De descifrat

Biographia litteraria – Radu Vancu

Vinea, 2006

“Biographia litteraria” e diferită de “Monstrul fericit” – nu ştiu dacă atât de tare încât să nu fi ghicit că sunt ale aceluiaşi autor, de fapt nici nu are rost să gândesc aşa, însă mi s-a părut cumva mai densă, mai încriptată, mai puţin “straight forward” decât Monstrul.  Sunt două părţi în volum, “Amintiri pentru tatăl meu” şi “Studii de amor”, iar titlurile sunt foarte descriptive, nu insist.  Radu Vancu scrie aici, după părerea mea, o poezie extrem de matură (nici nu e de mirare, având în vedere experienţa îngrozitoare ce generează prima parte) şi deloc uşor de parcurs, atât din punct de vedere emoţional, cât şi intelectual.  Asta nu înseamnă că e greoaie, ci că e plină, e înţesată de sensuri, te trage de mânecă şi te pune să gândeşti. 

Ciclul “Amintiri pentru tatăl meu” este aproape imposibil de comentat.  Nu trebuie decât să-l citeşti şi să simţi, să pătrunzi în gândurile poetului şi să vezi dacă te ţine să stai acolo sau nu.  E greu să susţină cineva, oricine, după mine, că nu-i place poezia din acest ciclu.  Ar avea senzaţia de comitere a unei impietăţi, pe de o parte, iar pe de altă parte este total deosebită, are stilul ei ferm închegat, compus din sinceritatea faţă de el însuşi a poetului-povestitor plus o complexitate…i-aş zice culturală, dată de faptul că punctele de referinţă, de sprijin, de comparaţie sunt de acolo.  Eu am citit-o ca pe o încercare de exorcizare, de autoanaliză şi de terapie scrisă atunci când a constatat că viaţa, cu corporalitatea şi violenţa ei, este cel puţin egală ca forţă cu modelele, imaginile şi idealurile culturale din care ne hrănim.  Înţelegerea că suntem nu numai credinţele noastre, ci şi experienţele noastre. 

Cumva în aceeaşi idee de dualitate idee-senzaţie sunt şi “Studiile de amor” – sunt trei motive care se repetă obsesiv: sufletul, lumina şi corpul (în special sângele).  De fapt reflectarea primelor două în cel de-al treilea, sau întreţeserea lor – ah, căutarea disperată de a înţelege legăturile dintre aceste noţiuni primordiale pentru poet.  Da, sunt poezii de dragoste, însă nu sunt pur şi simplu expunerea sentimentului de iubire în ars poetica lui Radu Vancu, ci un travaliu în forţă pentru a da un înţeles rolului sufletului în toate astea, sau a găsirii sufletului, sau a privirii (de aia mi se pare esenţială lumina şi interpretările ei) în interiorul tău să descoperi cum sângele, ochii, oasele se încheagă în suflet sau de ce fac ele asta.  E o căutare continuă, interpretare de senzaţii şi stări, reinterpretare a lor la ciocnirea de corp şi de celălalt.  Mai avem şi jocuri livreşti inteligente, pastişe, poezii scrise în engleză şi română, motive postmoderne. 

Trebuie să pun nişte versuri, fiindcă e greu de înţeles ce scriu eu aici (nici eu nu prea înţeleg, vă mărturisesc, am stat mult de tot şi am încercat să văd cu ce rămân după lectură, şi nu e una uşoară).  Trebuie să descifrezi ce scrie Radu Vancu, unele lucruri par evidente fără să fie, altele par complicate şi sunt genial de simple.  Când pun mâna din nou pe carte vă scriu aici.  Mie mi-a plăcut mult, mult, pentru că e o poezie cu un stil cu totul aparte, această îmbinare între candoare, forţă directă şi edificiu de referinţe şi idei aşezat solid în spate.

2 Comments

  1. Octavian Soviany said,

    15/08/2010 at 4:06 pm

    si mie imi place foarte mult aceasta carte, mai ales sectiunea Amintiri pentru tatal meu. e atroce şi frumoasa. varful poetic atins aici il si impovareaza putin pe Radu pentru ce va publica de acum incolo in poezie.

  2. capricornk13 said,

    17/08/2010 at 6:50 pm

    @Octavian Soviany: mie mi se pare ca a continuat la un nivel foarte bun cu Monstrul fericit 🙂


Leave a Reply

