O ţară care nu mai interesează pe nimeni?

Franţa, hegemonie sau declin? – Lucian Boia

Humanitas, 2010

Franţa, hegemonie sau declin?

A doua carte lansată de dl. Boia la Humanitas priveşte o ţară tare dispreţuită de generaţiile mai noi din România, devenite fie pro-americane (nediscriminatoriu şi fără argumente şi, în orice caz, mai degrabă prin imitare a comportamentelor de consum şi atitudinilor văzute prin filme decât din admiraţie faţă de politica sau cultura marii puteri) fie pur şi simplu ignorante – şi vă rog să mă iertaţi pentru tăria afirmaţiei, desigur că nu generalizez.  Nici măcar elita intelectuală românească, atâta cât există, nu s-a mai raportat în ultima perioadă la modele franceze cine ştie ce, prin contrast uriaş cu “tradiţia” noastră puternic francofilă.  Aş îndrăzni să spun că de la cei din generaţia mea sau mai tineri n-am mai auzit de foarte mulţi ani altceva decât pufnituri sarcastice atunci când vine vorba de Franţa, dacă nu punem la socoteală Parisul turistic, brânzeturile şi parfumurile. 

De aceea mi s-ar părea util şi interesant pentru aceste generaţii să parcurgă analiza aprofundată şi, ca de obicei, argumentată a lui Lucian Boia despre declinul Franţei şi cauzele lui.  O prezentare foarte bună a cărţii găsiţi la micawber aici, dealtfel dânsul a scris însemnări despre mai multe lucrări ale istoricului român, per ansamblu mult mai pozitive decât ne-a obişnuit, fiind un cititor exigent în sensul bun al cuvântului.  Eu nu voi mai insista asupra subiectului, aşadar.

E posibil însă ca Franţa să aibă un rol important de jucat pe scena europeană şi mondială,  nu e nici pe departe atât de de neluat în seamă pe cât părem să credem ăştia ceva mai tinerei şi mai ignoranţi.  Iar în ceea ce priveşte cultura, în ciuda ascensiunii tot mai pronunţate a americanilor şi a prevalenţei evidente a limbii engleze, am fi naivi să nu le recunoaştem forţa.  Francezii sunt creativi, inteligenţi şi cu spirit critic, deşi pe noi ne enervează de moarte stângismul imbecil al intelectualilor lor şi ne-ar plăcea tare mult să-i invităm la o cură de salam cu soia, hârtie igienică tip glaşpapir şi avorturi interzise, ca să le treacă.  Cred că s-au mai schimbat şi ei, poate e timpul să ne schimbăm şi noi percepţia.

Iar pentru a ne putea pronunţa, ar fi bine s-o facem pe bază de date.  “Franţa, hegemonie sau declin” este, în acest sens, un început bun şi o carte care se citeşte cu plăcere.

30 Comments

  1. 14/02/2012 at 7:40 pm

    A doua mare economie a Europei. Nu mai e acelasi „radiator” cultural de acum 50 – 150 de ani, dar nici de lepădat nu e.

    Generațiile iPod, iPad, iPhone nu iubesc Franța pentru că nu-s curioși de această țară și, poate în primul rând, pentru că au impresia că s-au născut anglofoni și anglofili. O spuză mai infectă de anglofonie după ureche, deprinsă din jocuri de computer și din filme și muzici proaste, nu ți-e dat să auzi – ca aceea de pe străzile, din școlile și barurile patriei – nici măcar în marea Indie!

    Felicitări pentru surprinzătoarea pledoarie pro-franceză, mai explicită sau mai „printre rânduri”, din recenzia ta!

  2. 14/02/2012 at 7:41 pm

    *curioase (generațiile)

  3. mulliganoglu said,

    14/02/2012 at 7:59 pm

    da, si romanii sunt creativi, inteligenti si cu spirit critic

    ba, de unde sloboz scoateti idioteniile astea?! e reducere, ceva?

    din comentariile lui cristian sirb se intelege c-a ars-o pan-la os prin franta si india, ca stie toate vagaunile si astea. vorbeste si el din auzite, ca toti urechistii.

    mie mi se pare ca “spuză infectă de anglofonie după ureche, deprinsă din jocuri de computer și din filme și muzici proast” e chiar franta, ca sa nu mai spun ca tiganizarea a cuprins si zonele alpine.

    da’ voi ardeti-o hip in continuare, da bine pa globuri

  4. capricornk13 said,

    14/02/2012 at 8:43 pm

    @cristian: well, nu e chiar o pledoarie pro-franceză – personal chiar sunt anglofilă de când îmi aduc aminte (poate nejustificat, e feeling); e mai degrabă o pledoarie către echilibru, măcar până evaluăm corect datele 🙂
    @mulli: hai că eşti dus azi, faţa la cearşaf, astea; de când trebuie să petreacă cineva nu ştiu cât la faţa locului într-o ţară ca să poată exprima o opinie? în sec. XXI, al globalizării, când nu afli decât ce nu vrei să afli cu puţin efort?! ar trebui să te întreb eu acum cât ai stat în Franţa de o cunoşti atât de bine?! rahat cu perjă, ai ceva de comentat la orice, atâta tot; da, azi e reducere la idioţenii la mine în cap, aşa că-ţi mai zic una: dovedeşte-mi tu cu argumente de ce NU sunt francezii cum spun eu că sunt, referindu-te la lumea culturală franceză, că în contextul ăsta am afirmat ce am afirmat;
    o ard hip fiindcă am îndrăznit să recomand o carte de istorie… hai, ne laşi?

  5. mulliganoglu said,

    14/02/2012 at 8:54 pm

    nu te inspuma, capri, ca va trebui sa asortezi la asta copite verzi (& pa zapezile astea, mai greu)

    nu tin sa-ti dovedesc nimic, numai ca ma enerveaza la culme adapatoarea popii ciachi (dilema veche) din care soarbe ca zebra pretenul tau cultural si livresc. cand scrii franta parca ti se deschide o chakra suplimentara, este?

  6. capricornk13 said,

    14/02/2012 at 9:26 pm

    copite despicate 😀
    cât despre franţa, eu nu simt niciun fior intelectual deosebit, sunt anglofilă, cum am mai spus; da asta nu-nseamnă că trebuie să-i ignorăm pe alţii

  7. mulliganoglu said,

    14/02/2012 at 9:37 pm

    era un compliment (cum trebuie sa fie un cal bun: cu botul alb si copitele verzi), dar sa lasam gheiala si sa vorbim despre acest doliu pe europa care este franta

  8. capricornk13 said,

    14/02/2012 at 10:20 pm

    da n-a zis nimeni ca nu era un compliment 🙂
    eu nu mai am nimic de zis despre franta

  9. 14/02/2012 at 10:56 pm

    […] le scriu…) Daca vreti recenzii de carti de Lucian Boia, tocmai a postat capricornk13 doua una dupa alta si mai gasiti o multime la Micawber. Vreau sa fac doar o observatie  sau, cum ar […]

  10. Vasile said,

    15/02/2012 at 10:12 pm

    Eu am vazut Parisul timp de 7 zile.Cu 100 euro in buzunar (dupa achitare hotel) ,ca nu sunt vreun boier ,dar nici cersetor.Titlul postarii este total gresit.Nu numai ca Franta impune respect Germaniei si Angliei(pentru mine este evident) dar ii cam incita si pe americani-acestia au cumparat zeci de proprietati.De ex:Celebrul Moulin Rouge are proprietar din SUA.Zona de S-E(Provence) e cumparata bucata cu bucata de miliardari si milionari rusi.La fel americanii cu imobiliarele,au cumparat foarte mult in toata Franta.Din punct de vedere cultural ,problema e mult mai discutabila.

  11. capricornk13 said,

    16/02/2012 at 8:51 am

    Vasile, ce e total greşit într-un titlu care are semnul întrebării la sfârşit?! 🙂
    Se înţelege foarte bine din context ce am vrut eu să zic, n-are nicio legătură cu real estate-ul cumpărat de ruşi şi americani fiindcă le place peisajul, brânza şi vinul din Franţa. Mă refeream la poziţia de mare putere pe care Franţa a avut-o cândva – acum nu mai este percepută astfel de nimeni. Şi tocmai din punct de vedere cultural se pune întrebarea dacă această percepţie trebuie să ne ducă spre a-i ignora sau nu. Din punct de vedere politic e evident că nu prea-i poţi ignora în context european, se pune întrebarea care este raportul între realitate şi percepţia celorlalţi în context mondial.

  12. evazionista said,

    16/02/2012 at 3:04 pm

    Glorie şi decadenţă. Câteva secole, Franţa a deţinut un prestigiu al limbii şi al literaturii de necontestat (de dinainte de Francois Villon şi cam până pe la Albert Camus).

    E greu să fii detronat lingvistic, e o imensă tristeţe culturală. În secolul al XIX-lea toate familiile înstărite plăteau guvernante franţuzoaice, azi toţi( adică, sper că nu!) învaţă la grădiniţe de limbă engleză.

    Economicul şi globalizarea au afectat destule limbi şi literaturi şi nu e ca în parabola cu David şi Goliat. Peştele mare l-a înghiţit pe cel mic.

    Sigur Franţa are o obsesie antiamericană şi America nu i-o iartă. Vezi..,,Obsesia antiamericană”, Jean Francois Revel.

  13. capricornk13 said,

    16/02/2012 at 4:56 pm

    Mulţumesc pentru sugestia cu Revel, sper ca într-o zi cu soare să pun şi eu mâna pe el (după ce citesc măcar ce am din Raymond Aron).
    Lucian Boia plasează începutul declinului Franţei mult înainte de perioada pe care o propui tu cu Camus, însă se referă, desigur, la întreaga poveste, nu la cultură.
    Cât despre obsesia antiamericană, ştii tu vorba aia românească: pe cine nu laşi să moară nu te lasă să trăieşti! 🙂
    N-am putut să nu mă amuz copios la bancul despre summit-ul NATO în care, într-o pauză, generalul francez i se plânge generalului englez că nu este şi franceza limbă oficială a consfătuirilor. Acesta îi replică în calmul stil englezesc: asta poate pentru că domnul (generalul american), domnul (generalul australian), domnul (generalul neo-zeelandez) şi cu mine am avut grijă ca poporul dvs. să nu vorbească acum nemţeşte…

  14. 16/02/2012 at 8:54 pm

    O limbă oficială nu se poate impune cu forța. Câtă vreme era radiatorul cultural de care vorbeam mai sus, Franța a putut impune, cu buna și nu cu arcanul, și practicarea cu mai mult sau mai puțin aplomb a limbii ei armonioase peste tot în lume. După aia, gata. Nu e cazul să îi fie cântat prohodul Franței. Este tot o mare putere. Nu e una de mâna a paișpea. Asta o spune economia, nu eu.

    Dar, deh, la noi se practică din greu disprețul față de alte neamuri și alte limbi, fățiș, vesel, cu fală, mai cu seamă față de tot ce nu-i anglo-saxon. Anglofonii noștri tineri, de rahat, cu școala făcută pe iPhone și pe playstation urăsc limba franceză fără a fi apucat s-o guste sau s-o sugă, fără a fi chiar curioși ce gust are…

    Nu știu dacă are sens să fac precizarea asta, dar s-a tot repetat: eu nu-s, nu mai sunt, amator de Dilema veche de ani de zile, nu de ieri de azi. Stau mărturie textele dezamăgite, critice, pe care le-am mai scris cât o mai citeam. Dar cred că e inutil să spun asta, așa că tac (dracului). Nu mi-e rușine să-mi placă ceea ce altora nu le…, sau sa nu-mi placă ce place multora. Se întâmplă tuturor.

    Mi-e mi-e o mare greață de intelectualii neamului, inclusiv de adunarea dlimeatică, dătătoare de miniștri ratați, de mai toți mi-e greață, de când li s-au căcănit limbile la fundul lui Băsescu, de parcă ar fi fost el măcar un Havel, dacă nu unul dintre părinții fondatori ai patriei, un Ben Franklin, pe puțin! Da, intelectualii neamului, cei cinci (?) pe care îi avem, în frunte cu M. Cărtărescu, Patapievici et comp. Sper să-și pună batista pe țambal din toamnă. Sau să-și găsească altă țară. În ochii mei nu mai au nici o trecere.

    Iar, la final, să nu lăsăm nici pe dl Boia la o parte. Cartea dumnealui despre Elita interbelică mi-a lăsat un gust leșios. Limbajul colocvial și ambiguu, neprofesionist, neistoric, din pagini, mi-a provocat grimase și riduri permanente în colțurile gurii. Insinuările cum că și evreii, cu nesimțirea lor de a fi mai harnici, mai buni învățăcei, mai ambițioși decât putorile autohtone – românii, au partea lor de responsabilitate pentru furia legionară, m-au făcut să arunc volumul cât colo…

  15. 16/02/2012 at 9:00 pm

    *scuze pentru noile greșeli de scriere, dar nu stau mult să-mi șlefuiesc intervențiile, nu-s așa atent…

  16. we said,

    16/02/2012 at 9:09 pm

    sarmana capri, a cam dat-o in bara cu istoriile:)

    un sfat, capri, de la unul curvit in carti: daca vrei sa citesti istorie, nu cumperi carti de la Humanitas. nici de la Polirom. te duci la editori seriosi, care au oameni hiper-specializati in istorii si istorii. de acolo iei faptele, cat mai desnude de interpretari.

  17. mulliganoglu said,

    16/02/2012 at 9:16 pm

    haolio, capriii, domnu’ cristi s-a dat cu filosemitii!

    cheam-o repede pe bughi bertha, experta in evrei convertiti la bete incrucisate, sa deschida focul. ad-o si pa tero (oricum o arde singurica in frigul ala din pustietatea aia de ora de cluj). hai sa dam armaghedonul’

  18. we said,

    16/02/2012 at 9:41 pm

    domnu’ cristi a suferit, stamate!, nu ca noi golanii far’de suflet simtitoriu. are riduri permanente – un motiv f. bun pt. a incepe sa se dea cu creme.

  19. mulliganoglu said,

    16/02/2012 at 9:47 pm

    poate organizeaza don gabi o scoala de vara despre fenomenologia cremuitului matinal

  20. capricornk13 said,

    17/02/2012 at 10:26 am

    @cristian: sunt extraordinar de curioasă dacă voi avea aceeaşi impresie, cartea despre elite e prima pe care mi-o cumpăr sâmbăta viitoare când merg la Bucureşti (Humanitasul a hotărât să nu-mi accepte Visa pentru varianta electronică decât dacă introduc nu ştiu ce secure code, să fie sănătoşi);
    mi se pare foarte periculoasă generalizarea ta despre intelectualitatea românească 🙂 hai să nu fim atât de tranşanţi, totuşi – deşi ştiu că ăsta e stilul tău 🙂
    @we: “sărmana capri” se simte foarte bine, n-ai grijă! 🙂 mulţumesc pentru sfat, amabilitatea ta este fără de margini, singură nu m-aş fi gândit :D; cât despre Boia am să-l citesc exact atât cât am să am eu chef, pentru că îmi place extrem de mult stilul lui; dacă Humanitas îl publică, de la Humanitas îl citesc!

    • we said,

      17/02/2012 at 10:51 pm

      secure cod e three digit-ul de pe spatele cartii de credit:)

      • capricornk13 said,

        18/02/2012 at 8:59 am

        LOL! we, da-o-ncolo! vorbam de prostia aia ca secure 3D de la mastercard, la astia nu stiu cum se numeste

  21. we said,

    17/02/2012 at 9:55 pm

    ok capri, macar spui in public ca pt. tine istoria e echivalenta cu romane intimiste.
    vorba ta: prostii trebuie protejati Humanitas et al fac asta pt. o suma modica.

  22. capricornk13 said,

    18/02/2012 at 9:03 am

    da, sefu, nu sunt specialist si nici nu voi deveni; si mi se pare o stupizenie fara de margini, dealtfel, sa pretinzi ca esti mega-smeker cu date exacte si note de subsol pe orice din lumea asta care nu e ocupatia care-ti da de mancare; waste of fucking time and money;
    elfule, iti impartasesc un mic secret – life is beautiful; enjoy it 😀

  23. we said,

    18/02/2012 at 10:43 pm

    awww, caprii, you care about me:) how nice, how sweet:) sunt u-motionat:)

    acu serios, Humanitas nu poate decat sa publice carti de popularizare a stiintei, sau de meta-istorie. nu ai cum sa tratezi un subiect atat de complex, cu atatea date si metadate cum a fost WWII dpv. social, sau despre ce este si poate sa insemne o civilizatie precum cea franc-eza in mai putin de 200 de pagini. raman doar vreo 2-3 optiuni: ori iei o mica felie din realitate si zici ca aia e definitorie, ori o baladesti (@ mulliganoglu) superficial despre. case in point: Djuvara, pentru care ne-am certat aici si la mine mai an si discutia a continuat si la @dj. credeam ca acel exemplu a fost suficient.
    daca esti constienta de acest lucru (imposibilitatea etc), atunci nu ai cum sa pui qualifierii pe care i-ai pus autorului in cele 2 posturi despre cartile lui.
    uite, la contra-partida, citeste-l de ex. pe Tony Judt, care tot asa ceva trateaza in scrierile sale: rasismul/antisemitismul nemtilor, chiar si dupa de-nazificare.
    Tony Judt are un loc special pt mine, pt ca ii pasa! nu stiu daca ai citit eseul sau din 2003, cred, Romania at the bottom of the heap. Un eseu dur, fara menajamente despre Romania. Prima reactie ar fi fost sa il categorisesti drept carcotas cel putin. Dar citindu-l cu atentie, ai fi vazut de fapt ca omului ii pasa. M-am grabit atunci sa il judec, acum 9 ani, dar recitindu-l si re-recitindu-l am realizat ca eram prost. Revenind, citeste-i scrierile despre WWII. Este (a fost) istoric.

    Asa ca nu te mai grabi sa tipi entuziasmata despre o carte care trateaza altceva decat literatura. Tu vei avea de castigat in primul rand. Pur si simplu nu ai cum sa discuti inteligibil despre 30 de ani de istorie super-incarcata in 140 de pagini.

    My 2 cents.

  24. capricornk13 said,

    19/02/2012 at 2:28 pm

    @elf: ironiile tale sunt dragalase pentru ca da, ai sa razi, chiar imi pasa 🙂 mi s-ar parea tare misto sa ajungi sa apreciezi deschis niste puncte de vedere diferite si sa nu te mai inversunezi; nu vorbesc de mine aici, cu mine te poti contrazice cat vrei, stiu ca e parte din ADN-ul tau, iar eu rezist :D, apreciez ce am de invatat mai degraba decat altceva;
    am citit extrase din cartea lui Judt despre care vorbesti, acum mi-am luat Ill Fares the Land – pare sa fie o “lectie” despre cum ar trebui sa se faca politica; sunt curioasa

  25. we said,

    19/02/2012 at 8:12 pm

    eu apreciez pct de vedere diferite, serios, numai ca acele pct. sa fie argumentate. cu date. cu interpretari corecte. fara “vai, dar ce frumos scrie” cand e vorba de date, ani, fapte.
    cu inversunatul, serios, inca nu am fost asa ceva pe aici. nu confunda siguranta pe sine si pe ce este in reteaua personala (vorbesc de aia wet de sub calota), cu “asa vreau eu ca sunt gica contra”. le cam confunzi, cam repetat.
    dar stiu, e vina mea ca nu las lumea sa isi vada de ideile premestecate si vandute la 20 de lei portia.

    @bughi, sictir bis:)

  26. capricornk13 said,

    20/02/2012 at 3:57 pm

    we, idei premestecate si vandute la 20 de lei portia sunt exact alea ca toti nemtii sunt niste nazisti nenorociti, jigodii ucigase, pericolu mondial numarul unu; au fost fabricate de propaganda in anii de dupa razboi si inghitite de toata lumea; boia exact asta face – darama mituri create de imaginarul colectiv sau de propagandele diverselor totalitarisme – politice sau de gandire;
    faptul ca poti sa discuti cu mine pret de jde comentarii pe marginea unei carti despre care nu stii decat ce ti-am comunicat eu sustine ipoteza ca tu esti cel care opereaza cu prejudecati, nu altii 😀

    • we said,

      20/02/2012 at 9:28 pm

      ei bine, eu vreau ca acel mit sa fie la locul lui. pt. ca miturile contin bucati de adevar.

      in 140 de pagini nu ai cum sa darami ceva.

      evident ca nemtii nu SUNT asa, pt. simplul motiv ca vorbim de timpul prezent. dar pt. numelei lui Dzeu, de ce nu gandesti si cu capul tau – ai trecut printr-o dictatura, da?, ca si mine ca si altii de pe aici. cati, bughi erau la rangul II, acela de mitlauffer? cati erau in Romania ’85+? acum gandeste-te la o tara care nu a fost ingenunchiata prin teroare vreme de 10 de ani cel putin (vorbesc de anii ’50, apexul crimelor comunistilor in Ro), care si-a votat singura fuhrerul, care a inventat un sistem “stiintific” de depistare a evreilor – antropologia fizica a anilor 30, importata la noi de Francisc Rainer. fa un pic de gimnastica cu creierul ala si vezi ce iese.
      inca o data: 2 milioane au fost cu probleme doar in sectorul american, imediat dupa razboi. 1.9 la munca de jos si 200k la puscarie – bagati chiar de tribunalele germane. asta doar in 1 sector, cam cat 1/4 din germania.

      • capricornk13 said,

        21/02/2012 at 11:35 am

        we, Boia te pune sa gandesti, am scris si dincolo; propune alt unghi; daca-ti convine, ok, daca nu nu; n-are niciun sens sa se apuce sa insire date si documente ca cele pe care le dai tu exemplu continuu, pentru simplul motiv ca asta S-A MAI FACUT de catre altii, foarte temeinic; cine nu stie ce s-a intamplat trebuie sa puna mana pe carte, Boia scrie pentru cei care au deja datele de baza


Leave a reply to capricornk13 Cancel reply