Nimic nou…

Nimic nou pe frontul de vest – Erich Maria Remarque

Editura Adevărul Holding, Colecțiile Adevărul, 2010. Trad. și note Ilinca Pandele

Prin clasa a XI-a mi-am cumpărat de la nu știu ce edituri obscure (de pe tarabele de la Universitate, remember the 90s?) Arcul de triumf  si Obeliscul negru ale lui Remarque si le-am devorat imediat.  M-am indragostit de ambele, le-am recitit de cateva ori – firesc, probabil pentru varsta respectiva.  Arcul de triumf imi aduce si acum fiori pe sira spinarii, iar din cauza lui, una dintre primele chestii pe care le-am cautat la Paris a fost sa beau calvados (era bautura preferata a lui Ravic, inlocuita de iubita lui cu bautura preferata a urmatorului, un infect lichior de menta…:) – reprezenta pentru mine Parisul interbelic.

Desi am reusit sa duc romanul pana la capat, mi s-a parut slab, fără inspirație și zvâc, o poveste banală de război.  Presupun că sunt de vină nenumăratele cărți pe care le-am citit pe tema celor două războaie mondiale, mi s-a tocit sensibilitatea.  Sau poate m-am molipsit de modernism, postmodernism și alte isme în asemenea hal, încât nu mai pot aprecia dulcele stil clasic al lui Remarque. Ei, nu cred să fie cazul, Tolstoi încă îmi place 🙂

A, eu n-am văzut celebrul film făcut după carte, e unul dintre clasicele hollywood-iene care mi-au scăpat.  Înțeleg că filmul e foarte bun, deși cred că înnebunești de atâtea atacuri și saloane de spital.  În fine… Pentru cine nu știe, Paul e unul dintre soldații germani care pierd războiul prin Franța în anii 1917-18, iar toată povestea e a lui și a camarazilor săi.  Foarte tineri, veniti direct de pe bancile scolii, se maturizează în linia întâi într-un mod pe care n-ar trebui să-l tr-iască nimeni.  Nu e o carte scrisă ca o scuză pentru nemți, nu are pic de politică, ci o pledoarie impresionantă și convingătoare împotriva războiului.

Probabil a fost o piatră de hotar în perioada în care a apărut și probabil aș fi fost mult mai impresionată și mai expansivă pe tema ei dacă o citeam la momentul potrivit.  Așa o voi bifa, un pic nedrept, ca una dintre cărțile de referință la activ – una care nu e ușor de uitat, însă.

5 Comments

  1. Cantor said,

    05/05/2010 at 1:36 am

    si eu am facut greseala sa-l citesc dupa ce l-am citit pe Sven…

    • Cantor said,

      05/05/2010 at 2:09 am

      … Sven Hassel adica! 🙂 Cel care a fost, inevitabil, comparat cu Remarque; fiind insa mai ‘vizual’ in descrierea unor fapte – caci totul se refera la la ce sunt capabili sa faca oamenii -incredibile si inimaginabile, a facut ca ‘In vest: nici o noutate.’ 😉 sa-mi para cumva lipsita de substanta… nu de profunzime, de substanta…

      Ce mi-a placut mie fantastic de mult din Remarque a fost “Trei camarazi”. 🙂
      Da’ nu spui mai multe, sa nu te influentez daca te hotarasti sa o citesti. 🙂

  2. capricornk13 said,

    05/05/2010 at 7:52 am

    a, pai ma prindeam cine e Sven 🙂 A fost misto de citit inainte de revolutie, cand la noi se tradusesera numai Gestapo si Monte Cassino; dupa, cand m-am prins ca scria carti la kil, m-am cam plictisit; totusi, Remarque e mai scriitor… N-am citit nici trei camarazi, numai pe cele doua mentionate

  3. Aspoiu said,

    05/05/2010 at 8:30 pm

    Remarque e pe alt nivel fata de Hassel, parerea mea.
    Din punct literar Hassel s-a impotmolit in “Blindatele mortii” – celelalte carti sint la fel (poate doar in locatii si ‘intimplari’ diferite, dar in esenta acelasi lucru). Nici nu stiu daca omu’ a avut aspiratii literare peste “am fost la razboi si fu nashpa rau” – cert e ca dupa primul volum l-a luat febra succesului comercial.
    Remarque are altceva de spus decit faze ‘grafice’.

  4. capricornk13 said,

    06/05/2010 at 12:26 pm

    Corect, Remarque are altceva de spus, insa mie mi s-a parut mai relevant in Obelisc si Arc decat in romanul de fata. Cat despre Hassel, da, si eu cunt convinsa ca nu se considera vreun corifeu al literaturii, a stiut sa faca bani, iar cartile lui sunt enjoyable, in special din cauza umorului.


Leave a Reply

