Lecţie de umanitate

E greu să fii zeu – A&B Strugaţki

Paralela 45, 2010.  Trad. Valerian Stoicescu

 

Un roman marca Strugaţki, adică (sper că ne-am înţeles de acum!) îmbinând criteriul “comercial” – e alert, are subiect, are personaje, curge impecabil – cu cel estetic, la nivel de idei (chiar filozofic, nu mi se pare pretenţios) şi având un pretext SF.  De data asta acţiunea se desfăşoară pe o altă planetă, ce pare sora pământului, e populată de oameni, însă se află la nivel de dezvoltare socială încă în feudalism.  Pământenii dintr-un viitor nu foarte îndepărtat vin pe planetă “incognito” pentru a observa ce se întâmplă şi a influenţa lucrurile până la un anumit nivel.  Evident, cei mai perspicace dintre locuitori observă nişte mici diferenţe de civilizaţie (apar nişte puteri supranaturale şi nişte elicoptere la un moment dat!) şi, în consecinţă, presupun că vizitatorii sunt…zei.  De unde şi titlul 🙂  Sper că n-am dezvăluit mai mult decât e permis din subiect, ar fi păcat.

Ce mi se pare extraordinar la fraţii Strugaţki, şi poate e mai evident în acest roman decât în altele, de am simţit nevoia să vă împărtăşesc şi vouă, este extraordinara simplitate a mijloacelor folosite pentru a ataca probleme complexe, filozofice.  Ei doi în tandem mi se par exact opusul unui gen de scriitori pe care eu îl detest – cei care scriu despre un rahat şi-l tratează de parcă ar fi cel puţin fizică cuantică, folosind stiluri de demonstraţie, sintagme, exprimări, informaţii pe care trebuie să le cauţi prin câte cinci dicţionare, trei atlasuri şi şapte enciclopedii (în diverse limbi, desigur).  A&B, în schimb, spun (iertare pentru citatul probabil inexact): “Ea avea o calitate inestimabilă: credea cu toată fiinţa ei în bine”.  Povestesc lucruri destul de banale, au scene de bătăi între beţivi, intrigi de alcov, urmăriri pe cai, lovituri de palat, spionaj.  Nimic pe care să nu-l fi experimentat ca lectură sau vizionare în două sute de alte părţi, cu precădere în producţii categorisite drept comerciale.  Cu toate astea, peisajul cruzimii şi ignoranţei oamenilor este mai viu, mai colorat şi mai vibrant, iar întrebările pe care ţi le propune scrierea depăşesc cu câteva niveluri stadiul de entertainment. 

Cunoaşterea este egală în mod necesar cu binele?  Refuzul de a da cuiva un ajutor “divin”, pentru că i-ar depăşi capacitatea de înţelegere şi, în consecinţă, ar avea urmări imprevizibile din pricina erorilor de utilizare a darului respectiv e justificată?  Poţi sta deoparte şi privi cum “copiii” tăi se dau cu capul de pragul de sus, pentru că ştii că asta le va folosi?  Poţi sacrifica sentimentele în numele unei raţiuni superioare şi, dacă da, asta e o alegere morală?  Acestea sunt câteva dintre firele de gând din roman.  Vă propun să le exploraţi pe toate dacă n-aţi făcut-o deja! 🙂

P.S.: Excelentă traducerea lui Valerian Stoicescu.  Cartea are un limbaj colocvial, colorat, iar ce a ieşit în româneşte sună impecabil.

3 Comments

  1. scifijunkie said,

    19/08/2010 at 1:17 am

    Am recitit citeva din cartile A&B S. traduse in romina. Ori traducerea scirtiie pe alocuri, ori este vorba de perceptia personala. Prea mult “ilf&petrov” trecuti prin cenzura comunista intr-un context pseudo-scifi. Plasarea unei povesti cu X ani inaintea anului publicarii nu o face automat science fiction. De exemplu, daca omenirea a permis “capatinosilor”, printre altii, sa isi faca un fel de ambasada pe Pamint, ma astept ca acest lucru sa aiba repercursiuni si in societatea umana.
    Prea multa moralitate, prea multa si mai ales prea fatisa sfatosenie. Scrierile lor scurte parca sunt mai bune decat asa-zisele romane. Cel putin sunt mai dense, mai la obiect.
    Dar asta e doar parerea mea.

    Din ce am citit pe acest blog, am inteles ca folosesti destul de des Amazon pentru procurarea cartilor. Sper ca nu deranjez prea tare daca recomand aceasta serie (are 3 volume):
    http://www.amazon.com/Science-Fiction-Hall-Fame-One/dp/0765305372

  2. capricornk13 said,

    19/08/2010 at 7:55 am

    Multumesc pentru recomandare – sigur ca nu deranjezi, asta-i culmea!!!
    Nu mi se pare deloc deplasat ce spui tu – nu e cine stie ce “science” in SF-ul lor si e multa morala. Conteaza daca te deranjeaza asta sau nu. Mie mi se pare ca se descurca al naibii de bine din punct de vedere literar.

  3. 22/08/2010 at 8:39 am

    […] Lecţie de umanitate (E greu să fii zeu – A&B […]


Leave a Reply

