Un roman de aventuri

Memorii – Valeriu Anania

Polirom, 2008

Nu ştiu dacă vă vine să credeţi c-am citit cartea asta imensă (are vreo 700 de pagini în format măricel) în două seri prelungite, mi s-a părut colosal de interesantă!  Evident că în principal în prima parte, scrisă în 1974 în America, unde Bartolomeu Anania îşi povesteşte tinereţea mai mult sau mai puţin legionară, spune cum a ajuns să se călugărească, descrie revolta studenţească de la Cluj din 47, întâlnirea şi lucrul cu patriarhul  Justinian Marina, apoi peregrinările prin închisorile comuniste.  Nu insist mult cu privire la conţinutul cărţii, pentru că a scris la vremea respectivă bughi aici, dând şi destul citate în însemnarea următoare. Este evident, aşa cum remarcau şi alţii, că această primă bucată e densă ca un roman de aventuri şi merită citită nu numai pentru că e importantă ca document, ci şi pentru că e scrisă bine, simplu, cu simţ al umorului şi fără emfază.  Nu ştiu (şi nu sunt nici pe departe atât de curioasă) cum e Valeriu Anania ca scriitor, dar ca memorialist e bun.

Am aflat o grămadă de lucruri despre biserica ortodoxă română – nici nu mă gândisem că pot să fie atât de interesante.  Luptele la vârf, intrigile, poveştile ţesute prin colţuri după revoluţie, tot felul de chestiuni administrative, ierarhice.  Însă în primul rând personajele principale, pe care Anania le descrie cu foarte mare talent şi nu fără o oarecare doză de obiectivitate, aş zice.  Justinian Marina apare ca binefăcătorul şi chiar salvatorul lui, deşi explică şi părţile mai puţin frumoase, compromisurile la care a trebuit să ajungă cu puterea comunistă şi cred că trece sub tăcere voit răul care se făcea de către preoţii informatori (despre care e imposibil ca patriarhul să nu fi ştiut, sau măcar să fi bănuit).  Pe Iustin îl cam terfeleşte, subliniind schimbarea uriaşă şi snobismul care l-a lovit după ce a primit funcţii.  Amuzamentul maxim este însă la Teoctist, pe care se vede foarte limpede că nu-l simpatizează (de fapt nu prea-i acorda nicio importanţă în tinereţe), dar în care nu loveşte cine ştie ce, fiindcă, de, era încă şefu mare când a publicat cartea şi nu se făcea.

În fine, nu vreau să mă lungesc deloc pe subiect, fiindcă presupun că nu e foarte multă lume care să se încumete la atâta poliloghie, dar am vrut să menţionez volumul aici mai degrabă din cauza uimirii pe care mi-am produs-o mie însămi terminând cartea pe nerăsuflate, după ce eram absolut convinsă că n-am să fac mai mult decât s-o răsfoiesc.  N-aş fi crezut niciodată că mă poate fascina un popă care scrie, culmea, despre popime şi instituţia bisericii, pe care o detest atunci când n-o ignor.  Şi mai e şi dintr-ăla care a susţinut religia obligatorie în şcoli, adică tot ce poate fi mai tâmpit din punctul meu de vedere. Dar cartea te face să nici nu bagi de seamă toate astea.  Merită.

31 Comments

  1. mulliganoglu said,

    06/03/2012 at 7:42 pm

    usor-usor te apropii de matca. poate-ti imprumuta bughi carticica sefului de cuib, aia e si mai fascinanta, de un umor nebun.

  2. mulliganoglu said,

    06/03/2012 at 7:43 pm

    mie asta mi se pare interesanta:

    “PUNCTUL 2. Datoriile corespondentului, curierului şi casierului cuibului.

    Corespondentul tine corespondenta cuibului la ordinele şefului de cuib. El scrie şi expediază scrisorile.

    Curierul face legătura între membrii cuibului, sau între două cuiburi, sau între cuib şi diferiţi şefi ierarhici. El aduce pachetele cu broşuri, reviste, manifeste, ziare, etc. de la gară sau de la postă şi le împarte membrilor. Stă la ordinele şefului de cuib.

    Casierul are grijă să se încaseze o sumă cât de mică (cel puţin un leu pe lună), de la fiecare membru. Sau alte ajutoare. El de asemenea stă la ordinele şefului de cuib. “

  3. mulliganoglu said,

    06/03/2012 at 7:49 pm

    capriii, daca ma fac baiat cuminte si nu mai scriu prostii, ma primiti si pe mine in cuibul vostru? promit ca va car sacii cu carti, caut taxiuri, tin locuri la evenimente culturale.

  4. capricornk13 said,

    06/03/2012 at 8:11 pm

    n-am un smiley care zice ignore, da’ considera ca l-ai primit

  5. mulliganoglu said,

    06/03/2012 at 8:27 pm

    si daca nu vreau sa-l primesc ce se intampla? ma duceti, tu si bughi, in padure si ma legati cu sarma?

    haidi, capriii, primiti-ma si pe mine in cuibul vostru! iti fac pa laptop portret cu capitanul din led-uri tricolore.

  6. A Reader said,

    06/03/2012 at 8:31 pm

    Draga capricorn, you made my day – ma bucur mult ca ai citit-o si ti-a placut. Parca mi-ai facut pofta sa o recitesc si eu si sa scriu in sfarsit continuarea de mult promisa la recenzia aia…

    Dar din cate imi amintesc pomeneste undeva de existenta popilor informatori: cand lucra la patriarhie parca la un moment dat ii vine in vizita un cunoscut din inchisoare insotit de un popa necunoscut si in timp ce le pregateste cafeaua, ii pica fisa ca popa ala e unul de care patriarhul ii spusese ca e informator, asa ca are grija sa le zica de regim numai de bine 🙂

  7. capricornk13 said,

    06/03/2012 at 9:59 pm

    aaa, pai eu trebuie sa-ti multumesc, probabil n-as fi citit niciodata altfel cartea si mi s-a parut grozava! da, ai dreptate, asa e scena din carte, eu ma refeream la faptul ca il apara cumva pe Justinian mai mult decat era cazul – in sensul ca nu spune pe sleau ca trebuia sa tolereze informatorii si n-a facut mare lucru pe tema asta

  8. mulliganoglu said,

    07/03/2012 at 8:02 am

    vaaai! asa ma bucur, capriii, ca se bucura bughi ca ai citit si ca ti-a placut aceasta carte pe care a citit-o si placut-o si bughi si ca bucuroase va bucurati cu bucurie imbucuratoare!

    traiasca legiunea!

    traiasca_capitana!

    ###

    +++

  9. 07/03/2012 at 11:58 am

    Capri, tu esti o suspect de vehementă antireligie pentru o atee… Am scris si un textulet pe tema asta, acum ceva vreme. Spuneam acolo, pentru cine nu l-a citit (cine l-a citit?), că nu înţeleg virulenţa ateilor la adresa religiei (şi a bisericii). Ateii ar trebui să fie, în opinia mea, nişte fiinţe împăcate cu duhul, văzîndu-şi liniştite de viaţa lor nezbuciumată de îndoieli metafizice, transcedentale etc. Eh, dar nu-i chiar aşa! Cei mai mulţi atei continuă să se răfuiască cu un Dumnezeu pe care presupun eu că şi-l figurează, şi-l fac din lut sau din carton, din moment ce nu cred în existenţa-i… Ceea ce mi se pare rizibil.

    Religia şi biserica nu-mi par doua “categorii” mai agresive sau mai inutile, mai tocătoare de bani publici ca, de pildă, fostele cadre militare, ieşite devreme, în putoarea vîrstei, într-o futută de pensie cu nişte sume exorbitant de neruşinate în buzunare – în balanţă cu rostul şi rolul, şi activitatea, şi pregătirea lor. De fapt, ce mă leg eu de preferinţele tale? Mai bine scriu aici că, probabil, în aceeaşi măsură, cu aceeaşi virulenţă detest eu armata, în forma ei antedecembristă!

    Se tot vorbeşte aici de legionari. A fost Valeriu Anania legionar? Dacă da, cu atît mai mult nu mă interesează opera lui. Ce mă încîntă, din cele scrise de tine, e că a avut curajul să menţioneze epidemia de turnătorie care a devastat preoţimea noastră în comunism. Dacă luăm la r
    nd episcopii, am descoperi fără stupoare că-s mai toţi cu dosar de informator.

    O chestie pe care nu o agreez, legată de biserică – tot aşa, repetată de mine des: subvenţionarea ei de la stat. În speţă, construcţia de noi lăcaşuri de cult. În condiţiile în care monumentele istorice deja existente se ruinează galopant. În general, sunt mult prea liberal ca să accept amestecul bisericii în treburile de stat sau invers. Nu sunt de acord ca statul să achite facturi bisericeşti din banii mei.

  10. mulliganoglu said,

    07/03/2012 at 12:51 pm

    della sponsor:

    -|-|-|-
    -|-|-|-
    -|-|-|-

  11. capricornk13 said,

    07/03/2012 at 1:02 pm

    @cristian: oooo, atingi multe, le iau pe rând (am mai avut astfel de discuţii pe aici, chiar dacă nu cu tine:)
    1. Nu sunt atee, ci agnostică mai înclinată spre ateism. Nu înţeleg de unde ai dedus că sunt în mod necesar anti religie – sunt, parţial, întâmplător, dar eu aici spun că detest instituţia bisericii şi reprezentanţii ei, nu religia ca atare.
    2. Unde ne deosebim foarte tare – cum, viaţa ateilor nu e chinuită de îndoieli??? LOL!!! Viaţa credincioşilor nu e, pentru că ei cred deja în ceva primit de-a gata! Tocmai ateii şi agnosticii sunt cei care se zbat să-şi gpsească un sens!!!!

    • we said,

      07/03/2012 at 8:45 pm

      cu cate grade? inclinata inspre ateism? e variabil gradul?

  12. capricornk13 said,

    07/03/2012 at 1:08 pm

    3. Ateii/agnosticii vehemenţi – cei inteligenţi – nu se răfuiesc cu dumnezeu, ci cu consecinţele nefaste ale credinţei, cu dezastrele pe care, instituţionalizată şi folosită ca armă, le-a provocat şi continuă să le provoace asupra umanităţii. De asemenea se războiesc cu ceea ce ei consideră a fi o limitare a gândirii şi libertăţii umane.
    4. Armata este actualmente o instituţie a statului (care mie mi-e total indiferentă) mai mult sau mai puţin necesară. Plăteşti armata ca să te apere dacă te atacă duşmanii sau să te ajute în caz de dezastre naturale. Sigur, pericole ipotetice. De ce anume ar fi biserica o instituţie a statului?
    5. Nu prea a fost legionar Anania, mai degrabă a avut un acces de teribilism adolescentin.

  13. mulliganoglu said,

    07/03/2012 at 1:24 pm

    nici Hikler n-a fost nazist, a avut o midlife crisis

  14. mulliganoglu said,

    07/03/2012 at 2:06 pm

    capriii,
    ce nesuferita iesti!
    cu mine de ce nu vorbesti?!

  15. mulliganoglu said,

    07/03/2012 at 9:38 pm

    capriiiii!!!!!!!

  16. mulliganoglu said,

    08/03/2012 at 5:02 am

    buna dimineata, capriii!

    buna dimineata, tara,
    vreau de bine sa iti fie!

  17. mulliganoglu said,

    08/03/2012 at 7:32 am

    “Fie ca toate impinirile frumoase, sanatatea si spiritul acestei zile sa te insoteasca pretutindeni..si fie ca primavara iubirii sa iti inunde sufletul cu bucurie si cu parfumul tuturor florilor sale.Iti doresc un 8 Martie cat mai frumos.”

    “Viata, arta, chiar si energia se declina la feminin. Ideea, ca si lupta si painea sunt tot femei.Ambitioase, dinamice, cu placerea muncii, emotive si eficace, fac ca interventia lor sa fie mai intuitiva, mai psihologica, benefica….
    De 8 Martie va urez atat sa fi-ti atat de frumoasa,deosebita ,fericita si inconjurata de cei dragi incat sa aveti zambetul pe buze pana la urmatoarea zi a femeii.”

    “cu ocazia zilei femeii iti dorim multa sanatate fericire si numai bine !
    La multi ani ! te saruta cu mult drag veta,viorel,andrei,adi anamaria si ionica”

  18. 08/03/2012 at 3:16 pm

    Biserica NU trebuie sa aiba interferente cu Statul, intr-adevar. In nici un caz subventii de la stat. Multumesc pentru raspuns.

    Nu stiu nici eu de unde stii tu ca viata credinciosilor e organizata in jurul a ceva “primit de-a gata”. De parca ar fi asa usor. Daca ar fi asa lesne, si tu ai crede, probabil. Dar tocmai, ca nu e.

  19. Vasile said,

    08/03/2012 at 5:32 pm

    Azi e 8 Martie ziua femeii!Habar nu am de cand s-a inventat ziua asta,probabil ca pe 8 martie s-a intamplat ceva memorabil intre Adam si Eva, o impacare ,.o iesire la bere ,o pupaceala terminata cu zbenguiala in jacuzzi ,sau o fi ziua cand i-a zis:-Bai Adame,sunt gravida!Historia are multe enigme…Una peste alta…sanatate iti doresc ca e mai buna decat toate!

  20. capricornk13 said,

    09/03/2012 at 9:02 am

    @mulli: looooool!
    @cristian: ha, ha! “dac-ar fi asa lesne probabil şi tu ai crede” – vaaaaai, ce răutăcios eşti! 🙂
    @vasile: nu mă impresionează nici pe mine cu nimic prostia asta, dar merci de urare 🙂

  21. q said,

    11/03/2012 at 9:16 pm

    Capri, indraznesc sa-ti spun ca citind cartea asta ai primit o favoare divina :)si e un inceput pentru gasirea sensului tau. Ai fi surprinsa daca ai lua calea acestor sfinti romani prigoniti, ai fi surprinsa de ce ai sa gasesti daca ai sa patrunzi “acolo”, sunt multi popi care au scris extrem de frumos si nu numai popi, Anania este doar unul dintre ei iar pe langa faptul ca sunt popi sunt niste minti extrem de luminate ce gadesc pur romaneste, pur crestin ortodox.

    Ai spus mai sus ca credinciosii primesc totul de-a gata, partial fals, daca ar fi totul de-a gata toata lumea ar fi credincioasa, ori, se poate vedea cu ochiul liber ca sunt din ce in ce mai multi agnostici, atei si adepti ai altor religii, in afara ortodoxiei, deci nu e deloc de-a gata.

    De-a gata nici macar pt un om credincios nu e, nu este suficient sa rationezi credinta, sa o stii teoretic sau sa o practici teoretic sau prin ritual bisericesc, credinta se traieste, se simte, credinta inseamna mult mai mult decat “totul de-a gata”, totul de-a gata este in momentul cand ai o revelatie, o inspiratie, o traire si atunci vei primi totul de-a gata si iti vei da seama cat de la indemana este Adevarul. Insa la baza credintei si trairii ei sta in primul rand educatia crestina pe care ai primit-o de la bunici mai ales…:)

    “Fa ce-ti zice popa, nu ce face popa”

  22. capricornk13 said,

    12/03/2012 at 10:40 am

    @q: după ce ţi-am citit comentariul, m-am dus în admin să văd dacă recunosc mailul – şoc total!!!! dacă nu e o întâmplare (şi nu prea poate fi) nu înţeleg de unde ai tu ideile astea, n-am avut niciodată senzaţia că eşti prin zonă! 🙂
    trecând la subiect – sigur că e o exagerare cu “totul de-a gata”, mă refer la faptul că mie mi se pare mult mai simplu să trăieşti după un cod deja prescris de religia ta, pe care, başca, dacă-l respecţi, te mai alegi şi cu certitudinea vieţii veşnice, decât să fii convins că atunci când crăpi se termină totul şi să te gândeşti singur cu creieraşul tău care ar fi sensul vieţii tale
    evident că ştiu şi eu că credinţa se simte, respect asta şi mi se pare foarte frumos; eu nu îi dispreţuiesc deloc pe credincioşi, ci îi admir şi, într-un fel, invidiez – pentru că au acces la ceva extrem de important la care eu nu am
    bunicii mei nu m-au educat creştin; bunică-mea era credincioasă, dar într-un mod personal şi destul de păgân, aş zice 🙂
    problema este că mie-mi plac multe dintre lucrurile pe care le “zice” popa, dar sunt al dracului de multe (mult mai multe) care nu-mi plac; şi nu le accept drept adevărate, nu le accept drept bune, unele mi se par ridicole de-a binelea; şi atunci nu am cum să accept să urmez un cod care nu-mi spune nimic în ansamblu, doar pentru că are nişte părţi colosal de frumoase;
    sigur că îndemnul tău e generos – să am acces la lumea respectivă; însă fără urmă de aroganţă îţi spun că mi-a trecut şi mie asta de multişor prin cap; nu m-am apucat să citesc patristică cine ştie ce pentru că nu e cazul, nu am nici timp suficient, nici nunoştinţe suficiente, însă cărţile fundamentale ale religiilor le-am citit; şi mi-am însuşit o grămadă de lucruri minunate din ele; asta nu înseamnă, însă, că pot crede vreodată despre mine că voi adera la o dogmă – toate cele contribuie la modul meu de gândire şi de înţelegere a lumii;

  23. mulliganoglu said,

    12/03/2012 at 12:13 pm

    usor, usor,
    incetisor,
    se strang mladitele-n manunchi

    hortodoqsiye & rrominizm

    -|-|-|-
    -|-|-|-
    -|-|-|-

  24. Arthur said,

    12/03/2012 at 12:48 pm

    Anania a fost un tătic al BOR, unul din cei mai influenți ierarhi. El a făcut și o traducere nouă a Bibliei, aprobată de Sinod, cu introduceri, în interpretare teologică, la fiecare carte. E un personaj controversat, dar nu i se poate contesta o anumită anvergură, inclusiv intelectuală.

  25. impricinatul said,

    12/03/2012 at 1:32 pm

    ce mai freamat! ce mai zbucium! 🙂
    domne, eu acum bag uMpic de concilii ecumenice, ca sa vezi chestie! spune-mi, te rog, cand ia ortodoxia in discutie, domnul anania atinge cumva si probleme legate de specificul romanesc al ortodoxiei? ma refer la ceva cat de mic, cat de marunt, care sa ne departajeze de populatiunile din juru-ne? ma refer la elemente de doctrina, la interpretari aparte, chestii d-ashtia, ca sa bag un oltenism, nu la legiune, capitani si comandanti, legaturi cu secu etc.
    am eu o chestie care ma cam urmareste pe tem asta, pe bune.

  26. capricornk13 said,

    13/03/2012 at 1:16 pm

    @arthur: da, scrie pe larg despre traducerea Bibliei şi mi-a plăcut foarte mult că nu-şi arogă cine ştie ce merite, recunoaşte că de fapt nu traduce, ci adaugă şi interpretează
    @impricinatul: nu, nu discută deloc elemente de doctrină – e o carte de amintiri şi nu intră în niciun fel de subtilităţi teologice, de fapt nu vorbeşte decât de propria credinţă, propriile sentimente;

  27. q said,

    13/03/2012 at 6:27 pm

    @capri: special am lasat mail-ul ala, nu imi place anonimatul…:) iar ideeile le am, capri…:), din carti…cum am ajuns sa citesc asa ceva? cum am spus mai sus, in primul rand datorita educatiei primite de la mama si bunica mea…pe care intr-un moment cand eu ma credeam extrem de bine au dat navala prin mine, pe mine…:) plus poate alte intamplari pe care am sa ti le povestesc cand ne-om vedea…undeva…candva…:)

    Din capul locului iti spun ca si eu sunt la aceasta carte, exact acum ceva zile am inceput sa o citesc 🙂 iar opinia ta asupra cartii m-a impresionat si m-a facut si mai curios asupra cartii.
    Raspunsul tau este unul cat se poate de diplomat…dar SINCER (si cred ca o pot spune si aici) ma intriga faptul ca un om cu o minte atat de stralucita si frumoasa ca a ta nu vrea sa accepte un singurul Adevar. Nu pot crede ca tu iti folosesti DOAR “creierasul” ca sa-ti gasesti sensul vietii tale, eu refuz sa cred asa ceva…:).

    In fine, repet poate o sa ajungem sa vorbim mai pe larg, plus asta: o recunosc ca nu sunt atat de pregatit, tehnic vorbind 🙂 am pierdut 15 ani aproape degeaba, insa din punct de vedere al trairilor, al simtirilor, crede-ma am fost jos-jos 🙂

    Iti mai spun ceva, eu am convingerea ca patristica ROMANEASCA, te intoarce acasa la tine, in tara ta, unde sa-ti strofoci creierasul si mai ales INIMA sa-ti gasesti sensul vietii, iar asta e valabila la orice individ mai ales roman.

    PS-si inca odata sincer: mi-a trebuit mult curaj sa-ti scriu…:)

  28. mulliganoglu said,

    13/03/2012 at 6:59 pm

    Adevarul e doar 1: Legiunea=Capitanul

  29. mulliganoglu said,

    13/03/2012 at 7:07 pm

    preoti cu +n frunte
    caci oastea e crestina

    pac-pac-pac

  30. capricornk13 said,

    27/03/2012 at 12:07 pm

    @q: scuze de intarziere, n-am mai avut deloc timp de bloggerit…
    da, discutia e lunga si interesanta, insa in mod cert nu ma intereseaza in mod deosebit patristica romaneasca, nici ortodoxia; cum nu ma intereseaza nicio dogma; daca va fi sa capat vreodata credinta, ea nu va lua in niciun caz forma unei religii consacrate; cat despre orice individ, nu inteleg deloc de ce spui mai ales roman; pentru mine etnia si cetatenia nu au absolut nicio relevanta in discutia de fata, mai mult, gasesc ridicola legatura; sper ca nu esti unul dintre cei care cred ca romanismul in sine e vreo smecherie sau ca ortodoxia e singura cale, ca atunci discutia dintre noi n-are chiar niciun sens 🙂


Leave a comment