O carte adevarata

Lampa cu caciula – Florin Lazarescu

Polirom, 2009

Stiu ca scriu destul de tarziu despre cartea lui Florin Lazarescu, deja este celebra pe bloguri si datorita scurtmetrajului cu acelasi nume realizat de Radu Jude in 2005 dupa scenariul scriitorului.  O insemnare foarte buna la tema este cea a lui dreaming jewel, aici.  

Asta numesc eu cu adevarat o carte care face bine.  Filip Florian spune pe coperta patru a editiei pe care o am eu ca “se poate vorbi de magie alba” – si sunt cum nu se poate mai de acord cu el. Sunt 10 povestiri (una dintre ele, “Paispe tigari” e formata din 14 mici schite) care se completeaza perfect una pe cealalta, te trec prin zambet nostalgic, ras cu gura pana la urechi, lacrimi de-adevaratelea si o bucurie simpla, ca o paine alba proaspat scoasa din cuptor.  Sunt povesti despre copilarie, ce par autobiografice, dar n-au cum sa fie numai atat, fiindca, in ciuda simplitatii extreme a mijloacelor folosite si a limbajului de o perfecta normalitate, surprind esenta copilariei atat de compact si de rotund, incat iti dai imediat seama ca exista un maestru al scrisului in spatele lor.  Cartea pare simpla, dar este, de fapt, sunt convinsa, rezultatul unei combinatii fericite de talent cu mult, mult efort. 

E o naturalete surprinzatoare in felul in care Florin Lazarescu descrie lumea satului romanesc din comunism, reuseste sa nu cada in capcana de a predica moralizator,  se plaseaza exact in zona firescului in care se petreceau cu adevaratelea toate cele.  Personajele lui nu se raporteaza la lumea in care traiesc, ci pur si simplu traiesc in ea, cu grijile, maruntisurile si micile lor tragedii, mergand mai departe prin viata in treaba lor.  Te cucereste imediat atmosfera pentru ca e de-acolo, dintr-un sat pierdut pe undeva pe harta, fara nimic lucrat, fara fitze de autor.  E o atmosfera creata de cineva care s-a aplecat cu drag si cu nostalgie asupra unei varste pierdute, desprinzand de acolo emotii, senzatii, povesti care-ti merg drept in inima. 

Ce poate fi mai impresionant decat drumul unei fetite catre balci in speranta regasirii celui care i-a dat primii fiori, mai trist-amuzant decat batrana nasa betiva care se deghizeaza in Mos Craciun si strica bucuria copiilor, mai dureros decat intalnirea lui Nea Mihai cu tovarasul Dumnezeu… Nu vreau sa dezvalui mai mult, pentru ca o astfel de literatura trebuie simtita.  Cititi povestirile lui Florin Lazarescu si simtiti-va din nou copii intr-un moment, adulti nostalgici in celalalt, agatati-va de sentimentele pe care vi le trezeste, radeti sanatos odata cu el.

10 Comments

  1. Micawber said,

    26/02/2011 at 5:24 pm

    S-a nimerit ca am scris si eu acum o saptamana tocmai despre cartea asta. Ca de obicei (e probabil si o chestiune de temperament) am fost mai putin entuziasmat decat dvs. Daca va intereseaza sa cititi ce am avut de spus eu despre lampa cu caciula, va invit aici:

    http://ce-am-mai-citit.blogspot.com/2011/02/florin-lazarescu-lampa-cu-caciula.html

  2. capricornk13 said,

    27/02/2011 at 1:08 am

    @micawber: am citit, multumesc; posibil sa fie o diferenta de temperament, da; pe de alta parte eu citesc de ani de zile blogul lui Florin Lazarescu si se poate sa fi extins aici impresiile generale – are un umor extraordinar, deloc chinuit, e degajat in miscarea pe hartie, e bun! mie personal mi se pare peste multi confrati mai laudati din aceeasi generatie…

  3. 27/02/2011 at 9:46 am

    Ei,temperament! E chestie de gusturi, poate chiar de experienţe diferite, care modifică receptarea.Pe de altă parte, Mr. Micawber a citit cartea după ce mai citise altele în acelaşi gen (autori români scriind despre copilărie, chiar despre copilărie în perioada comunistă) şi probabil că într-un asemenea context nu l-a mai impresionat, se va fi săturat de tema în sine.
    Mie în schimb, ca şi ţie de altfel, mi-a plăcut la nebunie cartea.

  4. capricornk13 said,

    27/02/2011 at 8:38 pm

    @dj: si eu si tu am citit-o in acelasi context! poate e vorba de gusturi, insa nu ma dezic nicio secunda de opinia mea; e o carte al naibii de buna, exact in acest context…

    • 28/02/2011 at 11:48 am

      A, nici eu nu mă dezic, voiam doar să subliniez cum uneori contextul modifică receptarea, iar eu de exemplu n-am citit celelalte cărţi la care face referire Mr. Micawber.
      Altminteri, independent de acest context, Florin Lăzărescu să scrie, că eu am să-l citesc. (Sigur, aş putea să caut mai întâi alte chestii deja publicate şi chiar asta am să fac).

      • capricornk13 said,

        28/02/2011 at 12:52 pm

        A, de-asta ziceai tu… Eu cred c-am citit multe dintre ele si tot mi se pare in top Florin – si eu vreau sa-i cumpar celelalte carti daca le-oi mai gasi (probabil nu).

        • Micawber said,

          28/02/2011 at 3:11 pm

          A, si eu am sa mai citesc carti de F. Lazarescu daca am sa mai am ocazia. Cartea de fata nu e rea, am tot spus asta. Ca nu m-a facut sa sar din papuci de entuziasm e altceva. Dar autorul e interesant. Drept e ca nu e pe podium la lista mea de prioritati. Noroc ca n-am asa ceva 🙂

          • capricornk13 said,

            01/03/2011 at 8:10 am

            la cat cititi dvs. nici nu va trebuie lista 🙂 – ati epuiza-o prea repede si ati munci mai mult sa refaceti la ea in permanenta 🙂

  5. Raluca said,

    10/05/2011 at 10:40 pm

    Am ras nuvelele din ”Lampa cu caciula” intr-o seara si nici pana acum nu am inapoiat cartea…ca parca as mai reciti macar o data ”Nea Mihai si tovarasul Dumnezeu”!:))

  6. capricornk13 said,

    11/05/2011 at 12:50 pm

    @raluca: da, da, da! ce ma bucur ca ti-a placut, sa citeasca toata lumea Lazarescu!
    Cred ca nea Mihai si tovarasul Dumnezeu este cea mai impresionanta… 🙂


Leave a Reply

