Mică jucărie romantică

Marina – Carlos Ruiz Zafon

Polirom, 2010.  Trad. şi note Ileana Scipione

Probabil că un comentator “serios” ar da de pământ cu cărticica asta (dealtfel am şi văzut în rating-urile de pe pagina Polirom că avea o stea jumate chinuită din cinci),  numai că eu nu sunt prea serioasă şi o să vă spun că mi-a făcut mare plăcere s-o citesc.  E aşa un pic naiv-întunecată, foarte gotică şi romantică, ceva pentru suflete sensibile 😀 cu condiţia să nu fie şi sensibil-fricoase, pentru că are niscaiva scene de groază bine simţite!  Altfel e povestea unei iubiri adolescentine care se încheie, cum altfel, tragic, prin moartea eroinei.  Ştiu că sunteţi tentaţi acum să zâmbiţi subţire, dar să nu uităm, totuşi, că prin aceeaşi zonă se preumblă şi Dama cu camelii, Romeo şi Julieta sau Love Story 🙂

Pe mine Zafon m-a cucerit definitiv şi iremediabil cu “Umbra vântului”, primul său roman de succes.  Am scris atunci o postare pasională rău!  Singurul motiv pentru care nu i-am citit pe nerăsuflate “Jocul îngerului”, următorul best-seller, deşi l-am cumpărat de cum a apărut, a fost că mi l-am cumpărat, ca o tembelă ambiţioasă… în germană!  Şi acum vreo trei ani şi jumătate, înainte de a mă întoarce în România, eram cam pe la glezna broaştei cu limba lui Goethe (acum mă căznesc spre genunchi).  Iar apoi am refuzat să mi-l cumpăr în româneşte, pedepsindu-mă pentru lipsa de perseverenţă – dar vă garantez că începe foarte bine!  În Peru am constatat că a apărut un nou roman al lui (El Prisionierio de Cielo), însă de data asta m-am abţinut de la a-l cumpăra în spaniolă!!! – n-a apărut nici în engleză nici în germană încă, e publicat în 2011 – ca să nu mai păţesc aceeaşi ruşine! 

Marina e primul său roman “serios” scris după ce a avut succes cu o serie de cărţi pentru copii (Prinţul ceţii, Palatul de la miezul nopţii, Luminile din septembrie). M-am amuzat foarte tare să văd că Wiki clasifică şi Marina la “young adult”, probabil că au dreptate!  Însă Zafon spune în introducere că e romanul la care ţine cel mai mult, care i-a rămas cel mai aproape, şi m-a impresionat candoarea lui.

Sunt personaje furtunoase, de basm, într-o Barcelonă cu catacombe populate de hidoşenii, cimitire uitate, somptuoase case părăsite şi foarte multe poveşti de ură sau iubire.  Care sentimente sunt, desigur, catastrofale.  Însă Zafon e foarte talentat în descrieri, aşa că toate astea capătă, pentru mine, farmecul acela pierdut al poveştilor de copilărie.  Nu am cum să susţin că e o carte “valoroasă” sau că are nişte adevăruri fundamentale sau alte bazaconii, e pur şi simplu o carte care poate să-ţi fie dragă sau nu, iar mie mi-e. 

Când am terminat-o mi-am promis că mă pun din nou la treabă şi, de data asta, dovedesc Jocul îngerului (Darwine, e uriaşă!).  Am mai citit în germană scurtul roman al lui Daniel Kehlmann între timp, ca să-mi “fac mâna”, aşa că abia aştept să mă mai bag puţin în pielea personajelor lui Zafon. 🙂  Strâmbe din nas cine-o vrea!

6 Comments

  1. mulliganoglu said,

    15/02/2012 at 9:04 pm

    tero ce parere are?

  2. capricornk13 said,

    16/02/2012 at 8:52 am

    Păi du-te şi întreab-o, mulli! 🙂 Alternativa ar fi să renunţi (şi tu) la băşcălia de nivel grupa mijlocie 😀

  3. mulliganoglu said,

    16/02/2012 at 9:02 am

    am intrat pe ora de cluj de cateva ori. e deprimant. a cazut rau sefa voastra. condoleante!

    in rest, capriiii, o ard cum vreau eu, chiar pe grupa mica cand imi vine – nu vreau sa patrund cercurile culturale, nu-mi ingrijesc prora

  4. capricornk13 said,

    16/02/2012 at 11:10 am

    whatever, nu mai intra atunci
    cât despre o arzi cum vrei tu, fair enough 😉

  5. 18/02/2012 at 12:06 pm

    […] Marina de Carlos Luis Zafon stă pe raftul “de citit” de ceva vreme…Citind la Caprikorn despre personaje furtunoase şi sentimente catastrofale, ajunge pe primul loc în listă! […]

  6. 21/08/2014 at 8:42 pm

    […] Marina de Carlos Luis Zafon stă pe raftul “de citit” de ceva vreme…Citind la Caprikorn despre personaje furtunoase şi sentimente catastrofale, ajunge pe primul loc în listă! […]


Leave a Reply

