Imaginaţie fără limite

Adrenergic! – Sebastian A. Corn

Millennium Press, 2009

Mai citisem proză scurtă marca Împricinatul de corn, iar impresiile le puteţi găsi prin varii locuri pe blog, ultima cred datorată “Epidemiei” din Antologia Millennium Press 1.  Epidemia mi-a plăcut mult, una dintre cele mai reuşite bucăţi din volumul respectiv.  Am “Adrenergic!” de multă vreme, şi am promis de curând, după un schimb de comentarii cu distinsul prozator 🙂 c-o şi citesc.  O mică precizare aici, comentariile erau legate de cartea lui Doru Stoica, “Între bariere”, pe care o lăudase toată lumea. Eu nu ştiu când sau dacă apuc să scriu despre ea, dar în mod cert nu ar fi o însemnare de laudă. Sunt foarte mirată că atâtea minţi luminate au găsit-o aşa bună, pe mine nu m-a prins deloc.  Deja nu mai ţin minte nimic în afară de o chestie cu unii care făceau pe internetul prin sat şi consumau damigene de diverse alcooale.  Hm…

Adrenergic!, în schimb, e de reţinut – e o poveste cu cap şi coadă, scrisă într-un univers coerent, deşi cumplit de greu de înţeles.  Am mai scris cred, pe undeva, că un lucru cert pe care am să i-l reproşez împricinatului este excesul de imaginaţie (desigur, cu zâmbetele ironice la adresa mea acceptate din start, e vina mea, nu a scriitorului!).  Nici nu mă omor după cyberpunk de felul meu, e-adevărat, însă cyberpunk-ul “organic” practicat de dl. Corn este extrem de complicat pentru cineva cu trei neuroni blonzi, ca mine :D.  Mi-a luat jumătate de carte să înţeleg ce sunt spaţioforii şi, mai ales, deus-ex-machina aceia născuţi din creierele electronice ale reţelelor, vag ce e ala reticulosistem,  la ce folosesc sau nu implanturile organice, şi, în special, cum funcţionează salturile în virtual la diverse niveluri.  Succesul meu la toate astea a fost relativ şi mi-e teamă că aşa va rămâne. 

Însă emoţiile umane (sau umanoide) sunt bine descrise, iar povestea cuceritorului care pierde (numele Tamerlan e mişto) e suficient de alertă şi de colorată ca să facă romanul interesant.  N-am prea priceput de ce numita Priscilla era atât de interesantă adrenergic vorbind, cum se exprimă autorul, în afară de faptul că o plăcea eroul (probabil că, adrenergic însemnând tot ceea ce ţine de neurostimulanţi-transmiţători, adrenalina etc., îl stimulau pe el, dar legătura e greu de făcut).  Eu personal, aş prefera ceva mai aproape de Epidemia, aici complexitatea lumii virtuale mă cam sperie, trebuie să mă racordez la un cu totul alt sistem de referinţă (de imaginaţie), iar asta mie îmi scade cheful.  Nu prea văd scopul final – ok, eroul (semi-negativ, dar oarecum simpatic) a rămas pentru totdeauna în virtual, sclavul forţelor pe care le-a dezlănţuit şi subestimat, inteligenţele virtuale au preluat controlul. Fine, şi?  Nu prea mă prind de anvergura situaţiei, ce se întâmplă în cazul ăsta.  Să fie de bine, să fie de rău? Mi se pare un experiment şi cam atât. 

Am fost cam cârcotaşă, e adevărat, ceea ce am scris cred că e un pic mai dur decât impresia propriu-zisă, fiindcă de fapt am citit cărticica repede şi cu interes. Se vede că Împricinatul e foarte stăpân pe ceea ce face şi foarte creativ, însă eu cred că fac parte dintr-un target ceva mai conservator 🙂

19 Comments

  1. Skandalouz said,

    23/08/2010 at 5:12 pm

    Si mie mi-a placut Epidemia si m-a facut sa citesc Adrenergic. Dar acesta m-a depasit si n-am reusit sa il termin.

  2. capricornk13 said,

    24/08/2010 at 8:03 am

    Da, e un pic dificil, insa are un stil unic, trebuie sa recunoastem asta 🙂

  3. voicunike said,

    24/08/2010 at 6:00 pm

    Se pare ca dragul nostru autor S.A.C. mai are pe “teava” vreo doua-trei nuvele si un roman inceput mai demult, ca fan for life il rog sa ne incinte si asta cit mai curind cu noi bunataturi.cine ar putea sa uite vreodata “Ultima Thule” sau “Aquarius”?! Of, doamne si ce texte misto mai are dar sunt prea putin cunoscute!

  4. jeje said,

    24/08/2010 at 10:32 pm

    Epidemia a aparut in antologia de la MP. La SRSFF a aparut A saptea zi a vanatorului.

  5. capricornk13 said,

    25/08/2010 at 8:27 am

    merci mult, ai dreptate, corectez

  6. voicunike said,

    25/08/2010 at 8:03 pm

    @jeje-Putine texte aparute in ultimul timp! Eu unul ma oftic ca nu sunt cunoscute texte si mai valoroase si mai superbe! Apropo daca te intereseaza am un exemplar din Sera pe care ti-l ofer gratuit, dar daca ai cartea i-o daruiesc cu draga inima si din suflet dragului meu CapricornK13 ca tare mi-i drag.
    @Florine fa-ne praf cu inca vreo doua trei nuvele din alea misto cu care ne-ai incintat pina acum,zau ca e prea naspa viata fara ceva marca SAC,ce zici poti?!

  7. capricornk13 said,

    26/08/2010 at 8:08 am

    @voicunike: sigur, trimite-l la munca! 🙂 multumesc pentru oferta, daca nu te vezi cu jeje, iau eu cartea, evident 🙂

  8. voicunike said,

    26/08/2010 at 6:20 pm

    Atunci cartea a ta sa fie! 🙂

  9. capricornk13 said,

    27/08/2010 at 12:12 pm

    pai mai ramane sa organizam o bere! 🙂

  10. jeje said,

    27/08/2010 at 3:02 pm

    @voicu.
    Nu stiu la ce roman Sera te referi. Daca la cel de Brian Aldiss, atunci il am. Oricum multumesc de oferta 🙂

  11. voicunike said,

    27/08/2010 at 7:14 pm

    @jeje-Mercy! Uite asa AM FACUT UN CAPRICORN FERICIT!

  12. impricinatul said,

    28/08/2010 at 10:06 pm

    ufff, hai ca am scapat usor! 🙂

  13. capricornk13 said,

    29/08/2010 at 12:16 pm

    @voicunike: multzam fain! 🙂
    @impricinatul: oooof, mereu mi-e nu stiu cum cand am de-a face cu autorii, sper ca n-am scris numai prostii! 😀

  14. 30/08/2010 at 12:09 pm

    […] Cristian Tamaș – Jesse Bangs – un excelent cunoscător al limbii române Capricornk13. Imaginaţie fără limite (Sebastian A. Corn – […]

  15. we said,

    15/09/2010 at 6:09 am

    @ck: reticulosistemul de care vorbeste Imprincinatul pare sa fie asemanator cu formatia reticulara. e o retea “difuza” care controleaza multe, printre care ciclul wake/sleep, cat si “starile de constiinta”.

    poate te ajuta combinatia asta: Ubik lui PK Dick, cyberpunk-ul lui Nel Stephenson si ghilda de nabigatori din Dune, in cuvele alea cu lichid si care avea nevoie de “spice” pentru calatoria in spatiu – ii ajuta sa vada liniile de viitor, care ar fi calea cea mai safe de travel, this sort of things.
    (impricinatule, good enough?:) )

    mai ai intrebari “tehnice”, shoot.

  16. capricornk13 said,

    17/09/2010 at 8:27 am

    @we: uau! multumesc frumos – crezi tu ca sunt capabila eu sa fac toate legaturile alea? 🙂 N-am citit Stephenson (inca)
    Inteleg acum cate ceva, ce bine sa fie un prieten stiintific prin preajma! 🙂

  17. we said,

    19/09/2010 at 5:21 am

    @ck13, da, cred ca esti in stare. dar daca zici ca nu ai citit inca Neal Stephenson, atunci e clar ca nu stii drumul prin cyber-punk. Recomand Snow Crash pentru cyberpunk 110% si Diamond Age pentru wet-cyberpunk. Interfete organice, stari modificate de constiinta, nanoroboti. Diamond Age mai e interesanta si pentru paralela dintre razboaiele din china din anii 1800 si conflictul dintre o viitoare China confucianista si “restul lumii”.

    mdea, sunt si noi buni la ceva:) “oamenii de stiinta spun ca”:)

  18. capricornk13 said,

    19/09/2010 at 12:24 pm

    @we: merci de recomandari, cred ca cu greu am sa ajung la asemenea carti, mai ales la cate mi-am cumparat acum; insa nu e timpul pierdut, mai vin si vacante 🙂


Leave a comment