O lectură prematură

Anul morţii lui Ricardo Reis – Jose Saramago

Polirom, 2009.  traducere, prefaţă şi note Mioara Caragea

Saramago m-a lovit din nou puternic în acest roman, măcar pentru aceste cuvinte: “Cea mai falsă dintre minciuni e tocmai aceea care se foloseşte de adevăr ca să-şi satisfacă şi ca să-şi justifice viciile” – pag. 330.  Dar…

E o carte pe care am senzaţia c-am citit-o cam degeaba fără să-l citesc înainte pe Pessoa sub forma lui Ricardo Reis şi nu numai.  Un fel de snobism intelectual de tot rahatul dar, în fine, poate îmi va folosi pe dos, pentru momentul când ajung la Pessoa.  Nu c-ar fi imposibil de înţeles, nu este, în fond, decât povestea unui medic-poet placid şi repulsiv, neimplicat şi dezinteresat în Portugalia anilor 35-36.  Însă absolut tot romanul este dedicat fascinaţiei lui Saramago pentru personalitatea lui Pessoa, în special a heteronimului Reis, care “asistă la spectacolul lumii”.  Presupun că lirica lui Reis trebuie să fie asemenea lui Eminescu din Glossă şi a lui Kipling din If, dar e cam ridicol că am citit romanul unei creaţii pe care n-o cunosc.

Stilul lui Saramago de aici este şi nu este acelaşi cu cel din Eseu despre orbire.  Se regăsesc frazele despărţite numai prin virgule, ironia pe alocuri a explicaţiilor docte pentru lucruri banale, însă cele două romane au şi un ton şi un ritm diferit.  Ca să nu mai vorbim de miză, care mie mi se pare mult mai universală şi mai puternică în Eseu.

Deşi la un anumit nivel se regăseşte preocuparea lui Saramago de a sonda mecanismele ce motivează diversele soiuri de indivizi, aici accentul este mult mai restrâns, concentrându-se pe ciudăţenia lui Reis, care duce o viaţă căreia nici el însuşi, nici Pessoa şi nici Saramago nu-i dau vreo urmă de sens.  Lipsit de sentimente, neînşelegând, deşi pare oarecum curios, dezmembrarea lumii din jur, neparticiparea lui Ricardo la viaţa reală e atât de respingătoare, încât la un moment dat te scoate din minţi.  Deşi intuiesc oarecum semnificaţiile pe care le urmăreşte şi relevă Saramago, pe baza creaţiei lui Pessoa, ar fi mult să spun c-am mers până la capăt în a-mi imagina tabloul pe care l-a realizat.

Detaliile istorice şi descrierea Lisabonei sunt, însă, şi inteligibile şi interesante, iar modul în care sunt creionate câteva personaje secundare (vecinele bârfitoare, administratorul hotelului) este de un sarcasm fermecător.

Aştept cu mai mare nerăbdare celelalte cărţi ale portughezului, fiindcă m-am convins de forţa lui încă o dată, în ciuda inadecvării mele la romanul de faţă.

4 Comments

  1. Andra :) said,

    01/02/2012 at 2:24 pm

    Dupa ce am citit Eseu despre orbire, care mi-a placut la nebunie, am incercat si cartea asta, dar am renuntat dupa vreo 20 de pagini. Stilul lui Saramago mi se pare si asa destul de “dens” – daca nici actiunea nu e interesanta, nu am nicio sansa in fata romanului 😀 Poate m-ar fi prins daca ar fi fost vorba despre un poet sau pictor pe care sa-l cunosc si sa-l apreciez.

  2. capricornk13 said,

    01/02/2012 at 2:40 pm

    Andra, mie cartea mi s-a părut foarte bună, poate nu s-a inţeles foarte clar din ce am scris, problema e la mine, că nu l-am citit pe Pessoa, nu la Saramago! Deci e normal ca tu să fi avut reacţia pe care ai avut-o, eu credeam că ştiu suficient despre Pessoa pentru a mă descurca, însă am greşit.

  3. razvan said,

    01/02/2012 at 2:45 pm

    mmmm, nu neaparat. e o opera separata, daca ti-a placut fara sa fi citit inainte pessoa, cu atat mai bine.
    snobism era (cred) daca iti placea doar pt ca e despre Reis. si oricum are si snobismul calitatile lui 🙂

  4. capricornk13 said,

    01/02/2012 at 3:44 pm

    ei, răzvane, ştii şi tu foarte bine că mi-ar fi prins bine să fi citit măcar unul-două poeme! 🙂 nu-i nimic, aşa poate mă apuc mai repede de Reis…


Leave a Reply

