Angoasă, suferință, puritate

Circul domestic – Claudiu Komartin

Cartea Românească, 2005

Iată-mă, în sfârşit, şi faţă în faţă cu poezia foarte tânără (Komartin e născut în 83, puteţi să spuneţi ce vreţi, că scrie de mult, că e deja consacrat de premiile pe care le-a luat, mie tot teribil de tânăr mi se pare; în fond a debutat în 2002).  Mi-a plăcut foarte mult, mult mai mult decât mă aşteptam!  Mi-era teamă de teribilisme şi stângăcii sau de plictiseală, însă volumul acesta e constant bun, te atinge şi te atrage fiecare pagină.  Iarăşi mă pierduse unul dintre criticii de pe coperta 4 (nu mă las, îi citez până vă conving pe toţi că nu e posibil să se comenteze astfel): “Claudiu Komartin nu se complace în practicarea ingineriei textuale sau în reveria enciclopedică: spaţiul şi limitele limbajului i se impun, nu i se oferă, iar poetul le resimte sub forma unei crize. Experienţa originară a acestei poezii este dubla ruptură – între eu şi Celălalt, dar şi între limbaj şi lume.”.  Staţi aşa, că asta e încă inteligibil. Uitaţi ce urmează: “Traiectul eului liric urmăreşte neîncetat transgresarea rupturii alienante, fie în sensul solidarităţii umane, fie în direcţia aderenţei semnelor la obiect.”

Deci, dragi cititori, vă rog frumos (cu scuze umile către poet, care nu merită aşa ceva) să participați la un concurs: spuneti ce aflăm noi despre poezia lui Claudiu Komartin din textul de mai sus.  Cine mă luminează cel mai tare, primeşte de la mine cadou 5 cărţi.

Revenind la lucruri serioase – căci cartea lui Claudiu (sper că pot să-i spun astfel, sunt o babă pe lângă el! :D) este foarte serioasă, în sensul bun al cuvântului – aș vrea să încep să vă povestesc despre ea prin a cita din poezia mea preferată, “Prag III”:

“Fructe aspre, alungite ca niște țipete

s-au scuturat pe treptele de metal astă noapte

între noi distanța s-a insinuat viermănoasă

adâncind ca printr-o coapsă în rut flama senzuală

a unei

înfricoșate atingeri” …

Nu știu dacă ilustrează cel mai bine sentimentele mele despre volum, însă îmi place atât de tare tabloul fructelor alungite ca niște țipete, încât mă gândesc la el de vreo săptămână!  Mi-am imaginat în detaliu, am văzut niște chestii cărora le-a alungit un țipăt interior un capăt, care se subțiază până se pierde.  Și pe care când le vezi ți-e teamă să le atingi ca să nu se redeștepte vaietul.  După care mi-au trecut prin cap niște țipăte sfâșietoare ale cuiva, care se transformă în obiectele astea alungite, ca și cum s-ar materializa în fața ta și ți-ar fi iar cumva milă și cumva frică să te uiți la ele, că n-ai dreptul.  În fine, știu că aberez, însă chiar am încercat să pun pe hârtie ce mi-au inspirat vorbele astea; efortul e foarte mare, așa că m-am gândit la ce a însemnat efortul invers, de a transforma sentimentele poetului în imaginea respectivă. Hm, să fi fost efort?  Sau lui i-e simplu, așterne sub impulsul inspirației literă după literă? 

După cum sună versurile lui, cred mai degrabă în ultima variantă.  Nu mi se pare nimic studiat, muncit, chinuit  ca să dea bine.  Mi se pare că are o capacitate uluitoare de a dematerializa realitatea, de fapt de a sublima realitatea, pe care dealtfel o descrie și cu care se luptă în fiecare poem; o sublimează în imagini, sentimente, gânduri.  El nu spune o poveste reală într-un fel dur sau cinic sau sensibil sau poetic pentru a obține efectul, senzația de poetry (cum m-am obișnuit să văd în ultima vreme), ci scrie direct în altă cheie, în alt limbaj, care, prin curgere, îți sugerează povestea reală, embrionul imaginilor respective.  Hm, n-am fost prea clară.  Să explic altfel: în timp ce majoritatea scrie un text care poate fi apoi pus pe muzică, el scrie muzica, din care tu îți creezi textul. Câteva exemple care mi-au mai dat senzația asta:

“Te caut tot timpul, cântărind cu capul în pământ înserarea ce se lasă cu precizie peste umerii mei schelălăind de durere. Ești o sabie de foc și funingine înaintând în forma de pucioasă în care am fost turnat.

În trup așteptându-te, precum un zid mișcător la marginea lumii.” (Supradoză. Valse triste – a patra)

“Strâng din dinți. Din stern. Din artere.

Călăresc un pui de ogar jupuit cu dinții de stăpânul său orb.

Îmi jupoi partea dreaptă a corpului, iar pe stânga

i-o las unuia care mă iubește mai mult.” (Prag I)

“…numai șarpele de la piept șarpele orgolios și obscen

cântă

sfâșietor

în nopțile cu lună plină

printre ghirlande de trandafiri albi”… (Ademenire)

Mai este ceva care m-a impresionat la Komartin – are un fel de puritate a versurilor, in sensul in care nu sunt “lucrate”, nu vezi adjective aruncate aiurea, să mai facem o metaforă, ci au sens pentru construcția precisă a imaginii.  E sincer, nu e (sau nu pare) cabotin. 

Impresia generală pe care ți-o lasă cartea, este, însă, una de suferință, de dezolare, tristețe, inutilitate.  Sunt cântece aproape funebre, viața nu e roz, ci teamă și lacrimi.  Nu înțeleg cum de încape atâta tristețe în cineva atât de tânăr (și cu câtă expresivitate expusă…).  M-am speriat, practic nu e nicio rază de optimism acolo, totul colcăie de nefericire.  Știu că nu poate fi un reproș serios, că voi fi acuzată de insensibilitate sau de superficialitate – dragă tu vrei finaluri de Hollywood?  Nu, nu vreau, și versurile sunt frumoase, impresionante, mi-au plăcut la nivel estetic, de emoție artistică.  Însă nu le-aș citi prea des, aș avea senzația că mă amenință pieirea poftei de viață…

12 Comments

  1. white noise said,

    29/04/2010 at 2:03 am

    ma bucur ca ti-a placut. desi cu ultima fraza nu prea-s de acord.
    se spune 🙂 ca-n cea mai recenta carte a lui, “Un anotimp in Berceni”, ar fi si poeme luminoase. de exemplu cum ti se pare poezia asta?
    http://unanotimpinberceni.blogspot.com/2009/04/soarele-ascuns.html

  2. capricornk13 said,

    29/04/2010 at 8:10 am

    da, e foarte frumoasa, intr-adevar; uitasem c-am citit despre el la tine, parca am si ascultat poemul cu pricina; si e luminos, nimic de zis 🙂
    insa circul domestic (in special poeziile din ciclul circul domestic din acest volum, care nici nu se potrivesc prea bine descrierii mele de mai sus si, sincer, mi-au placut cel mai putin – sunt impresionante si frumoase, dar se inscriu mai degraba in cealalta categorie) e greu si trist; ma gandeam ca poate fi mult mai deprimant (eu nu sunt depresiva din fericire) decat Cartea tuturor intentiilor a lui MMHondrari, cu sinucigasii ei…

  3. Alexandru said,

    30/04/2010 at 11:36 am

    @capricornk13: Deşi ştiu că înţelegi perfect ce vrea să spună acel critic, aş participa la concurs. Bine, acuma depinde şi care sînt cele 5 cărţi pe care le oferi, sper să nu fie numai sefeuri : )))

    Mi se pare că problema cu comentariul pe care-l citezi nu e că ar fi ezoteric, ci că e mult prea general – ar putea fi aplicat la nenumăraţi poeţi, că aşa sînt poeţii – se simt streini faţă de semeni şi caută cuvîntul ce exprimă adevărul : ) Deci ai dreptate, nu aflăm prea multe despre poezia lui C.K. (totuşi, e doar un citat de coperta a IV-a, rupt dintr-o cronică).

    Să nu uităm că critica literară e o meserie şi că e firesc să aibă un limbaj specializat. Şi tu, în meseria ta, foloseşti termeni pe care nu-i foloseşte toată lumea, nu? : )

    • capricornk13 said,

      03/05/2010 at 11:12 am

      Cred ca ai o impresie mai buna despre mine decat am eu insami! Nu, chiar n-am priceput ce vrea sa-mi comunice despre poet, cred pur si simplu ca-i place cum suna ce a scris. Avand in vedere ca esti singurul care a raspuns (pana acum), probabil vei primi premiul 🙂
      totusi, hai sa pun un termen – sa zicem 20 mai;
      Sigur ca nu sunt (obligatoriu!) SF-uri, eu ma gandisem sa-si aleaga cititorul premiul, dar astfel incat sa le pot comanda pe (un) site si sa i le expediez direct; deal?

  4. vlad said,

    01/05/2010 at 12:04 am

    Bună Ziua
    Eu sunt Vlad, unul dintre membrii Radio Whisper, un radio anti-manele dedicat bloggerilor şi nu numai.
    Am vizionat cu atenţie blogul tău şi vreau să spun că am fost foarte fascinat de ceea ce am găsit. Am fost atras de subiectele interesante şi de originalitatea articolelor. Felicitări ! Încep să îl citesc cu drag.
    Noi promovăm la radio diferite articole ale bloggerilor, iar azi am promovat un articol de-al tău ; am specificat sursa articolului şi am deschis şi un subiect pe baza acestuia. Dacă doreşti, poţi să ne recomanzi orice articol şi noi îl vom promova.
    Ne-ar face plăcere, de asemenea, să ştim că ai dori să ne susţii în acest proiect de radio şi să accepţi o eventuală colaborare.
    Pe Radio Whisper se difuzează toate genurile de muzică, exceptând manele şi piesele necenzurate, avem şi câteva emisiuni, ştiri etc. Ne-am propus să realizăm un proiect mare, iar pentru asta avem nevoie de susţinerea şi ajutorul tău şi al celorlalţi colegi bloggeri. Dorim să creăm o echipă numeroasă, de oameni cu un talent aparte şi m-am gândit că, poate, ai vrea să ni te alături şi să colaborăm, binenţeles, pe unul dintre domeniile care îţi place. Dorim, de asemenea, să ne acorzi un scurt interviu. Pentru noi sunt importante ideile şi modul de a gândi al bloggerilor şi al ascultătorilor noştri.
    Îţi mulţumesc pentru timpul acordat, iar acum îţi propun să adaugi linkul sau bannerul nostru pe blogul tău şi să ne dai add la id-ul radiowhisper_com sau un email radiowhisper_com@yahoo.com pentru a discuta mai multe.
    Mulţumesc,
    Cu stimă Vlad!

    • capricornk13 said,

      04/05/2010 at 1:48 pm

      Vlad, imi pare rau, abia acum am recuperat comentariul tau din spam (a intrat din cauza adresei presupun). Multumesc frumos pentru promovare si felicitari pentru idee. Daca pot sa va ajut cu ceva (in masura in care am timp) o fac cu placere. Despre interviu discutam cand doresti, pe mail. Nu stiu cum sa dau add la id, ce trebuie sa fac? Unde va gasesc? Nu mi-ai lasat niciun link.
      Multumesc inca o data!

    • capricornk13 said,

      04/05/2010 at 1:54 pm

      Later edit – m-am prins si v-am adaugat
      Spor la treaba! De ascultat voi asculta acasa, la birou nu prea pot 🙂

  5. claudiu said,

    03/05/2010 at 4:13 am

    mulţumesc, m-a atins ce ai scris despre Circ

  6. capricornk13 said,

    03/05/2010 at 11:17 am

    @claudiu: a, pai eu trebuie sa-ti multumesc pentru experienta lecturii si pentru vizita si amabilitatea de a-mi lasa o vorba 🙂
    way to go, astept cu interes sa-mi iau si celelalte carti ale tale;

  7. 04/05/2010 at 11:18 pm

    . hei sal. da, frumos ai scris despre acest volum.
    te asteptam sa explorezi placerea lecturii de poezie la primul mare eveniment care reuneste tot ce inseamna carte de poezie din intreaga tara TNCP editia I pe http://www.targuldepoezie.wordpress.com

  8. capricornk13 said,

    05/05/2010 at 7:49 am

    multumesc! am fost pe site si suna foarte bine 🙂

  9. 05/05/2010 at 12:29 pm

    te asteptam 🙂


Leave a Reply

