Redescoperire

Concert din muzică de Bach – Hortensia Papadat-Bengescu

Litera, Colecția Biblioteca pentru toți, 2010

Concert din muzica de Bach

Este prima dată când recitesc Hortensia după clasa a XI-a, când am făcut-o la școală.  Și atunci am vrut să citesc tot ciclul Hallipilor și m-am chinuit nu știu cât să fac rost de el, pentru că aveam la ai mei o ediție care avea numai Fecioarele despletite și Concertul.  Mi-a plăcut foarte tare și nu înțelegeam deloc de ce niciuna dintre colegele mele (la băieți nici nu m-aș fi așteptat la altceva :)! )nu este încântată de carte.  Eu am preferat ciclul Hallipa la momentul respectiv net (și îmi mențin părerea) Ultimei nopți…  Bine, Patul lui Procust mi se părea mult peste și n-am priceput niciodată de ce el nu era în programă, pe când Ultima noapte… da.  Din misterele comuniștilor, or fi crezut că e prea „deocheată”, mai știi? 😀  Jurnalul a făcut aceeași eroare (după mine), au publicat numai Concertul – tare mi-ar fi plăcut să le am și să le recitesc la un loc măcar pe cele trei centrale: Fecioarele despletite, Concertul și Drumul ascuns.

E foarte greu să explici în secolul XXI de ce Concert din muzică de Bach e o carte bună.  Proză analitică s-a mai scris, har lui Darwin, cu duiumul, cu Proust e aproape imposibil s-o compari fără să iasă în pierdere netă, promiscuitatea lumii aparent normale în care trăiesc personajele a fost explorată până la saturație, ca subiect, într-o grămadă de literaturi și de genuri, are carențe gramaticale care te calcă pe nervi (H P-B nu știe să folosească mai mult ca perfectul la persoana a treia plural), fiziologia ca resort al comportamentului și al manifestărilor psihice a fost și ea utilizată de mulți alții. Totuși, pe mine m-a surprins foarte tare (evident, nu mai rețineam decât elemente vagi de atmosferă) forța prozei acestei scriitoare din interbelic și curajul pe care l-a avut, ca femeie (să nu uităm că suntem o țară de misogini ușor scandalizabili!), să atace frontal subiecte ca sex colectiv, adulteruri promiscue sau incest într-o manieră uneori brutală.  Mi le și imaginam pe farfuzele burgheze cu aer de mimoză ale epocii dând ochii peste cap în public, șocate de „vulgaritatea” lumii prezentate de d-na Bengescu, iar apoi devorând pagină cu pagină în iatac în căutarea scenelor cu tâlc.  Fiindcă asta este una dintre marile calități ale cărții – descriind relații aproape bolnăvicioase, ca să parafrazez o cunoscută scriitoare actuală, H. P-B nu este deloc vulgară în proza pe care o compune, ci delicată și inteligentă, căutând să releve resorturile intime ale acestor relații și ale personajelor care le leagă.

De strategia narativă modificată în Concert, față de Fecioare, unde aveam un singur personaj-reflector, pe Mini, s-a vorbit extensiv – aici avem perspectivele tuturor personajelor centrale, „eroii” aproape exclusiv grotești ai cuplurilor care se destramă, în timp ce încearcă cu disperare să păstreze convențiile sociale ale acelei lumi burgheze pe fațada căreia se desfășoară.  Diversitatea mediilor descrise de scriitoare este și ea disecată de critici, cu toate meritele ei – reușește să fixeze portrete credibile și vii de la „craiul de mahala” (Lovinescu) Lică Trubadurul, prin făinăreasa wanna-be prințesă Ada Razu sau burgheza pură și seacă Elena Drăgănescu,  la prințul Maxențiu, reprezentând o rasă pe cale de extincție. Detaliile personalităților lor sunt surprinse cu o finețe extraordinară de HP-B, demonstrând o mare familiaritate a autoarei cu lumea respectivă, pe de o parte, și disprețul, chiar mizantropia ei față de acești actori ai lumii noi, în dezagregare, pe de altă parte.  Se vede clar că a trăit printre ei și și-a revărsat, cu asupra de măsură, în cărțile sale, desconsiderarea și sila pe care i-au provocat-o.  Cu luciditate, obiectivitate și fără patimă, însă cu un sarcasm și dezgust suverane, Hortensia Papadat-Bengescu oferă o frescă de neuitat a societății burgheze românești.

Nu știu în ce măsură poate concura lectura unei astfel de cărți cu tentațiile scrierilor actuale, însă cred cu tărie că e tare păcat să nu arunci un ochi prin filtrul și cu instrumentele propuse de această scriitoare.

7 Comments

  1. ionuca said,

    06/07/2010 at 5:45 pm

    Exact asta făceam eu vara trecută: redescopeream lumea creată de HP-B. Îmi pare rău că nu am continuat și vara asta cu ”Concertul…”, dar încă am timp 😀

  2. capricornk13 said,

    06/07/2010 at 5:57 pm

    pai da, sunt astea, cartile pe care a trebuit sa le citim si, din pacate, nu stiu cat am inteles atunci; daca ai ocazia, citeste-le te rog, poate revigoram pustimea 🙂

  3. 06/07/2010 at 6:26 pm

    Eu nu cred că farfuzele burgheze citeau aşa ceva, fie şi pe ascuns, tocmai pentru că li se părea prea complicat şi nici nu era cu poveşti de dragoste, domle (sau nu aşa cum o concepeau ele).

  4. sabina said,

    06/07/2010 at 9:17 pm

    Am inceput “Radacini ” si am avut senzatii contradictorii :la inceput surpriza unei atat de dense psihanalize m-a atras,apoi a inceput sa ma sufoce;prea lent,repetitii nesfarsite,sentimentul de greutate si apasare
    Subliniez : sunt o fana a “interioritatii ” ca personaj,tema,etc; intrebarea mea este daca ciclul Hallipilor difera esential de “Radacini”;poate nu am fost eu inspirata cu alegerea .

  5. capricornk13 said,

    07/07/2010 at 12:05 pm

    @sabina: păi din câte știu eu, Rădăcini este ultima din ciclu și neterminată; primele trei sunt mult mai bune, după mine (Fecioarele despletite, Concert, Drumul ascuns)

  6. sabina said,

    07/07/2010 at 6:43 pm

    multumesc,m-ai convins oricum sa mai incerc,si sa incep cu inceputul

  7. capricornk13 said,

    07/07/2010 at 8:14 pm

    foarte bine, ma bucur; cred c-o sa-ti placa; mie nu mi se pare Concertul deloc sufocanta prin analizele psihologice si, in ciuda parerii generale, mie nu mi se pare o carte lenta, se intampla destule


Leave a Reply

