Rromania

Avem rromi: ce facem cu ei? Exista se pare doua solutii opuse: ori ii asimilam in cultura majoritara (dupa modelul francez, tot mai in trend acum in Europa) si ii facem români – ori le incurajam diversitatea si obiceiurile atat de pitoresti (dupa sablonul multicultural american).

tlön society

tratand problema fara prejudecati [fasciste sau liberale] raspunsul pare destul de simplu. o cultura nu e o ciorba in care adaugi si scoti ingrediente dupa chef. cultura tiganilor, plina de pitoresc, e din pacate fundamental premoderna [in sens istoric] putin compatibila cu valorile actualului spatiu european. daca ne implicam doar atunci cand tiganii incalca legea, toleram in continuare mecanismele sociale si culturale mai adanci care produc devianta la suprafata. si care, mai ales, ii izoleaza si ii ghetoizeaza ca pe freaks. in cazul tiganilor, multiculturalismul e doar o solutie aroganta comoda: ii inchidem in epoca de piatra si, culmea, ne simtim virtuosi.

inca ceva. refuz termenul “rom”. refuz in general remanierile lingvistice edulcorante, noua limba de lemn a pseudointelectualilor americanizati.

***

capricornk13

Sa fim sinceri: tiganii au fost pentru noi toti un cosmar – pentru mine, crescuta in “selectul” cartier bucurestean Pantelimon, erau o amenintare foarte concreta in copilarie si adolescenta: trebuia sa fug de gastile lor in drum spre scoala sau in parc, sa suport cuvinte obscene carora nici nu le banuiam intelesul. Erau agresivi si periculosi. Nu cred ca solutia e sa-i “integram” fortat in populatia majoritara (au incercat comunistii, n-a mers). Nici sa le incurajam “multiculturalist” diferentierea, fiindca nu avem parghii pentru asa ceva. Cred ca o posibila solutie (cu rezultate exclusiv pe termen lung) ar fi sa dezvoltam institutii ale socitetatii civile care sa se ocupe de problemele lor specifice: incurajarea educatiei, crearea de locuri de munca pe placul lor. Ar trebui sa consultam membri ai comunitatii atunci cand se pregatesc astfel de proiecte si sa-i implicam in derularea lor. Sunt foarte sceptica in privinta posibilitatilor economice ale Romaniei, insa, de a face asa ceva.

***

zamo.ca

categoria “romi” numara in blogul meu 23 de articole. asta-i pentru mine un prilej de a trage niste concluzii si a scrie niste idei pe care – sper! – sa nu le mai repet.

1. tiganii traiesc putin si oarecum murdar, dar sunt liberi – de asta si sunt atat de urati si dispretuiti.
2. stirile reflecta partea negativa a realitatii lor, in timp ce filmele lui Kusturica, Satra etc reflecta partea pozitiva; adevarul, in masura in care exista – de fapt nu exista.
3. am impresia ca traiul intr-o satra are echivalente cu societatea civilizata, echivalente pe care le negam si le respingem.
4. nu avem dreptul sa-i Prigonim cu legi care sa le impuna cum sa-si zica, tot astfel cum nici italienii nu ne pot Berlusconi cu legi care sa ne opreasca sa ne zicem romani.
5. Europa e condusa de eroii cantecului “don’t want no short, short men”. Sarco, Putin si Berlusconi sunt curvari si nationalisti fiindca altfel nu i-ar baga nimeni in seama.
6. de cate ori se discuta tiganii fiecare se simte obligat sa povesteasca ce a patit el. astfel de “experiente”, chiar adevarate si neimbogatite fiind, isi au locul la sedinta de psihoterapie sau intr-un jurnal personal. intr-o discutie rationala sunt nule.
***

micawber

Neavând habar ce să răspund la întrebarea de azi, am încercat să-mi risipesc un pic ignoranţa şi am frunzărit cartea lui Yaron Matras, Romani – A Linguistic Introduction, lucrare de referinţă în domeniu. Cu ocazia asta am aflat, printre altele, că n-avem niciun motiv să scriem rrom. Niciun motiv, evident, în afară de spaima noastră de români că am putea fi confundaţi cu ţiganii, ceea ce se şi întâmplă oricum de multe ori. Da, aţi citit bine, am scris „ţiganii“ pentru că aşa am apucat şi pentru că nu înghit reformele lexicale impuse cu anasâna corectitudinii politice. E drept că unii reprezentanţi ai etniei în cauză cer insistent să li se zică romi pentru că termenul de ţigan ar fi căpătat o conotaţie profund nefavorabilă. Aşa o fi. Dar până să facem noi asta, propun ca nemţii să schimbe termenul pe care îl folosesc pentru polonezi, nu de alta, dar în germană expresia „polnische Wirtschaft“ are şi ea un sens cât se poate de puţin măgulitor pentru compatrioţii lui Chopin. Poftim, am scris deja 780 de caractere din cele 1000 permise şi n-am dat un răspuns privind soluţia de (ne)integrare a minorităţii ţigăneşti. Am tras eu de timp, dar tot nu ştiu ce să spun. Probabil soluţia, care o fi ea, presupune multă educaţie şi costă foarte mulţi bani. Numai să n-ajungă (pardon!) mălaiul la Elena Udrea & co.

***

marin anton

RRomania?

o mie de ani Romania a fost nitel insarcinata cu etnogeneza poporului roman. in perioada aceea, datorita ospitalitatii noastre traditionale, am fost mereu in pericolul de a ne gotiza, slaviza, ba chiar si bulgariza. tocmai cand se apropia sorocul nasterii noastre, pericolul de cumanzare a fost mult mare decat cel actual de tiganizare a natiei. insa tot nu s-a produs, desi cumanii erau clasa conducatoare si intemeietoare a statului Muntenia.

un secret: la fel de firesc ca si evolutia limbii noastre, etnogeneza continua. asijderi sirul conspiratiilor mondiale antiromanesti.

***

adina

s-au fiert epopei telenoveliste la ceaunu’ de celuloid avandu-i in prim plan, gross plan, plan american, plan inclinat si plan de bataie, deci romanu e fascinat de rrom, ii place sa-l vada de la distanta ca pe un exponat de muzeu, ca pe o pictura suprarealista din care nu pricepe mare lucru, dar care ii trezeste asa un zvac, romanu e un voyeurist, adulmeca si imglobeaza ca un burete obiceiurile exotice ale coabitantului insa odata ce acesta intra in sfera lui intima si ii invadeaza proximitatea pac cochilia huaaa hotii, nespalatii, pedofilii, ingratii bla bla, iar inglobarea de la distanta legata cu panglica nu se face, ar mirosi toxic a experiment de lab, asimilarea n-o vrea nici unu nici altu, asimilare cu numele, cu patalama da, poate, ca sa se mai linisteasca gurile spurcate, n-ai cum sa fortezi paradigmele sa se pupe, sunt de acelasi gen si hetero fiecare in parte, nu vad o solutie clara pentru ca ea probabil nici nu trebuie sa existe, unitate iluzorie in diversitate aparenta domne 😀

***

khronos

bine stiut e faptul ca nomazii nostrii tuciurii sunt al doilea grup minoritar ca marime de pe intinsul spatiului Carpato-Danubiano-Pontic. dar, spre deosebire de celelalte grupuri minoritare iese in evidenta printr-o originalitate nativa, de necontestat. problema se pune la modul in care sunt tratati de catre majoritate. iar ca studiu de caz imi sunt oferite doua solutii, prima fiind asimilarea lor in cultura autohtona cu tot ceea ce implica acest lucru sau tratarea lor ca o minoritate separata, de sine statatoare in cadrul populatiei generale cu dreptul la practicarea culturii si a obiceiurilor proprii in voie. as veni cu o a treia solutie si anume o noua evacuare a lor, asemanatoare celei infaptuite de maresalul Antonescu, solutie din pacate inacceptabila pentru standardele secolului XXI intr-un stat membru al Uniunii Europene, dar totusi placuta gandului.

de scurta vreme trei lideri europeni [german, englez, francez] de la carma UE incep sa conteste ideea multiculturalismului invocand motive cu iz nationalist pe buna dreptate. in acelasi mod putem trata si noi problema rromilor de pe teritoriul Romaniei.

***

utopia balcanica

daca tot se incapataneaza istoria sa ne tina intre tot felul de granite, ar trebui sa punem mana de la mana sa le facem un stat al lor. pe bune fratica, e lipsa de Romaniland pe harta Europei si-i mare pacat fiindca tiganii sunt un popor mult mai putin boring ca suedezii, finlandezii sau altii care au statele lor de o mie de ani si n-au reusit nici pana acum sa scoata niste muzica. am zis.

poate fac o gafa da’ zau asa, i-ar fi cuiva dor de Oltenia?

***

tomata cu scufita

nu m-a interesat niciodata problema rromilor nici din tara, nici din afara ei. poate si pentru ca n-am avut de-a face cu ei. prea mult. imi amintesc o singura intamplare, care a fost doar neplacuta, nu tragica. asta nu inseamna ca sunt de acord cu toate libertatile pe care si le iau si nu sustin ca ar trebui lasati de capul lor. insa nici nu sunt de acord sa fie marginalizati sau exclusi din societate. urasc discriminarea in toate formele ei si generalizarea ma calca pe nervi in cele mai multe dintre situatii. daca un tigan a omorat o italianca, nu inseamna ca toti sunt criminali si cu atat mai putin inseamna ca tiganii reprezinta Romania. ca sa raspund strict la cele doua variante propuse, o aleg pe cea de-a doua: diversitatea si obiceiurile lor [nu alea proaste, ci traditiile] ar trebui incurajate pentru ca, pana la urma, fac parte dintr-o cultura si un mod de a trai. a incerca sa ii schimbam ar insemna sa le omoram libertatea.

***

diacritica

eu zic asa:

sa-i asimilam in acea cultura in care trebuie sa asimilam si majoritatea majoritarilor, si anume cultura spalatului pe dinti si pe cap si prin diverse alte parti esentiale si a alfabetizarii si a respectului fata de lege*.

si sa le lasam in pace côtéu’ pitoresc. daca majoritaru’ vrea sa vina la serviciu cu turu-n vine si cu creasta, tiganu’, pardon, rromu’ de ce sa nu vina cu palarie, fuste-nfoiate si salbe, dupa caz?!

*daca dai teapa la restaurant sau lu’ tanti la butic esti fix la fel cu tiganu’, pardon, rromu’ care fura cupru, chit ca esti corporatist de buricu’ targului.

***

dragos c.

1. dupa ce am citit de curand o carte despre istoria tiganilor, am ajuns sa-i admir pentru permanenta incapatanare de a se adapta civilizatiei europene – tiganii sunt un exemplu de anarhism avant la lettre.

2. cat despre tiganii de azi, inclusiv despre cei din Romania, evident ca militez pentru asimilarea fiecaruia, pe rand. din simplul motiv de bun simt ca, daca vrei sa te respect, respecta si tu aceleasi drepturi ca si mine. iar aici ma gadesc ca intra, alaturi de tigan, si politicianul.

3. as aminti pericolul generalizarilor care imi pute a fascism – tiganii sunt asa si pe dincolo – asa ca prefer sa spun tiganul X e asa si pe dincolo.

***

milf

incep spunand ca singurul pumn in gura l-am luat de la un tigan. actele mi s-au furat o singura data. tot tiganii. la politie prin cataloagele cu infractori erau 90% tigani. eu cred ca tiganii nu pot fi integrati in nici un mod intr-o societate politically correct cum ne vrea Europa. parafrazand o gluma primita pe ym, sa faci asta e ca si cum ai incerca sa apuci cacatul de capatul curat. o solutie utopica: pe baza unor studii, sa fie luati din familiile nefunctionale social copiii de tigani sub X ani si sa fie crescuti in niste spatii aseptice intru detiganizare. in paralel sa se aplice legea drastic si sa se mai construiasca inca vreo 50 de puscarii. Elvetia, in urma nu cu foarte multi ani, a avut un program de sterilizare a tigancilor, dar na, Elvetia nu-i Romania. exista si tigani care-mi plac: aia care canta la televizor, in calculator sau prin baruri. mi-a mai placut o tiganca din emisiunea Schimb de Mame. cam atat!

***

voroncas

Nu cred că suntem pregătiți să-i asimilăm pe rromi, așa cum nici ei nu se străduiesc prea tare să se integreze. Propun ca cei care nu s-au adaptat încă, care nu urmează vreo formă de învățământ sau nu lucrează „pe bune” să fie plasați într-un soi de comunitate (statală?) independentă, artificial & experimental creată (eventual guvernată succesiv de câte o țară or smth.) și vedem ce se întâmplă după 2-3 generații. Astfel de bule sociale alternative ar trebui încercate și pe o bună parte dintre români. În fine, nu zic să dăm liber la rasism ca principiu arbitrar, dar nici să ne amăgim cu discursul multicultural fals conciliant. Zic ca oamenii, minorități sau nu, să-și vadă de treaba lor – cam simplu, știu, pentru o chestiune deloc simplă, dar mă gândesc că uneori recursul la elementar s-ar putea să ne dea idei. Interesante.

***

veone

Endlösung? ntz, mai intai Anfanglösung

relativ recent am avut o revelatie: noi, romanii, nu suntem latini. si nici macar slavi, sa zici ca avem demnitatea stupefianta a sarbilor sau sufletul romantico-alcoolic al rusilor. ba mai rau, nu suntem nici europeni. adevarul este ca suntem un fel de albanezi, de arabi, oricum ceva oriental, niste turcaleti crestini care traiesc in Europa, dar in sinea lor raman asiatici. dovezi: purtam papuci [vanzatoarele in magazine, muncitorii pe santier, lumea buna vara pe bulevard], dam tzepe, muzica de suflet este arabeasca, indiana, tiganeasca, manele. fiind orientali, suntem mai apropiati sufleteste de tigani, cum si arabii aduc mai mult a indieni decat a norvegieni. asa ca rromii mi se par cea mai mica problema a noastra, gen comisarul Moldovan, in Un comisar acuza, suparat ca aia 40 de legionari care trageau in el pe deal la Plumbuita i-au zgariat alunitza cancerigena! noi nu putem sa rezolvam problema tiganilor pana cand nu rezolvam problema noastra. noi, astia din Micul Istanbul.

***

zum

Trebuie sa stiti de la-nceput: la fel ca la sesiunea despre feminism, eu vorbesc dintr-o bula. Am trait intr-o lume aproape ideala, in preajma unor oameni pentru care diferentele de culoare, sex, religie etc. nu au fost niciodata chestiuni arzatoare. Simplu si, poate, naiv, omul e om. Si il tratezi ca atare. De fapt despre subiectul de azi nici nu pot spune ca am opinii “ferme”, cu atat mai putin solutii. Integrati, pastrandu-si obiceiurile (adica?), cred ca toate-s posibile daca uitam de tampenii ca tiganii sunt hoti / nespalati / asculta manele (romanii au si ei din belsug toate aceste calitati). Nu izolezi omul, multumit ca nu-l mai vezi pe langa tine si ca asa isi poate pastra linistit “obiceiurile”. Nu-l obligi sa faca decat, eventual, ce esti si tu obligat sa faci. Iar educatia, atat de des adusa in discutie, ar trebui aplicata si populatiei majoritare. Fiindca iti trebuie mai intai o societate in care sa integrezi. Avem asa ceva?

Advertisement

34 Comments

  1. zamo.ca said,

    28/02/2011 at 3:48 pm

    imi place mult solutia ta si este de fapt foarte aproape de ce cred si eu – atunci cand reusesc sa-mi concretizez gandurile / simtirile intr-o “solutie”. este si foarte aproape de solutia din articolele re: romi din Economist.
    ce nu-mi place insa la ea este ca merge pe ideea multor europeni care par sa considere Romania tara romilor si care vor sa-si rezolve propriile astfel de probleme trimitandu-i aici.

    • capricornk13 said,

      02/03/2011 at 5:01 pm

      Imi cer mii de scuze, nu m-am uitat de nu stiu cand in spam… N-am idee de ce comentariul tau era acolo – am fost tare nepoliticoasa!
      Uite, ora 25 spune la zum ca tot ceea ce propun eu exista deja, asa ca… Sa speram ca e de bine. Oricum, multumesc frumos pentru apreciere 🙂

  2. sabina said,

    28/02/2011 at 7:55 pm

    capri,esti o dulceata : care ar fi acele “locuri de munca pe placul lor “?

  3. capricornk13 said,

    01/03/2011 at 8:04 am

    @sabina: pai un prim pas ar fi sa-i platim chiar pe ei sa aiba grija de ai lor, adica sa se implice in proiectele alea; uite, tati, iti dam un salariu cat de cat uman daca vii mata 8 ore pe zi, stai frumos la birou in sala de sedinte si dezbati cu niste insi – un sociolog etc. – cum crezi tu c-ar fi mai bine sa facem sa iasa la lumina comunitatea ta aici in satul asta sau in orasul asta; vor incepe prin a spune ca n-au bani si n-au case si ca stau ca dracu inghesuiti cate 15; mai aduni vreo cativa si ii trimiti in echipe mixte, cu specialisti, sa faca o evaluare – cam cati sunt si cate locuinte le-ar trebui si cati ar fi interesati sa se ocupe de constructia lor; o sa se mai adune cativa, tiganii lucreaza in constructii sunt indemanatici; dupa care mai organizezi o cantina si intrebi pirandele daca vor sa vina acolo sa gateasca si sa serveasca (da stiu, sunt misogina); le mai faci un atelier de facut salbe (ca se pricep) le dai ce le trebuie, dupa care le exporti, vesticii o sa moara dupa ele; organizezi o campanie de reciclare in care-i implici pe puradei – ca si la asta se pricep – si le dai premii misto la sfarsit si bani in functie de cate materiale aduc; ii mai angajezi sa faca aranjamentele florale pentru toate evenimentele majore; sau ii intrebi daca vor sa munceasca la o sera; habar n-am, poate vin chiar ei cu idei – sa faca ceva ce vor sa faca, asta e ideea… stiu ca suna utopic, dar ma intreb daca s-a incercat asta cu adevarat

  4. sabina said,

    01/03/2011 at 8:34 pm

    da,suna utopic ,dar si foarte ….umanist.
    multumesc de raspuns,mie imi placuse pur si simplu formularea ta,pe care am si citat-o.
    sa-ti relatez insa o situatie reala: undeva intr-un sat (langa Constanta) – copiii de tigani abandoneaza scoala foarte devreme; pentru ca sunt lesinati de foame( asa cel putin se preciza !); vine o fundatie crestina cu un proiect de diminuare a abandonului scolar; studiaza problema si face o cantina sociala la care copiii primesc o masa calda pe zi; pentru asta ei au inceput sa vina la cursuri;rata abandonului a scazut.O fi o solutie eficienta, “morala ” ,de fond ?

  5. capricornk13 said,

    02/03/2011 at 7:47 am

    @sabina: multumesc 🙂
    pai eu cred ca e foarte moral sa le dai unor copii de mancare; indiferent de consideratiile din spate; eficienta nu stiu cat este, dar daca macar 10% dintre copiii respecti vi devin interesati de ceea ce invata la scoala, cine stie? de fond? probabil ca nu, vorbim de numai unul dintre aspectele vietii lor aici, ar trebui cuplat cu multe altele ca sa fie “de fond”

  6. 02/03/2011 at 7:48 pm

    Mă tem că dau în nazism dacă îndrăznesc să mă gândesc la „soluții” pentru „rasele conlocuitoare” (cum îi plăcea comunismului să le zică). Nu sunt nici pentru educarea forțată a țiganilor, nici pentru expulzarea lor. Ideile astea-s vecine cu pericolul căderii în extreme. Însă, admit că educația ar rezolva multe din problemele înfățișate în această pagină de blog.

    Sunt zone din țară în care nu-s atât de vizibili – orașul meu natal, de pildă. Nici atât de agresivi, deși trăiesc, conform „tradiției”, în cea mai inimaginabilă mizerie.

    Am rețineri cât se poate de rasiste față de ei, nu mă ascund, dar nu le-aș transforma nicicând în ideologie. Nu uit și nu vreau să eludez faptul că avem, poate, cea mai numeroasă populație țigănească din Europa. N-are sens să ne ascundem după copaci. De la realitatea asta pornind, trebuie discutat.

    Nu în ultimul rând, am avut de suferit cele mai intense și mai ireparabile neplăceri ale vieții mele din partea unor consângeni cât se poate de albi, ortodocși și bine școliți. Dacă prin absurd, dacă mi-aș pierde mințile și aș deveni nazist (nici o șansă!), pe lista mea de potențial Endlösung sau de expluzare s-ar număra 89% români.

    Avem suficiente defecte înnăscute, obiceiuri proaste dobândite, ca neam, ca indivizi luați în parte, cât să ne ocupăm decenii de ele, să le tratăm, să le vindecăm. Țiganul din vecini este ultima mea preocupare.

    N-avem decât să facem și noi copii la concurență cu ei, în ritmul lor, dacă ne e teamă de „dispariția ființei naționale” (și ar trebui să ne fie). dar noi nu, nu facem copii, noi abia am prins gustul banului, ușor sau muncit, al carierei al etc. Păi, dacă noi nu procreăm, nu cred că e moral să le interzicem lor, să le impunem să se oprească dracului, dacă noi am devenit niște pussies.

  7. capricornk13 said,

    03/03/2011 at 6:19 pm

    @cristian: Pai ce nazism, c-ai fost foarte moderat! Normal ca ai retineri fata de ei, toti avem, hai sa nu ne prefacem mai toleranti decat putem fi! 🙂
    Iti dau perfecta dreptate si cu romanii care sunt la fel de rai. Si tot educatia este solutia in opinia mea.
    Si nu toata lumea nu procreaza fiindc-a devenit slaba de inger, mai sunt si unii care n-au gena respectiva, ce sa-i faci? 🙂
    Evident ca nu-i putem opri sa procreeze, dar cred ca niste informatii nu le-ar strica…

  8. Vasile said,

    04/03/2011 at 6:39 pm

    Rromul de azi ,ieri il numeam tzigan,este si el un om cu plusuri si minusuri.Sunt multi delicventi rromi ,este o statistica.Ceea ce nu spune statistica este numarul rromilor aflati in serviciul secret al Politiei.Bucurestiul fiind pe locul unu.Ce facem cu ei?Simplu:noi nu facem nimic.Legile si aplicarea lor sa fie egale pt toti,sa nu conteze ca esti tzigan sau esti altfel.

  9. A Reader said,

    05/03/2011 at 5:49 pm

    @cristian sirb: termenul era “nationalitati conlocuitoare”. Tiganii nu sunt totusi alta rasa (poate e o doza de metisaj, dar nu o rasa complet diferita), altfel n-ar fi posibile acele cazuri de tigani asimilati, curati, educati, despre care lumea nu mai stie ca sunt tigani.

    @Vasile: sigur ca aplicarea legilor si mai ales o politie mai eficienta ar mai diminua problema, insa, asa cum am zis si la zum, pt un tigan sarac care traieste mai prost decat la inchisoare, inchisoarea nu mai e o sperietoare. Mai ales daca inchisoarea face parte din “traditia familei”. Am inteles ca e plin de tigani prin inchisori, deci legea se mai si aplica, dar asta nu e suficient (e insa, desigur, necesar).

  10. capricornk13 said,

    06/03/2011 at 9:05 am

    @vasile: in completarea lui A Reader – da, fireste ca nici eu nu vreau discriminare pozitiva pentru tigani, in special in ceea ce priveste aplicarea legii; dar cred ca e al naibii de dificil sa faci diferenta intre ce considera societatea (si legea) bine si rau daca nu esti educat in spiritul respectiv; si trebuie sa recunosti ca, in aceasta speta, tiganii au nevoie de mai mult ajutor; daca nu facem nimic vom avea fix tiganii pe care-i meritam (ca si romanii pe care-i meritam);
    @A Reader: da, vroiam sa fac si eu la un moment dat corectura respectiva, era “nationalitati”; iar tiganii nu erau prezentati niciodata ca atare de comunisti (enumerarile nationalitatilor ii ignorau cu desavarsire)

  11. 06/03/2011 at 10:18 am

    Gasesc jignitoare afirmatia ca “toti avem retineri fata de ei.” Foarte. Probabil ca e mai placuta sugestia ca toti suntem de fapt niste bigoti si cacatul e mai comfortabil pentru ca ne balacim in el impreuna, numai ca nu e chiar asa. Eu nu am retineri fata de tigani… absolut deloc. Ma jucam cu ei cand eram copil, am jucat cu ei si cand m-am facut mare (pentru ca multi dintre colegii mei de la UNATC si apoi din teatre erau tigani) si mi se pare foarte trist ca exista romani care cred ca noi toti avem retineri fata de tigani… sa-i anunt si pe colegii mei de la teatru, saracii credeau ca oamenii ii aplauda pe bune.

    Chestia cu “asimilatul” mi se pare cam creepy. “We are the Ro. Resistance is futile?”

    Ar trebui pur si simplu sa se renunte la granitele intre tari… Asta ar rezolva problema tiganilor. Si multe altele.

    Too much to ask? 😛

  12. 06/03/2011 at 10:21 am

    Aaaaa, si sigur ca nici eu nu vreau discriminare pozitiva pentru tigani, ar fi absolut incorect, dupa ce i-am tinut sclavi, si i-am lipsit de drepturi atata bucata de istorie, acum sa ii mai si discriminam!!! Wow…

  13. capricornk13 said,

    06/03/2011 at 10:55 am

    @radu romaniuc: te rog sa ma ierti pentru jignire 🙂 ar fi trebuit sa scriu “majoritatea”; pe de alta parte, sa stii ca, cel putin cu mine, nu-ti foloseste la nimic sa fii agresiv; inteleg si daca argumentezi 🙂 m-am referit la retineri fiindca toti oamenii intre care am crescut eu aveau retineri; iar daca ti s-a intamplat cumva sa fii agresat sau mai rau de o gasca de 4 tigani care vroiau sa se distreze tinzi sa-ti schimbi putin perspectiva;
    cu toate astea, eu cred ca trebuie sa facem multe lucruri pentru ei si nu dintr-un sentiment de vinovatie, fiindca nu eu sau generatia mea am fost cei care i-au tinut sclavi, ci pentru ca asta cred despre orice fiinta umana; pacat ca nu remarci ca pozitia mea este printre cele mai favorabile lor 🙂
    sarcasmul tau, in consecinta, ma lasa rece; da, sunt impotriva discriminarii pozitive ca solutie la orice; pentru ca ramane discriminare 🙂

    • 06/03/2011 at 5:09 pm

      Eu am fost agresat de mai multe ori de romani-romani decat de romani tigani. Vorbesc foarte serios. Si cele mai grave evenimente din viata mea, un diagnostic pus gresit ce mi-a provocat hemoragie interna si un accident de masina, ambele au fost provocate de romani-romani. Ce sa fac acum, sa ma simt mai traumatizat de gastile tale de tigani ce vor sa se distreze?

      Nu e frumos sa presupui daca as fi si eu agresat as tinde sa imi schimb perspectiva. Tu habar nu ai nici ce experiente de viata am avut eu, nici cum m-au modificat. De ce iti mai ceri scuze pentru o jignire daca tot continui sa ma tratezi cu prejudecata si condescendenta?

      Nu tu sau generatia ta i-au tinut sclavi, zici. Asa e. Asta nu va deroga de orice responsabilitate insa, nu? Altfel ajungem la gandirea rusilor, care ne spun ca nu generatia actuala ne-a furat noua tezaurul, asa ca mai mucles cu pretentiile noastre 😀

      Stii de ce nu am remarcat ca atitudinea ta e favorabila? Nu pentru ca n-ar fi, ci pentru ca nu cred ca e mai mult decat o atitudine… Nu cred asta deoarece am citit in textul tau asta:

      “erau o amenintare foarte concreta in copilarie si adolescenta: trebuia sa fug de gastile lor in drum spre scoala sau in parc, sa suport cuvinte obscene carora nici nu le banuiam intelesul.”

      Si cand am citit vorbele astea, uite la ce m-am gandit eu (si poate ca ma insel, dar chiar nu cred): ca tu, fetita sau adolrescenta sau tanara ce se intersecta cu tiganii aceia, nu te-ai oprit niciodata sa stai cu ei… ai mers ani de zile pe langa ei si nu ai aflat nici macar ce insemnau cuvintele pe care le strigau… ce jocuri jucau, ce probleme aveau, etc…

      Asa ca asta cu atitudinea favorabila sau nu, in ce fel sa ma intereseze? Eu stiu (ca principii ale profesiei mele) ca trebuie sa urmaresc mereu ce FACE personajul. Si personajul tau a trecut pe langa niste oameni ani de zile, dar are atitudini fata de ei…

      Nu stiu, imi pare rau, dar tot jignitor mi se pare.

  14. 06/03/2011 at 5:14 pm

    De fapt nu sunt cinstit, am remarcat ca parerea ta era mai lipsita de cruzime decat celelalte, si imi pare rau ca s-a nimerit sa devii tinta tiradei mee despre asta – am citit toate mesajele si discutia si replica mea initiala avea o adresa generala, nu una personala.

    Imi pare rau daca ti-am dat impresia ca sunt sarcastic ca sa te supar sau ca sa-ti provoc alte sentimente negative.

  15. mulliganoglu said,

    06/03/2011 at 6:00 pm

    tocmai ce spuneam, capri: cuvintele domnului nostru cristos au trecut peste noi ca peste pietre. ne-au udat putin, dar miezul a ramas uscat- nu va rodi. in loc sa te opresti sa te scuipe mai eficient, sa inveti cum se spune “sa-mi lingi pula” pe tiganeste, sa patrunzi in familiile lor, ai mers mai departe pe drumul rasismului.

  16. capricornk13 said,

    06/03/2011 at 6:36 pm

    @radu romaniuc: Desi nu am niciun motiv sa ma justific in vreun fel fata de tine, am sa-ti spun o poveste mai lunga, pentru ca ti-ai nuantat pozitia dupa primul impuls, ceea ce ma face sa cred ca nu esti atat de intolerant fata de parerile altora cum pare la prima vedere (oricum sunt o optimista incurabila).

    Am inceput sa-i ascult incepand inca din clasa a patra, cand invatatoarea mea l-a asezat cu mine in banca pe tiganul clasei, repetent, ca sa-l “influentez in bine” – se practica pe vremea respectiva, vorbim de anul de gratie 1985. Mi-am infrant si teama si prejudecatile (desi e destul de greu pentru o fetita de 10-11 ani) si am reusit sa ne intelegem. Mai mult decat atat, ne si jucam impreuna, iar parintii mei au fost chemati la scoala prin clasa a 8-a, in care Ion a ajuns odata cu mine, indraznesc sa sper, si datorita ajutorului pe care i-l dadeam, ca sa fie avertizati ca “umblu cu elemente negative” fiindca jucam “gropita” sau “liniuta” – jocurile lor in speta -cu Ion si inca un baiat pe jumatate tigan in curtea scolii. Ma bucur si acum ca, si dupa ani si ani de zile, cand revin in cartier si ma intalnesc cu el, ne zambim, ne salutam si vorbim. Nu fac asta cu vreo atitudine de condescendenta si il tratez la fel ca pe fostii mei colegi romani. Cred ca el simte asta.

    M-am apropiat de ei atat cat m-am priceput si mi-au dat voie, in copilarie, pentru ca am inteles ca este singura atitudine buna pentru ambele parti. Uneori m-am bucurat de intelegerea si prietenia lor, alteori nu.

    La 14 ani, prietenia mea cu Margineanu, care invata in Liceul industrial nr. 14, rau famat, undeva intre Gara de Est si Colentina, m-a adus in contact cu un tigan aparent fioros de pe Dimitrov, Nicu supranumit Thailanda. A fost unul dintre cei mai buni prieteni ai mei, primit de parintii mei acasa cu drag, dupa primul soc initial. Am invatat multe de la Nicu si indraznesc sa sper ca si el de la mine, desi era cu 5 ani mai mare, iar la varsta respectiva asta inseamna multe. Ne-am tratat intotdeauna cu respect si cu drag si as sustine aceasta relatie in fata oricui.

    Dupa inca 3 ani, din 1990 am fost translator pentru jurnalisti britanci si americani, care faceau, printre altele, reportaje despre tiganii din Romania. M-am imprietenit atunci cu reprezentanti ai lor de toate felurile, pentru ca mergeam mult in satele lor (Sintesti, Bolintin, ghetoul de langa spitalul Fundeni) si am incercat din rasputeri sa schimb macar putin perceptia prietenilor mei fata de ei, fiindca i-am cunoscut mai indeaproape.

    Cand aveam 20 de ani, intorcandu-ma acasa singura din oras, am trecut printr-o experienta cumplita datorita unor nedemni reprezentanti ai etniei lor (amanuntele sunt de prisos). Nu i-am acuzat in masa incepand de atunci, n-am dezvoltat nicio aberatie, fobie, ura, dorinta de razbunare. E adevarat ca mi-as fi dorit ca cei care au comis fapta respectiva (dar numai ei, nu si familiile sau intreaga etnie) sa fie pedepsiti de lege. Nu s-a intamplat – nu-i nimic, am trecut peste.

    Am continuat sa sustin ca au drepturile lor fundamentale si ca noi trebuie sa-i ajutam, asa cum ne pricepem. Asta sustin si acum. Te rog, asadar, sa-mi acorzi beneficiul indoielii. Eu ti l-am acordat tie, in ciuda agresivitatii.

    @mulli: culmea este ca eu am invatat; dar uite ca nu-mi foloseste, tot sunt fascista in ochii unora, vezi?

  17. 06/03/2011 at 8:38 pm

    Sa stii ca aproape ti-am acordat beneficiul indoielii 😀

    Dar… dar… de ce tiganii care te-au suparat pe tine sunt “reprezentanti” ai etniei lor? Uite, numai asa, ca sa ramanem pe picior de egaliate in ale rasismului, pot sa-i consider si eu pe romanii care mi-au izbit copilul cu masina ca reprezentanti ai poporului lor? Tot nedemni, ca sa pastrez epitetul, dar REPREZENTANTI pentru poporul roman.

    Uite, daca suntem de acord in aceasta chestiune minora, eu iti acord beneficiul indoielii, si scriu in urmatorul mesaj, cu litere mari, ca nimeni nu e rasist 🙂

  18. capricornk13 said,

    06/03/2011 at 9:12 pm

    @radu romaniuc: am spus “nedemni” reprezentanti; alegi pe bune numai ce vrei tu din ce spun eu?! cat poti sa fii de nedrept?!

    • 06/03/2011 at 11:03 pm

      Am scris mai sus “Tot nedemni, ca sa pastrez epitetul.” Nu se vede la fel si din browser-ul tau? Ai sarit peste? Si ma acuzi ca aleg eu ce vreau din ce spui tu?

      Hmm, uite atat de nedrept pot sa fiu eu, si atat de dreapta tu.

      • capricornk13 said,

        07/03/2011 at 7:09 am

        corect, ai dreptate; sigur ca poti sa-i consideri reprezentanti – sunt reprezentanti; oare putem sa fim de acord si ca nu sunt reprezentativi – nici unii nici ceilalti?

  19. minotavr said,

    06/03/2011 at 9:32 pm

    • capricornk13 said,

      07/03/2011 at 7:11 am

      scuzele mele, eu am inceput in mod gresit si nu vreau sa facem circ aici pe blog 🙂 intelegi, nu?

  20. A Reader said,

    07/03/2011 at 12:32 am

    OMG

    capricorn, ai tot respectul meu – in circumstantele tale mi se pare extraordinar ca esti printre cei moderati, in favoarea educatiei, si nu printre cei ce optau pentru solutiile radicale.

    Radu Romaniuc, vezi ca in dorinta ta de a fi bun, de partea celor “oropsiti” aparand o categorie generica, te arati incredibil de insensibil la suferinta omului concret din fata ta.

    Nu e vorba de rasism aici, cel putin nu la capricorn, la mine si la multi altii. De unde rasism cand tiganii nici nu sunt alta rasa, cum am zis mai sus? Si nu e vorba de culoarea pielii ci de comportament. Cu colegii tai actori si cu toti tiganii integrati, cu educatie, profesie, comportament civlizat si cinstit nu avem nimic. Si chiar pe ceilalti, pe tiganii [stereo]tipici, nu ii uram ci pur si simplu ne temem de ei – si pe buna dreptate, dupa cum se vede si din cele spuse de capricorn.

  21. mulliganoglu said,

    08/03/2011 at 10:56 am

    capri, tu esti un inger printre noi

    iw sunt o entitate primitiva si ma ghidez dupa Legea Becalionului (cunoscuta si ca “legea lui de 4x”) care spune:
    “daca tu ma respecti o data, te respect si eu o data
    daca tu nu ma respecti o data, eu nu te respect de patru ori”

    profit de aceasta ocazie ca sa-ti urez la multe primaveri si asa (discutiile despre sexul ingerilor mai incolo)

  22. capricornk13 said,

    08/03/2011 at 2:38 pm

    @mulli: multumesc de urare, poate se face si cald primavara asta, ca eu una am inghetzat aici 🙂 si inteleg ca nici la bucuresti nu e mai vesel…
    despre sex si/sau ingeri cand vrei tu 😀

  23. mulliganoglu said,

    08/03/2011 at 8:05 pm

    viena e, oricum, trist. nu pot sa-mi inchipui cum e inghetat. brrr. dezghetare grabnica!

  24. capricornk13 said,

    08/03/2011 at 9:58 pm

    @mulli: nu e trist deloc, e o veselie continua 🙂 vremea e nashpa, atat!

  25. mulliganoglu said,

    08/03/2011 at 10:21 pm

    mie mi s-a parut intotdeauna trist. poate am eu un deficit sufletesc. e drept ca nici n-am mai fost p-acolo de fo 4 ani, s-or fi schimbat lucrurile.

  26. mulliganoglu said,

    08/03/2011 at 10:22 pm

    vreau sa spun ca e cel mai vesel oras din lume

  27. capricornk13 said,

    08/03/2011 at 10:27 pm

    😀 😀 😀
    trebuie sa stii unde sa cauti!

  28. mulliganoglu said,

    08/03/2011 at 10:39 pm

    sunt convins ca e burdusit de locuri vesele, spre ex. prater


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: