Fragilitate şi nevroză

Reflections in a Golden Eye – Carson McCullers

Penguin Modern Classics, 2008

Reflections in a Golden Eye

Ha!  După ce am citit mai mult de o lună la Inima… am dat gata Reflections in a Golden Eye într-o oră şi jumătate, m-am apucat de ea imediat ce am terminat însemnarea precedentă!  E adevărat, e mult mai scurtă, are 125 de pagini cu caractere măricele.

Gripping, cum spune americanul – aceeaşi minuţiozitate în crearea atmosferei dintr-o cazarmă din sudul american pe timp de pace.  Tot 5 personaje principale şi obsesiile a patru dintre ele, nevrozele lor – pentru că a cincea este o lady sudistă cam slăbuţă de minte, însă foarte atrăgătoare, care e pe undeva motivul suferinţelor celorlalţi şi al întâmplărilor din roman.

Se anunţă pe prima pagină o crimă care se petrece pe penultima.  Toată cartea este drumul către ea, gândurile ciudate care bântuie un triunghi de personaje diferit de alte două triunghiuri conjugale existente în paralel şi manifeste de la început.  Două cupluri, doi ofiţeri din cazarmă cu soţiile lor plus un simplu soldat – şi un carusel cu evoluţia relaţiilor dintre ei, marcate profund de nevrozele (poate chiar mai mult) soldatului, ale bărbatului înşelat şi soţiei înşelate.  McCullers e cinică, cei doi care se cuplează înşelând sunt sănătoşi la cap, în timp ce e evident că sunt şi cei mai superficiali.

La fel ca şi în “The Heart Is a Lonely Hunter”, atmosfera e grea, apăsătoare, plină de culori, mirosuri şi zgomote palpabile, în care se dizolvă întotdeauna câte ceva din emoţiile oamenilor.  Dar căpitanul Penderton, Alison Langdon şi soldatul Williams sunt mai alienaţi decât personajele din “Inimă”, mai greu de suportat şi mai noir.  Un bărbat cu înclinaţii sexuale incerte cauzatoare de obsesii pentru iubiţii nevestei, care oscilează de la iubire la ură la indiferenţă totală din fundul unei negre depresii.  O femeie bolnavă fizic şi cel puţin ciudată psihologic, a cărei cea mai frumoasă amintire e o vacanţă petrecută în singurătate într-o căbănuţă cu animale.  Un tânăr inert, placid, tarat în copilărie, care ascunde un fel de bestie în interior datorită sexualităţii complet reprimate.  Scriitoarea le descrie unele gesturi definitorii, îi cunoşti imediat iar repulsia faţă de ei nu întârzie să apară, chiar dacă înţelegerea e alături de ea.  Penderton vâră cu forţa un pui de pisică într-o cutie poştală, soldatul Williams petrece ore în şir în pielea goală pe o stâncă în pădure.

Nu e, cu toate astea, deloc greu de citit, pentru că pasiunile reprimate din ea şi calitatea scrierii te fac să intri cu totul în atmosferă şi să alergi în neştire către deznodământ, care, deşi anunţat, nu e banal şi rămâne incert până la capăt.  O altă poveste despre cât de fragili suntem, cum ne pot distruge angoasele şi cât de lipsiţi de apărare rămânem în ciuda experienţei sau inteligenţei.

4 Comments

  1. sabina said,

    20/08/2011 at 8:26 pm

    inspirata de tine am citit “Ceasornic fara minutare”( aparuta in vechea colectie Globus la “Meridiane”). si intradevar….aceasta scriitoare a fost si pentru mine o revelatie.
    semnificatia titlului in acest caz, data explicit de autoare,este coplesitoare,o comparatie mai plastica care sa descrie starea personajului ,trairile sale ,cu greu se putea gasi.
    am dat fuga si am achizitionat “Balada ” si “In vara aceea verde”
    postarile tale m-au convins sa-mi completez urgent seria carson mc cullers cu “Inima ” si ‘Rasfrngeri”
    abia astept sa postezi despre autobiografie.

  2. capricornk13 said,

    21/08/2011 at 12:30 pm

    ma bucur foarte mult ca te-am trimis la mccullers! 🙂
    postez, postez dar nu stiu cand ma duc la autobiografie, c-ar fi cazul sa mai iau si eu o pauza, totusi!

  3. earthwalker said,

    19/09/2011 at 7:58 pm

    la recomandarea ta am citit-o si eu si mi-a placut!:)

  4. capricornk13 said,

    20/09/2011 at 8:48 am

    🙂 am mai facut o fapta buna!


Leave a Reply

