Primul rus contemporan

Compromisul – Serghei Dovlatov

Humanitas, 2009. Trad. Margareta Şipoş

Pe care îl citesc eu (da, sunteţi liberi să huiduiţi).  Cumva, pur şi simplu, nu mi-au ieşit în cale, deşi îmi doream de mult.  Nu se poate ca harul povestitorilor ruşi să fi dispărut, nu-i aşa?  M-a impulsionat şi dragoş c într-o însemnare de-a lui, în fine.  Mai am acasă un Iuri Mamleev, care, după prezentare, sună al naibii de interesant.  Voi continua.

“Compromisul” este un mini-roman (am citit că Dovlatov a scris 12 romane în 12 ani după ce a emigrat în State – apoi a murit, în 1990) scris inteligent, cu mult simţ al umorului, pe tema societăţii sovietice (din Estonia) multilateral dezvoltate din anii 70.  Are ingredientele necesare reuşitei: personajul principal (clar autobiografic) e un ziarist care-şi cam bate joc de comunişti şi le trânteşte adevăruri profunde sub formă de miştocăreală; avem umor de situaţie gârlă, prin şedinţe de partid, la întruniri tovărăşeşti, în acţiuni pe teren; îi avem pe eternii beţivi haioşi; există marii nebuni neîncadraţi în sistem, frumoşi, ciudaţi etc. 

Şi gata, tocmai asta e. E o reţetă.  Reuşită, dar tot reţetă e.  Nicio surpriză, nicio schimbare de ton, niciun fior sau vreun aha!  E o carte bună, nu-mi pare rău c-am citit-o, dar de aici până la a-l declara “unul dintre cei mai enigmatici şi mai inteligenţi scriitori ruşi” mi se pare cale lungă.  Desigur, judec subiectiv după numai un roman citit şi e clar că omul e talentat, însă mai că nu prea-mi vine să mă apuc de următorul – poate e vina mea, mă plictisesc teribil toate cărţile de care mă apuc de vreo lună incoace.

Aşa că voi citiţi-l pe Dovlatov, e clar muuuult mai bun decât alţi estici mult lăudaţi (Veteranyi, Stanisic, ucrainianca aia cu tractoarele, din ce am citit eu) şi nu bagaţi în seamă cârcotelile mele! 🙂

14 Comments

  1. C.SÎRB said,

    26/03/2010 at 5:21 pm

    Aoleu, eu am citit ‘Sectanţii’ de Mamleev! Ferească sfântul! O enormitate, culmea penibilului.

    Vladimir Makanin cu ‘Spaima’ lui e obligatorie, în schimb!

  2. 27/03/2010 at 1:42 pm

    @C.SIRB – in ceea ce-l priveste pe mamleev, gusturile noastre se despart. sectantii e un roman pur rusesc dus la extrem. un roman excelent! si o enormitate!
    acum si nasul lui gogol e ceva penibil…

  3. 28/03/2010 at 2:34 pm

    Ioai, dar despartă-se gusturile noastre măcar în acest caz. Nu mi-e ruşine că-l resping pe Mamleev. Mai rar am avut aşa nevoie de a mă uita cât e ceasul şi câte pagini mai trebuie să-ndur însăilarea aia cu pretenţii abisale.

  4. rontziki said,

    29/03/2010 at 11:57 pm

    Absolut off topic:
    De azi inainte adresa de web a blogului meu este:

    http://www.rontziki.ro

    Am rugamintea sa o inserati pe aceasta in blogroll, este ultimul rebranding 🙂
    Mulţam!

  5. capricornk13 said,

    30/03/2010 at 7:31 am

    @c. sirb si dragos: eu am “Ceilalti” de Mamleev, o sa vedem de cine ma despart 🙂 Multumesc de sugestia cu Makanin, Cristian, am sa-l adaug pe lista
    @rontziki: sa-ti fie de bine!

  6. we said,

    31/03/2010 at 8:51 am

    deci cine este/sunt rusii/estonii astia?

    nu am auzit de ei. niste nume, vreun link spre amazon, pls?

  7. we said,

    31/03/2010 at 8:59 am

    cam offtopic: asta mi-a placut.

    • capricornk13 said,

      01/04/2010 at 8:00 am

      merci de link; tot off-topic – ce se intampla cu globul tau? incerc sa intru, ma introduce in pagina de logare in wordpress (stupid, ca sunt deja logata oricum cand ajung), incerc sa ma loghez si-mi da reject 🙂
      a, si felicitari pentru roblogfest, ai iesit pe un loc frumusel!

  8. liviu radu said,

    01/04/2010 at 3:30 pm

    Sarbatori pascale imbelsugate, pline de bucurii si fericire!

  9. we said,

    02/04/2010 at 12:20 am

    pe ce loc, lol? am fost inscris fara voia mea si nu i-am dat importanta deloc.

    blogu elfului e in “remodeling”. o sa iti fac un cont acum, de vrei sa vezi si sa participi la a 8-a minune a unei parti a lumii:)

  10. we said,

    02/04/2010 at 12:23 am

    done. trebuie sa fi primit deja in mail detaliile.

  11. capricornk13 said,

    02/04/2010 at 8:22 am

    @we: ei, nu stiu exact, te-am vazut pe-acolo, cred ca undeva in primii 50, oricum 🙂
    multam fain, intru pe mail – normal ca ma intereseaza a 8-a minune 😀


Leave a Reply

