39. 24/10/2009 at 7:23 am

    misto. buna atitudinea ta, sunt de acord cu ea. nu pot spune mai multe fiindca nu am citit-o pe doamna. dar cred ca ai dreptate, am tot simtit asta in cele cateva fragmente pe care le-am gasit pe net.

  40. capricornk13 said,

    24/10/2009 at 10:54 am

    @batranutragator: bine ai venit si multumesc 🙂

  41. 24/10/2009 at 8:03 pm

    Ei, şi-acu, la două săptămâni de la acestea, îţi mai menţii părerea? 🙂

  42. capricornk13 said,

    27/10/2009 at 12:50 pm

    @dj: din pacate n-am prea citit presa, asa ca nu ma pot pronunta; presupun ca ma intrebi pentru c-au fost mult mai cu bun simt reactiile decat as fi anticipat eu, nu?

  43. 27/10/2009 at 11:30 pm

    Nici eu n-am mai urmărit în ultimele zile dar cât am văzut nu se anunţa niciun val de linguşiri febrile şi prosternări naţionale.
    Dacă ăsta e bun simţ sau indiferenţă asta e o altă discuţie. Subiectul crimelor comunismului nu este unul prea comod, mai ales pentru un popor care s-ar vedea silit să-şi pună problema propriei complicităţi.

    • capricornk13 said,

      28/10/2009 at 9:13 am

      Ma bucur, indiferent care este motivul, si sunt gata sa recunosc c-am anticipat gresit. Imi mentin, evident, parerea in celelalte privinte, desi sper sa constat in timp si ca scrie mai bine decat am eu impresia.

  44. insemnaridinsubterana said,

    29/10/2009 at 1:04 am

    IIncredibil! Îmi cer scuze pentru confuzia semănată. Eram ferm convinsă că cele două Vere sunt una şi aceeaşi! Sper că nu am jignit pe nimeni!

    • capricornk13 said,

      29/10/2009 at 12:35 pm

      hei, nicio problema, e bine ca s-a rezolvat! nu cred ca se jigneste nimeni! 🙂


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: