Kestii mai vechi şi mai noi

Ha! Avem un târg de poezie între 2 şi 5 iunie la Bucureşti!  Două locuri fine, Muzeul Literaturii şi Uniunea Scriitorilor. Pentru mai multe detalii, go here people: http://targuldepoezie.wordpress.com/

A apărut primul număr revista HeliONline (varianta electronică a revistei SF Helion). O puteţi citi aici: http://www.helionsf.ro/

Precum şi numărul de mai al mai vechiului prieten Nautilus: http://www.nautilus.nemira.ro/

Iar eu am petrecut bine de 1 mai, fără cărţi, fără grătare la iarbă verde, fără să merg la Vama Veche (thanks Darwin, maaaaaamă ce era acolo!) însă tot n-am scăpat de două ore vineri seara între Bucureşti şi centura Ploieştiului…

Mă enervează rău, dar rău de tot toate e-mail-urile pe care le primesc în ultima vreme la corporaţie pe tema cât s-a săturat cineva de România.  Ultima oară era un scriitor ceva.  Nişte tâmpenii mustind de şovinism, ortodoxie cretină, preaslăvirea satului şi a naturii, anti-globalizare, boii care ne conduc, târfele românce, cerşetorii din Italia etc.  Toate astea de la unii care fac pariu că n-au şezut în viaţa lor nici măcar trei luni consecutive în altă ţară…

Bă, ştiţi ceva?  Ia duceţi-vă dracului şi plecaţi din ţara asta dacă e aşa nasoală!  Că eu nu vă mai suport.  N-am primit niciodată un e-mail de la vreun d-ăsta care să vină cu o soluţie la o problemă simplă, cu o iniţiativă pornită de el să rezolve vreunul dintre vaiete… Nu ştim altceva decât să ne lamentăăăăăm ca nişte babe.  De ce nu pleacă toţi nemulţumiţii ăştia vă întreb eu, că sunt graniţele libere!  Mi-e şi jenă să le dau răspunsul pe care-l merită: pentru că într-o altă societate n-ar avea nicio şansă şi ei ştiu asta foarte bine.  Puneţi mâna, munciţi, vedeţi-vă de voi înşivă, ridicaţi hârtiile de pe jos pe stradă o zi pe an, plantaţi un copac, mergeţi cu metroul în loc de maşină la birou şi ţineţi-vă gura în ceea ce-i priveşte pe alţii, să vedeţi ce frumoasă e viaţa.  Şi nu mai trimiteţi e-mail-uri imbecile, vă rog eu.

Vă ataşez o mostră de circulară în lanţ, ca să înţelegeţi de ce m-am enervat! Scuze de diacritice, dar nu stau să-l corectez, şi-aşa mi-e silă de atâta platitudine şi atitudine de dat lecţii. 

Când te desparþi din vina ta, încerci o vreme sã te lupþi cu ireversibilul, îþi dai seama cã n-are sens, te lamentezi de formã ºi renunþi. Când te desparþi din vina celuilalt, ai nevoie de o perioadã de timp ca sã înþelegi ce s-a întâmplat. Iei povestea de la capãt, pas cu pas ºi te chinui sã pricepi ce n-a fost bine ºi unde ar fi trebuit ca lucrurile sã apuce pe alt drum. 

La fel se întâmplã ºi atunci când te desparþi de þara ta. Dezamãgit, înºelat, mânios, îndurerat. Nu þi-e uºor s-o laºi. Þara ºi mama nu þi le alegi. Te aºezi pe celãlalt mal al lumii ºi cauþi rãspunsul: ce s-a întâmplat cu þara mea de-am fost nevoit s-o pãrãsesc.

României i-a dispãrut rostul. E o þarã fãrã rost, în orice sens vreþi voi. O þarã cu oameni fãrã rost, cu oraºe fãrã rost, cu drumuri fãrã rost, cu bani, muzicã, maºini ºi þoale fãrã rost, cu relaþii ºi discuþii fãrã rost, cu minciuni ºi înºelãtorii care nu duc nicãieri.

Existã trei mari surse de rost pe lumea asta mare: familia, pãmântul ºi credinþa.

Bãtrânii. România îi batjocoreºte cu sadism de 20 de ani. Îi þine în foame ºi în frig. Sunt umiliþi, bruscaþi de funcþionari, uitaþi de copii, cãlcaþi de maºini pe trecerea de pietoni. Sunt scoºi la vot, ca vitele, momiþi cu un kil de ulei sau de mãlai de care, dinadins, au fost privaþi prin pensii de rahat. Vite slabe, flãmânde ºi bãtute, asta au ajuns bãtrânii noºtri. Câini þinuþi afarã iarna, fãrã mãcar o mânã de paie sub ciolane.

Dar, ce e cel mai grav, sunt nefolosiþi. O fonotecã vie de experienþã ºi înþelepciune a unei generaþii care a trãit atâtea grozãvii e ºtearsã de pe bandã, ca sã tragem manele peste. Fãrã bãtrâni nu existã familie. Fãrã bãtrâni nu existã viitor.

Pãmântul. Care pãmânt? Cine mai e legat de pãmânt în þara aia? Cine-l mai are ºi cine mai poate rodi ceva din el? Majestatea Sa Regele Thailandei susþine un program care se intituleazã “Sufficiency Economy”, prin care oamenii sunt încurajaþi sã creascã pe lângã case tot ce le trebuie: un fruct, o legumã, o gãinã, un purcel. Foarte inteligent. Dacã se întâmplã vreo crizã globalã de alimente, thailandezii vor supravieþui fãrã ajutoare de la þãrile “prietene”.

La noi chestia asta se numeºte “agriculturã de subzistenþã” ºi lui tanti Europa nu-i place. Tanti Europa vrea ca þãranii sã-ºi cumpere roºiile ºi ºoriciul de la hypermarketuri franþuzeºti ºi germane, cã de-aia avem UE. Cântatul cocoºilor dimineaþa, lãtratul vesel al lui Grivei, grohãitul lui Ghiþã pânã de Ignat, corcoduºele furate de la vecini ºi iazul cu sãlcii ºi broaºte sunt imagini pe care castraþii de la Bruxelles nu le-au trãit, nu le pot înþelege ºi, prin urmare, le calificã drept niºte arhaisme barbare. Sã disparã!

Din beþivii, leneºii ºi nebunii satului se trag ãºtia care ne conduc acum. Neam de neamul lor n-a avut pãmânt, ca nu erau în stare sã-l munceascã. Nu ºtiu ce înseamnã pãmântul, câtã liniºte ºi câtã putere îþi dã, ce poveºti îþi spune ºi cât sens aduce fiecãrei dimineþi ºi fiecãrei seri. I-au urât întotdeauna pe cei care se trezeau la 5 dimineaþa ºi plecau la câmp cu ciorba în sufertaº. Pe toþi gângavii ºi pe toþi puturoºii ãºtia i-au fãcut comuniºtii primari, secretari de partid, ºefi de puºcãrii sau de cãmine culturale. Pe toþi ãºtia, care au neamul îngropat la marginea cimitirului, de milã, de silã, creºtineºte.

Credinþa. O mai poartã doar bãtrânii ºi þãranii, câþi mai sunt, cât mai sunt. Un strai vechi, cusut cu fir de aur, un strai vechi, greu de îmbrãcat, greu de dat jos, care trebuie împãturit într-un fel anume ºi pus la loc în lada de zestre împreunã cu busuioc, smirnã ºi flori de câmp. Pus bine, cã poate îl va mai purta cineva. Când or sã moarã oamenii ãºtia, o sã-l ia cu ei la cer pe Dumnezeu.

Avem, în schimb, o variantã modernã de credinþã, cu fermoar ºi arici, prin care þi se vâd ºi þâþele ºi portofelul burduºit. Se poartã la nunþi, botezuri ºi înmormântãri, la alegeri, la inundaþii, la sfinþiri de sedii ºi aghesmuiri de maºini luxoase, la pomenirea eroilor Revoluþiei. Se accesorizeazã cu cruci fãcute în grabã ºi cu un “Tatãl nostru” spus pe jumãtate, cã trebuie sã rãspunzi la mobil. Scuze, domnu pãrinte, e urgent.

Fugim de ceva ca sã ajungem nicãieri. Ne vindem pãmântul sã facã ãºtia depozite ºi vile de neam prost pe el. Ne sunãm bunicii doar de ziua lor, dacã au mai prins-o. Bisericile se înmulþesc, credincioºii se împuþineazã, sfinþii de pe pereþi se gândesc serios sã aplice pentru viza de Canada.

Fetele noastre se prostitueazã pânã gãsesc un italian bãtrân ºi cu bani, cu care se mãritã. Bãieþii noºtri furã bancomate, joacã la pokere ºi beau de sting pentru cã ºtiu de la televizor cã fetele noastre vor bani, altfel se prostitueazã pânã gãsesc un italian bãtrân cu care se mãritã. Pãrinþii noºtri pleacã sã culeagã cãpºuni ºi sã-i spele la cur pe vestici. Iar noi facem infarct ºi cancer pentru multinaþionalele lor, conduse de securiºtii noºtri.

Sunã-þi bunicii, pune o sãmânþã într-un ghiveci ºi aprinde o lumânare pentru vii ºi pentru morþi.

Sã trãieºti.”

 

 

24 Comments

  1. Radu V. said,

    06/05/2010 at 6:34 pm

    Groaznic mail, într-adevăr, zici că-i un fel de Vadim sămănătorist. Pe la 1890 ar fi făcut furori 🙂

  2. rontziki said,

    06/05/2010 at 9:21 pm

    Cred că avem o sursă comună de mailuri :)) Şi eu m-am săturat de aceleaşi mailuri, aceleaşi lamentări şi de aruncarea cu noroi ca sport, indiferent de anotimp…

  3. sabina said,

    06/05/2010 at 9:41 pm

    e foarte tonica pozitia ta…sunt suta la suta de acord cu tine. daca vreau sa-ti spun ceva pe privat,cum as putea ?

  4. mulliganoglu said,

    06/05/2010 at 10:16 pm

    cum se numeste puiul de dac?

  5. Jen said,

    06/05/2010 at 10:29 pm

    o sa imi pun bookmark la postul ala pe post de dovada pentru cei care sustin folosirea diacriticelor pe internet…

    (la mine nu se afiseaza corect, asa ca textul de necitibil. dar avand in vedere subiectul… ma bucur ca nu il pot parcurge.)

  6. capricornk13 said,

    06/05/2010 at 11:22 pm

    @radu v.: exact! 🙂 sa mai schimbe placa…
    @rontziki: pai da, imbecili sunt aia care le dau mai departe, eu dau “delete” cum vad o tampenie de-asta, am pastrat textul de fata cat am facut copy-paste…
    @sabina: e-mail-ul meu cred ca e la about, o sa verific; oricum, e capricorn_k13@yahoo.com
    @mulliganoglu: irinel columbeanu? 😀 acest mail era anonim, din pacate nu l-am pastrat pe ala dat de un scriitor (deduse un interviu sau asa ceva) si nu retin numele
    @jen: scuze! 🙂 ar fi trebuit sa rectific eu, dar iti dai seama ce lene-mi era; si la mine apar niste hieroglife, dar e inteligibil; stai linistita, n-ai pierdut nimic! 😀

  7. 07/05/2010 at 12:18 pm

    1. Susţin în continuare diacriticele pe internet! E o prostie să crezi că limba română este română fără diacriticele care-i dau caracter. Ca să o “parafrazez” pe gazdă: nu vă place, emigraţi într-o limbă fără diacritice, dar nu siluiţi şi mai abitir româneasca!

    2. Iar la punctul principal: dragă gazdă, nu mă aşteptam să intri şi tu în corul organizat al celor care văd în mod cu totul facil critica lucrurilor care realmente NU merg bine în România drept lamentaţie. Am impresia că am mai şi spus aici: eu fac tot ce dai tu drept reţetă: muncesc responsabil, iau hârtia care-mi stă în cale, pe caldarâm, nu arunc PET-uri, plătesc la timp dările, nu am restanţe. Şi? Zi-mi dumneata, rogu-te, mai departe ce ar trebui să fac, că am înţeles că dacă critic (pardon, mă lamentez) ceea ce funcţionează prost este egal cu a mă plânge. Nu vrei să ştii ce cred eu despre cei (români simpli sau din Administraţie) care nu suportă decât cu ajutorul medicamentelor semnalarea nefuncţionalităţilor (şi nu mă refer la inexactităţile care apar în blogosferă, ci la cele care implică calitatea vieţii tuturor) din “ţărişoară”.

    Cum să-mi ţin gura? Mărturisesc că sunt profund şocat. După ce că sunt un bun contribuabil, cu simţ civic, bun slujbaş în corporaţia mea (chiar dacă-mi verific mailul pe net) să-mi mai şi ţin gura atunci când remarc cum îmi dispar banii în găurile negre ale guvernărilor?! Să-şi ţină gura cel care nu-şi face datoria de bun cetăţean şi se lamentează cât e ziulica în faţa blocului că nu are bani, dar nu face nimic ca să-şi pună mintea la contribuţie, sau trupul…

    Sau, poate, nu am înţeles eu bine. Că dacă am înţeles, Doamne feri, postarea frizează fascismul (să-şi ţină gura, să emigreze dracului, etc). Nu că nu am trăi într-o ţară liberă, deschisă tuturor formelor de expresie.

    Dacă nu aş avea posibilitatea să critic, să amendez prin vot sau într-o discuţie (dezbatere, articol) relele care se întâmplă, lucrurile care şchioapătă (unele ţinând clar de trăsături proaste pe care le afişează seminţia noastră şi nu de conspiraţia altor popoare), în timp ce mi se cere (şi mă achit) să-mi îndeplinesc obligaţiile întocmai… ce-mi mai rămâne?

  8. capricornk13 said,

    07/05/2010 at 1:37 pm

    @cristian: 1. Subiectul cu diacriticele mă lasă rece, şi tu şi jen aveţi dreptatea voastră, nu sunt partizana niciuneia dintre păreri, pentru că mi se pare un non-issue (vă rog să mă iertaţi)
    2. Chiar vroiam să scriu astăzi o continuare la însemnarea de ieri, pentru a clarifica, a delimita mai exact ceea ce vreau să spun; mă bucur că mi-ai dat tu această ocazie, deşi poate ar fi bine să şi postez explicaţia poziţiei mele.
    În primul rând, te rog frumos să remarci că eu mă refer la mail-urile în lanţ primite la corporaţie, şi în special la cel postat de mine. Nu am generalizat la toţi oamenii care se plâng, ci la cei care se plâng în acest mod, vrând să-i mobilizeze şi pe alţii, pe banii corporaţiilor despre care susţin că sunt ceva apocaliptic. Probabil este modalitatea lor de a recupera câte ceva de la securiştii care le conduc, mai ştii? 🙂
    În al doilea rând, există extrem de multe lucruri care mă deranjează şi pe mine în România. Dar consider că un Mircea Badea este suficient şi că, în cazul în care mai vrem vehemenţă, justiţiari şi piepturi bombate, îl putem adăuga şi pe CTP. Să mă adaug acestui cor de bocitoare mi s-ar părea umilitor pentru mine (nu sunt de talia lor) şi total inutil pentru ceilalţi. Mai presus de toate, este total inutil pentru România. Nu criticile mele vor duce la creşterea producţiei economice, nu ele vor contribui la crearea unei societăţi civile cu o reală conştiinţă civică, nu ele vor schimba imaginea ţării. Numai faptele mele pot contribui, într-o mică măsură, pentru că sunt egoistă şi individualistă şi prefer să mă aplec asupra interiorului meu. Aceste fapte încerc să le materializez. Dar tac. Nu e nimic de laudă să-ţi faci datoria în faţa propriei conştiinţe, e un lucru intim, cu eşecul eventual al căruia trebuie să te confrunţi în oglindă.
    În al treilea rând, nu acuz nediscriminatoriu pe cei care se plâng – e firesc să fii frustrat, e firesc chiar să te lamentezi, e firesc să suferi de ţara ta. E firesc şi să critici, ar fi o prostie să tăcem toţi din gură în timp ce lucrurile merg prost. Ceea ce mă deranjează, însă, Cristian, în cel mai înalt grad, este poziţia de pe care se fac aceste critici şi argumentele care se aduc. Să le luăm pe rând, poziţia. Mi-aş dori să văd critici constructive, scrise de pe poziţia specialistului într-un anumit domeniu, nu de pe poziţia eternului român cârcotaş care se pricepe la toate. Mi-aş dori ca aceste critici să vină cu soluţii măcar la unele dintre problemele pe care le ridică. Mi-aş dori ca ele să reflecte preocuparea pentru binele public mai degrabă decât frustrarea unui individ sau dorinţa de a ieşi în evidenţă prin replicile cele mai spirituale. Mi-aş dori să discut aceste lucruri cu un om care are atitudinea unui Mihai Răzvan Ungureanu, unui Emil Hurezeanu, unui Nicolae Manolescu, unui Mugur Isărescu (am încercat să acopăr întregul spectru…). Nu umori, băşcălie şi infoierea penelor de păun, ci echilibru, bun-simţ, argumente raţionale, discurs coerent, rafinat, civilizat, specializare şi competenţă.
    Să continuăm cu argumentele. Mă voi referi la mesajul postat de mine. Argumentele tip sa ne intoarcem la pamânt, familie si credinţă (care nu sunt nici argumente, nici solutii de fapt) ma îngreţoşează profund. Pământul nu este o soluţie pentru nimic în sec. XXI, el reprezintă o problemă (din punct de vedere ecologic) pe care trebuie să o gestionăm cu inteligenţă, inventivitate, în mod raţional şi ştiinţific. De asemenea este o utopie să vorbeşti despre valoarea pământului unei societăţi care s-a născut în proporţie de 50% la oraş, iar restul de 50% nu ştie cum să scape mai repede de la ţară. Cei care vor reîntoarcerea la iarbă verde şi pomi în curte o fac de pe poziţiile high middle class, care îşi permite acest lux. Mă îndoiesc foarte tare că aceşti oameni vor face agricultură – poate terenuri de golf.
    Despre celelalte două, familia şi credinţa, nici măcar nu merită să argumentez, atât mi-e de silă. Acestea sunt două subiecte fundamental intime, ţin de cele mai profunde resorturi sufleteşti. Ajungem să vorbim despre ele ca la piaţă? Când a fost credinţa o soluţie pentru o naţiune sau o societate?! Este o opţiune şi, mai ales, un sentiment a cărui valoare (îndrăznesc să spun chiar existenţă) nu poate fi decât individuală!
    De aceea am scris ceea ce am scris. Oamenii care trimit astfel de scrisori şi cei care cred în ele nu sunt în stare să gândească actual, raţional, pe baze sănătoase. Nu acuz critica. Acuz o astfel de critică – fără argumente, fără soluţii, fără orizont.
    Dacă asta mă face fascistă, atunci sunt fascistă. Da, vreau să am de-a face şi să conversez cu, să trăiesc, să mă mişc printre oameni ca cei pe care i-am dat exemplu mai sus. Sau ca cei printre care am trăit la Viena. Cei care îmi exaltă glasul pământului şi ortodoxia lamentându-se în secolul XXI, cei cărora totul le pute, cei care nu ştiu să laude niciodată pe nimeni, sunt liberi să emigreze din partea mea.

  9. Jen said,

    07/05/2010 at 2:19 pm

    ce valoare are o limba in care nu poti comunica? daca pe calculatorul tau se afiseaza textul de mai sus, felicitari. pe al meu nu, deci mesajul sau (bun, prost) imi scapa complet. cum ar fi un blog scris complet asa? inexistent, dupa parerea mea.

    ca sa putem scrie toti cu diacritice e nevoie de mai multe chestii. ca microsoft sa stabileasca niste standarde clare (apropo, diacriticele pe care le folositi voi mai sus sunt gresite – caracterele sunt ‘s si t cu virgula’, nu ‘s si t cu sedila’), ca in romania sa se gaseasca tastaturi cu layout romanesc, ca mai multi oameni sa isi instaleze diacritice romanesti pe calculator (eu, de ex., nu pot face asa ceva la birou).

    discutia e lunga si inutila, iar nefolosirea diacriticelor nu va fi nici intr-o mie de ani echivalenta cu greselile gramaticale, asa cum le place unora sa exagereze.

  10. capricornk13 said,

    07/05/2010 at 2:35 pm

    @jen: mie chiar mi-e totuna, iarta-ma ca nu ma bag in disputa 🙂

  11. Jen said,

    07/05/2010 at 4:19 pm

    pai nici nu vroiam sa te bagi, stai calma. doar ca ma irita discutia in sine si am mai avut-o acum vreo 2 saptamani cu altcineva, pe alt site.

  12. Rudolf said,

    07/05/2010 at 5:54 pm

    Jen, cu mine ai avut discuţia, uite şi legătura către ea:

    http://thcgirl77.wordpress.com/2010/04/20/to-be-or-not-to-be-grammar-nazi/

    Ţi-am explicat şi acolo că atitudinea ta “mioritică”, de genul “nu se poate face nimic, diacriticele româneşti distrug comunicarea pe internet” este complet greşită şi nu ia în considerare faptul că toată Europa continentală (mai puţin România) scrie cu diacritice, pentru că toate limbile europene (mai puţin engleza) au diacritice, unele chiar de două ori mai multe decît cele româneşti.

    Faptul că în Cehia, Ungaria sau Polonia, toate fiind ţări foste comuniste la fel ca şi România, se scrie cu diacritice, iar în România nu, pune România într-o postură foarte proastă, de ţară care nu doreşte să devină o ţară civilizată din punct de vedere ortografic. Asta se adaugă la restul de lucruri negative despre România şi atunci de ce să mai mire faptul că România a ajuns să fie definită ca “ţara ţiganilor”, aceştia din urmă fiind recunoscuţi că nu prea se omoară cu respectarea regulilor. Mai miră pe cineva din străinătate că România este singura ţară europeană în care nu se scrie corect, cu diacriticele limbii oficiale? Nu cred.

    Mesajul despre care se vorbeşte în postul de pe blog într-adevăr nu se vede bine, dar asta se datorează faptului că este scris cu o codare greşită, în speţă cu codarea Windows-1252, care nu suportă decît diacriticele limbilor din Europa de Vest (franceză, germană, italiană, norvegiană, spaniolă, etc.). Pentru limbile ţărilor est-europene (România, Cehia, Polonia, Ungaria, Croaţia, Slovacia, etc.) este nevoie de codarea Windows-1250. Deci mesajul respectiv ar fi fost afişat greşit în orice limbă est-eurpeană, nu numai în română. Vestea bună e că în sistemele de operare moderne (Windows Vista sau 7) nu se mai folosesc astfel de codări, se foloseşte în mod implicit Unicode, în care se poate scrie nu numai cu toate diacriticele europene, ci şi cu pictogramele asiatice sau literele altor alfabete exotice (georgian, armean, thailandez, etc.). Deci nu mai e nevoie ca interlocutorul să comute pe codarea corectă, Unicode afişează bine orice literă din orice alfabet în mod automat.

    Cehii, ungurii, polonezii, croaţii, slovacii, etc. nu s-au speriat de astfel de mici probleme legate de codare şi ei au scris cu diacriticele limbilor lor de cînd s-a generalizat folosirea calculatoarelor personale. Însă românii, cei care de fapt îşi urăsc limba şi iubesc engleza cea fără diacritice, fac pe sperioşii şi caută orice prilej ca să scrie într-o limbă română care să semene cît mai mult cu engleza, la fel cum latinomanii din secolul 19 refuzau să scrie cu diacritice, pentru că ei voiau ca româna să semene cît mai mult cu latina, iar diacriticele aminteau de influenţa slavă asupra limbii, deci şi asupra poporului.

    Şi uite aşa, din pricina unui exhibiţionism lingvistic adînc înrădăcinat în cultura română de către Şcoala Ardeleană, a ajuns limba să sufere de-a lungul veacurilor, pentru că nu se doreşte ca româna să aibă o identitate proprie, se doreşte ca ea să fie permanent la căruţa unei limbi străine, ieri latina şi azi engleza. Numai că exhibiţionismul ăsta nu mai are nici o valoare, pentru că străinii s-au săturat de ifosele românilor şi nu mai cred nici o iotă din poveştile de adormit copiii despre originea latină (italică) a românilor. Dispreţul ăsta total al majorităţii românilor chiar şi pentru cele mai mici reguli de civilizaţie ortografică, arată în fapt adevărul istoric cunoscut de multă vreme, acela că romanii n-au adus colonişti italieni în Dacia, ci orientali din Asia Mică şi Orientul Mijlociu. Iar cum la porţile (pardon, la genele) Orientului toate lucrurile sînt luate “à la légère” (în mod frivol, neserios), nu mai miră pe nici un străin că în România pînă şi scrisul corect, indicatorul cel mai simplu al educaţiei unui om, nu este considerat important.

  13. capricornk13 said,

    07/05/2010 at 7:16 pm

    @Rudolf: bine ai venit 🙂
    uooou! man, get a life! crede-mă, eu sunt grammar nazi! descalific instantaneu pe cineva care face greșeli de ortografie (nu ca om, evident)
    însă uneori computerul meu nu mai vrea să scrie cu diacritice; pur și simplu refuză; atunci scriu fără. ce să fac? 🙂 alteori scriu de pe computerul prietenului meu de la Viena, care are tastatură germană și nu are instalate caractere românești; și iar scriu fără diacritice; ia uite că mi se pare mai important să comunic, iar diacriticele nu sunt nici pe departe atât de obligatorii pe cât susții tu, fiindcă lumea înțelege bine-mersi; iar considerațiile tale pe teme istorice sunt demne de o cauză mai bună…părerea mea…

  14. capricornk13 said,

    07/05/2010 at 7:17 pm

    p.s.: te invit să citești ce scrie jen despre cărți – crede-mă, e mult mai interesant 🙂

  15. Jen said,

    07/05/2010 at 8:09 pm

    ok, o sa omor cultura si identitatea romana scriind fara diacritice. asta e, imi asum vina.

    (p.s. daca imi cumperi vista sau win 7, sau macar imi gasesti unul piratat ca lumea, si imi convingi firma – care foloseste exclusiv engleza, dupa cum am spus la maddy – sa ma lase sa-mi instalez driverul pt tastatura cu diacritice, promit ca o sa scriu doar asa, ok?)

    [p.s. diacriticele voastre tot gresite sunt. dar asta nu se pune, nu? capricorn scrie cu cele corecte, dar la mine pe ecran apar mai mari si mai groase si strica tot aspectul. deh, nu toti putem sa avem vista…]

  16. Jen said,

    07/05/2010 at 8:12 pm

    capricorn, nu cred ca e cazul sa-l trimiti sa citeasca ce scriu… si acolo tot fara diacritice e.

  17. Rudolf said,

    07/05/2010 at 11:19 pm

    Capricornk13, eu nu ştiu despre ce nazism gramatical vorbeşti tu, pentru că mie îmi pare mai curînd a fi un fel de comunism gramatical, adică doar o falsă aparenţă de stricteţe. O fi România un stat balcanic, unde valoarea conceptelor nu e aceeaşi ca în vest, dar măcar atunci să nu se vorbească de nazism gramatical atunci cînd de fapt nu se poate vorbi decît cel mult de un seminazism gramatical. Pur şi simplu laxitatea de care s-a dat dovadă în privinţa scrisului cu diacritice în România denotă o incapacitate a civilizaţiei româneşti de a se adapta la vremurile noi fără a involua, pentru că despre asta vorbim, de o involuţie a limbii române, începînd cu scrisul fără diacritice şi terminînd cu bastardizarea limbii sub efectul neologismelor englezeşti care nu sînt obligate să respecte nici o regulă, pentru că ele sînt considerate ca fiind deasupra tuturor cuvintelor româneşti.

    Faza cu calculatorul care nu mai vrea să scrie cu diacritice n-am mai auzit-o pînă acum şi crede-mă că ştiu cîte ceva despre treburile astea. Or fi şi treburi mai ciudate care se întîmplă la calculatoare, dar aşa ceva nu e de crezut în afara defectării tastaturii (chestie care nu trece cu una cu două) sau a comutării automate pe tastatura engleză (care e uşor de rectificat cu Alt+Shift, sau şi mai bine cu setarea tastaturii române ca implicită în sistemul de operare).

    Toate calculatoarele, indiferent că sînt din Bucureşti, din Viena sau din orice alt oraş din lume au inclusă tastatura românească în sistemul de operare (Windows, Linux, Mac). Ea trebuie doar activată din panoul de control, lucru care ia doar 3 minute şi nu trebuie făcut decît o singură dată.

    Uite nişte instrucţiuni pe un blog, scrise de mine recent, atunci cînd am ajutat-o pe autoarea blogului să îşi configureze calculatorul pentru a scrie cu diacritice:

    http://irizatii.wordpress.com/2010/03/11/cum-sa-pui-diacritice/

    Consideraţiile mele pe teme istorice sînt cele care oferă răspunsul la întrebarea de ce dintre europeni doar românii sînt atît de nepăsători cînd vine vorba de scrisul corect în limba lor maternă. Este fără îndoială sîngele oriental care-şi spune cuvîntul, pentru că altă explicaţie nu există, cînd lucrurile sînt atît de simple.

    Nu se pune problema că lumea nu înţelege scrisul fără diacritice, pentru că realitatea din 1995 încoace dovedeşte contrariul. Dar la fel de bine se înţeleg şi alte limbi europene scrise fără diacritice, şi totuşi doar românii dau dovadă de indolenţă în ce priveşte acest aspect. Nu este nici pe departe ceva de laudă, iar străinii se miră cum pot să coexiste în România două tipuri de scriere, unul corect (pe hîrtie) şi unul incorect (la calculator), din moment ce trecerea la scrisul corect nu necesită decît o operaţie de configurare simplă şi un mic efort personal. Dar ei îşi dau seama repede că acest efort e de fapt adevărata problemă a românilor şi îşi dau seama că toată vorbăria despre frumuseţea limbii române este doar apă de ploaie, din moment ce populaţia o mutilează după bunul plac.

    Este greu să ai o părere bună despre un popor care nu-şi respectă nici măcar limba maternă şi nu vrea să facă un mic efort pentru a o scrie corect, deşi se laudă cu ea peste tot. Şi din cauza asta românii nu au o imagine bună în străinătate. Dar din păcate asta e alegerea majorităţii românilor în acest moment, să lase impresia de semianalfabeţi în ochii Europei. Deci nu e vorba că eu susţin obligativitatea diacriticelor, o susţine ortografia limbii române, aşa cum o susţin şi ortografiile celorlalte limbi europene. Dacă ceilalţi europeni pot să scrie corect, deşi unii au de două ori mai multe diacritice de folosit, de ce nu ar putea şi românii s-o facă? Le place poziţia din coada Europei în toate domeniile şi de aceea vor să fie la coadă şi din punct de vedere ortografic?

    Jen, nu e vorba că distrugi cultura română, ci că participi la distrugerea stării de normalitate ortografică, iar acest lucru nu are cum să aibă consecinţe bune. Crezi că se va rămîne la nefolosirea diacriticelor? Nici vorbă, se va continua cu nefolosirea cratimei şi vor urma şi alte “inovaţii” ortografice izvorîte din indolenţă, la care se va oferi aceeaşi motivaţie ca la diacritice, că “merge şi aşa”, că “se înţelege şi aşa”. Despre români se va spune în străinătate că ei “trăiesc şi aşa”, adică necivilizat.

    Nu e vorba să-ţi conving eu firma, asta e datoria ta dacă vrei să scrii corect şi să ai o imagine de persoană educată. Nu văd care e problema să instalezi aranjamentul de tastatură (“driver”) de pe situl secarica.ro pe sistemul tău Windows XP de la servici. Administratorul de reţea sau cine se ocupă acolo cu calculatoarele trebuie să fie într-atît de competent încît să-şi dea seama că nu e nici un pericol. Faptul că se scrie în engleză nu e o problemă, alfabetul limbii române conţine toate literele folosite în engleză. Dacă firma la care lucrezi este multinaţională în mod sigur că are sucursale şi în alte ţări europene, iar acolo mai mult ca sigur că se foloseşte scrisul corect, nu cel fără diacritice. Nu se poate ca o firmă străină care activează în România să-şi oblige salariaţii să scrie incorect în limba oficială.

  18. capricornk13 said,

    07/05/2010 at 11:32 pm

    @rudolf: multumesc pentru instructiuni, am sa le citesc; mi s-a intamplat chiar acum doua ore, cand scriam postarea despre Cartarescu, sa-mi dispara diacriticele; crede-ma, ca stiu daca se comuta singur si stiu sa revin; ramane pe RO dar nu mai recunoaste nicio tasta; sorry, am un windows XP care probabil ar trebui reinstalat; nu am de ce sa te mint.
    in general sunt de acord cu consideratiile tale, insa consider ca e mult zgomot pentru nimic; Romania are probleme mult mai grave decat scrisul cu diacritice; o fi un semn si asta, cum spui tu, dar eu personal as prefera sa nu mai facem audienta la latratori, telenovele si manele si sa ne dezvoltam un pic simtul civic…daca asta inseamna sa renunt la diacritice, I will do it happily 🙂

  19. Jen said,

    08/05/2010 at 11:51 am

    “Administratorul de reţea sau cine se ocupă acolo cu calculatoarele trebuie să fie într-atît de competent încît să-şi dea seama că nu e nici un pericol.”

    i-am cerut adminului de retea sa imi instaleze itunes, ca nu imi mai consum bateria de la ipod. m-a intrebat cum ma ajuta itunes la activitatea in cadrul firmei… in nici un fel, evident.

    la munca dau mailuri si scriu EXCLUSIV in engleza. clientii nostri nu sunt romani, softul cu pricina NU se vinde in romania. niciodata nu va fi nevoie sa scriu in limba romana intr-un context de afaceri. chiar si cand scriem colegilor din romania scriem in engleza, pentru ca mailurile respective sa poata fi forwardate managerilor din sua. am mari indoieli ca adminului meu ii va pasa de faptul ca cineva de pe internet (de pe un site pe care n-ar trebui sa intru in timpul programului) ar vrea sa scriu cu diacritice. cat despre alt+shift – da, e foarte simplu, dar eu pana acum eu n-am avut nici un windows in care limba romana sa fi fost instalata automat. intotdeauna a trebuit sa bag din nou cd-ul ca sa o instalez, si nu cred ca adminul meu ar aprecia daca i-as scrie sa imi furnizeze un cd cu xp 😀

    in rest, complet de acord cu capricorn. da, ar fi frumos sa scriem toti cu diacritice, dar europei i se rupe in 14 de asta. sa fim seriosi.

    p.s. in continuare diacriticele tale sunt gresite. in limba romana nu exista ‘s cu sedila’, ci doar ‘s cu virgula’.

  20. Rudolf said,

    08/05/2010 at 5:33 pm

    România o avea probleme mult mai grave decît scrisul fără diacritice, dar limba română nu are actualmente o problemă mai gravă decît scrisul incorect, fără diacritice. Există într-un anumit moment diverse tipuri de probleme, care sînt de ordin social, politic, cultural, educaţional, de sănătate publică, etc. Nu există o ierarhie strictă a acestor probleme bazată pe importanţa lor, în funcţie de care ele să fie rezolvate una cîte una, cu concursul întregii populaţii. Şi asta pentru că nu toată lumea are pregătirea, competenţa şi posibilitatea de acţiune pentru a rezolva toate felurile de probleme existente la un moment dat într-o societate. Însă fiecare poate contribui cu puterile proprii la rezolvarea unora din aceste probleme, sau cel puţin poate să se comporte în aşa fel încît să nu le agraveze. Dacă n-o face, atunci va trebui să accepte decăderea civilizaţiei româneşti şi imaginea proastă pe care o are România în străinătate.

    Dar aici nu vorbim de probleme ale societăţii româneşti care să necesite un efort colectiv sau sume mari de bani de la buget, vorbim de o situaţie punctuală care necesită un efort de voinţă personal şi atît. Trecerea la scrisul cu diacritice este cel mai simplu lucru din lume, iar cei care n-o fac sînt leneşi, lipsiţi de voinţă, adepţi ai lucrului făcut de mîntuială (“merge şi aşa”), nepăsători faţă de propria imagine, engleziţi, etc. Asta e “civilizaţia” românească, ăsta e modul românesc de a fi, întruchipat în expresia “lasă-mă să te las”. E o delăsare generalizată, care se reflectă în absolut toate domeniile şi pentru care se găsesc permanent tot felul de scuze, care de care mai penibile.

    Capricornk13, diacriticele n-au nici o legătură de cauzalitate cu audienţa manelelor sau telenovelelor. Sînt lucruri separate, care nu funcţionează pe principiul vaselor comunicante. E vorba de altceva aici. E vorba de lipsa în România a unei pături de oameni serioşi, care să reprezinte un exemplu pentru cei mai tineri sau pentru cei mai puţin educaţi. Toată lumea se plînge că uite ce prost au ajuns să scrie copiii, dar nimeni nu se uită la propriul scris, ca să vadă cît de corect este, mai ales în privinţa folosirii diacriticelor. Din acest punct de vedere s-a ajuns ca persoanele educate (profesorii) să dea un exemplu prost persoanelor mai puţin educate (elevii), iar adulţii în general să dea un exemplu prost copiilor. Şi atunci nu văd de ce mai miră pe cineva faptul că lucrurile merg prost în România. Situaţia folosirii diacriticelor este un barometru pentru situaţia generală, mai ales prin prisma rezistenţei îndîrjite la corectarea greşelilor demonstrate. Mai poate cineva să-i acuze pe politicieni că nu-şi corectează greşelile clare ca lumina zilei, atîta timp cît majoritatea populaţiei din România nici măcar nu are chef să-şi corecteze scrisul?

    Jen, nu înţelegi că se poate scrie perfect în engleză cu tastura românească, pe motivul simplu că alfabetul român prezent pe tastatură are toate literele celui englezesc şi încă unele pe deasupra? Deci ai putea să scrii la fel de bine în engleză cu tastatura românească, aşa cum fac atîţia alţii care nici măcar nu mai comută pe tastatura americană pentru că nu au de ce. Ia spune-i adminstratorului de reţea că vrei să scrii corect în română, crezi că o să aibă tupeul să te refuze? Nu vorbim aici de muzică uşoară, ci de limba oficială a ţării în care-şi desfăşoară activitatea o companie străină.

    În plus de asta, nu e nevoie să bagi nici un CD ca să instalezi limba română, mapările de tastatură pentru toate limbile suportate sînt instalate automat odată cu sistemul de operare Windows XP, Vista, 7.

    Pentru Windows XP:
    Start>Control Panel>Date, Time, Language, Regional Options>Add other languages>Details>Add>Romanian>OK>OK>Gata, nu e nevoie de nici un CD!

    Europei i s-o rupe în paişpe, pentru că e o entitate nematerială, dar europenilor sigur nu li se rupe, ei au nou motiv să facă mişto de români sau să dea din cap a nedumerire, după caz. Străinii se miră de ce se întîmplă în România în privinţa ortografiei, adică existenţa celor două tipuri de scris, cu şi fără diacritice. Ia încearcă să-i propui unui european să scrie fără diacritice, pe motiv că limba lui se înţelege şi aşa. O să se uite la tine ca şi cum s-ar întreba dacă nu cumva s-a reuşit pînă la urmă resuscitarea neandertalienilor. Cam asta e imaginea pe care o au românii în străinătate cînd vine vorba de scrisul corect în limba maternă. România a ajuns să apară în Europa ca o rezervaţie de oameni ce vor cu tot dinadinsul să pară semianalfabeţi. Iar dacă e să fim serioşi, aşa cum zici tu, Jen, apăi atunci să fim serioşi şi să scriem corect, altfel nu sîntem serioşi. Seriozitatea implică facerea lucrurilor aşa cum trebuie, nu aşa cum are chef fiecare.

    Jen, termină odată cu diacriticele “corecte”, că ţi-am explicat cum stă treaba. Reciteşte ce ţi-am zis în partea cealaltă, pe blogul lui Maddy. Ştiu că ţie ţi-ar conveni de minune să se scrie cu diacriticele corecte (cele cu virgulă), ca să te poţi plînge şi mai abitir că diacriticele nu se văd bine pe toate calculatoarele, însă eu n-am chef să-ţi dau satisfacţie. Obişnuieşte-te cu chestia asta.

    Jen, e clar că motivele tale de a nu scrie cu diacritice nu au nici o legătură cu problemele tehnice pe care le invoci. Pur şi simplu ai tu motivele tale ascunse pentru care te încăpăţînezi să scrii incorect. Părerea mea este că eşti afectată de boala intelectuală modernă numită “englezită”, care se manifestă printr-un dezinteres mai mare sau mai mic faţă de limba română. Dar în definitiv e alegerea ta, e vorba de imaginea ta personală. Dacă nu-ţi pasă de faptul că unii (inclusiv străini) ar putea să te creadă needucată, atunci n-ai de ce să-ţi faci probleme. Dar gîndeşte-te totuşi la faptul că din ce în ce mai mulţi români scriu cu diacritice. Dacă pînă acum procentul celor care scriau incorect era foarte mare şi ei nu ieşeau în evidenţă în mod negativ, acum lucrurile s-au schimbat, iar prezenţa pe internet a textelor scrise corect le pune într-o lumină foarte proastă pe cele scrise incorect, ca de altfel şi pe cei care le scriu.

  21. capricornk13 said,

    09/05/2010 at 1:01 pm

    @rudolf: ok, am prins ideea; cu toate astea, îmi vine să râd în hohote că tu îți închipui că pe europeni îi interesează cum scriu românii! 😀 Păi de unde să știe ei dacă noi scriem cu diacriticele corecte sau nu? Îți imaginezi că toți și-au dat doctoratul în ortografie română? :))

  22. Jen said,

    09/05/2010 at 9:39 pm

    lol. imi pare rau, dar n-am rabdare sa citesc tot. cred ca te stresezi cam mult pentru chestia asta…

  23. Rudolf said,

    15/05/2010 at 3:22 pm

    Capricornk13, să ştii că pe europeni chiar îi interesează ce se întîmplă în statele membre ale comunităţii, inclusiv la nivel lingvistic şi inclusiv în ce priveşte diacriticele româneşti corecte. Cea mai bună dovadă este faptul că UE a fost cea care i-a forţat pe cei de la Microsoft să ofere posibilitatea scrierii cu diacriticele corecte (cu virgulă) şi pentru utilizatorii de Windows XP, încă majoritari în toată Europa, deci şi în România. Aşa a apărut peticul (“patch”) EUupdate.exe, care are descrierea “Actualizare de fonturi corespunzătoare extinderii Uniunii Europene” şi funcţia de a adăuga diacritice cu virgulă la cîteva fonturi foarte folosite (Arial, Verdana, Times New Roman).

    Dar situaţia din România privitoare la nefolosirea diacriticelor îi sare în ochi oricărui străin care vine prin România şi observă cele două tipuri de scris. Uite un exemplu în citatul de mai jos, în care nu e vorba de cine ştie ce filologi sau lingvişti străini, ci de doi programatori, unul francez şi altul spaniol, care au observat imediat situaţia incredibilă din România, ţara unde o mare parte din populaţie îşi dispreţuieşte limba maternă într-atît încît nu vrea să o scrie cu diacritice şi să o folosească la programele de calculator.

    ==========================
    Tristan şi Antoni (unul din Franţa şi celălalt din Spania) au fost şocaţi să vadă cât de puţin pun românii preţ pe limba lor. Şi adevărul este că, deşi noi nu prea dăm importanţă, au dreptate. Discuţiile au fost de la faptul că nu există destul software (nici propietar nici open) în limba română (ex. Windows-ul care este livrat cu calculatoarele vândute în România este în limba engleză) până la faptul că nu sunt folosite diacriticile în diverse situaţii (de la afişe publicitare până la acte oficiale).

    http://alexj.info/2008/12/04/mozilla-in-politehnica/
    ==========================

    Jen, nu mă stresez deloc. Pur şi simplu expun un punct de vedere de bun simţ, care este acela al necesităţii scrierii corecte în orice situaţie şi cu orice dispozitiv (de la creion la tastatură). În şcoală s-a învăţat scrierea cu diacritice şi s-a spus răspicat că numai această scriere e corectă, pentru că este singura care redă cu precizie sensul cuvintelor şi al propoziţiilor în limba română. Iar tu Jen, la vîrsta de 6-7 ani, la fel ca oricare alt elev care învaţă să scrie, ai acceptat ca pe ceva necesar acest principiu, pentru că dacă n-ai fi făcut-o, n-ai fi putut să înveţi să scrii corect. Dar la vîrsta de 1X-2X ani tu nu-l mai accepţi, ca şi cum el ar fi greşit, ca şi cum perechi de cuvinte cuvinte precum “sa” şi “să”, “ca” şi “că”, “da” şi “dă”, etc. se pot scrie în acelaşi fel, fără să mai fie nevoie de diferenţierea adusă de diacritice. Îţi repet, din toată populaţia Europei numai românii sînt în această situaţie, de a nu mai accepta un principiu care efectiv nu are nevoie de demonstraţie, într-atît este de clar. Jen, este decizia ta cum vrei să scrii, corect sau incorect, clar sau neclar, expresiv sau inexpresiv. Pe mine nu mă interesează cazurile personale, aici e vorba de o tendinţă greşită la nivelul populaţiei, care trebuie corectată înainte ca populaţia să sucombeze într-un semianalfabetism incorigibil. Scrisul cu diacritice este doar una din problemele limbii române actuale, dar cu el trebuie început dacă se doreşte rezolvarea acestor probleme.


Leave a comment