Ceva normal

Atunci i-am ars două palme – Lucian Dan Teodorovici

Polirom, 2004

Nu ştiu de ce m-am apucat atât de târziu să-l citesc pe LDT, având în vedere că e foarte cunoscut, că-i ştiu blogul şi că-mi place foarte mult ce scrie acolo şi că mai este şi dinamovist, ca mine (râdeţi cât vreţi, pasiunile fotbalistice le dobândeşti de mic sau deloc, iar eu n-am fost dintre aceia, foarte mulţi, care şi-au schimbat năravul în 86 când a luat Steaua cupa).  In fine, acum mi-am luat vreo trei cărţi de-ale lui şi am chef să le citesc pe toate, fiindcă asta mi-a plăcut.

Nu e nimic extraordinar în micile povestiri ale lui LDT, însă sunt mișto. Normale, cool. Le citeam în paralel cu Sabato și erau ca o gură de aer.  Umor sec de bună calitate, uneori negru, surprinderea absurdităților de fiecare zi în comunism și după sau fără o legătură cu vreo observație despre cele două regimuri (mai ales Fursecurile din a treia parte, care mi-au plăcut cel mai mult).  Plus că și eu mă uitam la Pistruiatul și chiar am prins jumătate de episod acum câteva săptămâni – aproape că mi-au dat lacrimile.

Nu ştiu ce să spun despre stil, tehnică sau generaţie, cred că nu prea au relevanţă la Teodorovici.  El scrie o literatură atât de firească, încât nu poţi să faci altceva decât să o parcurgi cu un zâmbet în colţul buzelor şi să te bucuri liniştit de ea.  Sigur că există teme morale şi sociale în toate bucăţile scrise, însă autorul nu-ţi scoate ochii cu ele, este de o discreţie desăvârşită, lăsându-te în ale tale.  Nu-ţi cere judecăţi sau atitudini, ci disponibilitate şi simţ al umorului, bun simţ şi curiozitate.

Are calitatea de a te pune în scena imaginată prin doar câteva tuşe, iar dacă poveştile par uneori naive sau simpliste este doar o iluzie dată de extrema lor nesofisticare, în sensul bun.  Şi, revin, de firescul şi normalul din atitudinea scriitorului, care nu se pretinde vreo autoritate în nimic, ci doreşte să împartă câteva imagini, episoade, amintiri, personaje.

Mie mi-e foarte simpatic din cauza asta.

4 Comments

  1. zum said,

    25/09/2010 at 5:49 pm

    aaa, esti dinamovista? ce tare! si eu 🙂

  2. capricornk13 said,

    25/09/2010 at 8:08 pm

    😀 da, noi doo si dl Borcea! 😀 in ultimii patru ani, spre rusinea mea, nici nu prea stiu pe ce loc au iesit in campionat…

  3. zum said,

    26/09/2010 at 3:37 am

    @ capricornk13: da ce, crezi ca eu stiu? mai aflu chestii de pe blogul lui LDT 😀

  4. capricornk13 said,

    26/09/2010 at 2:52 pm

    :))


Leave a Reply

